Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche Cayenne I

Porsche Cayenne I

Porsche Cayenne I

Mimo że jest najbardziej sportowym SUV-em na rynku, okazuje się zaskakująco uniwersalny. I nadal jest drogi w eksploatacji.

  • Lata produkcji: 2002-2010
  • Silniki: benz. 3.2-4.8 (250-550 KM), diesel 3.0 (240 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 478/285 cm, szerokość/wysokość: 193/170 cm, bagażnik: 540-1770 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Porsche Cayenne korzysta z technologii Grupy Volkswagena. Samochód dzieli płytę podłogową z VW Touaregiem. Przedłużona wersja tejże płyty posłużyła firmie Audi do stworzenia luksusowego Q7. Z całej trójki Cayenne najlepiej się prowadzi i wyróżnia się najwyższą jakością wykonania.

Porsche-Cayenne-I_3
Jakość materiałów i staranność wykończenia nawet po latach robią wrażenie. Obsługa jest łatwa i intuicyjna.
Źródło

SILNIKI

Poszukiwany turbodiesel (znany z Audi 3.0 TDI V6) zadebiutował dopiero pod koniec produkcji, w 2009 roku. Początkowo auto było oferowane jedynie w dwóch wersjach: Cayenne S 4.5V8/340 KM oraz wersja z Cayenne Turbo o mocy 450 KM (od 2006 r. także Turbo S/521 KM). Pod koniec 2003 roku do gamy dołączyła „budżetowa” jednostka napędowa VW 3.2 VR6 o mocy 250 KM. Silniki produkowane do liftingu da się przystosowywać do zasilania LPG. Wersje poliftingowe mają bezpośredni wtrysk.

AWARYJNOŚĆ

Po latach problematyczne może być pneumatyczne zawieszenie, często rozlatują się wały napędowe i ich podpory. Psują się podnośniki szyb, radia i system PSM (ESP). Silniki V8 były awaryjne, dochodziło w nich nawet do uszkodzenia gładzi cylindrowych.

KOSZTY

Chyba żaden nabywca używanego Porsche Cayenne nie oczekuje niskich kosztów eksploatacji.

SYTUACJA RYNKOWA

Tak jak w przypadku większości drogich SUV-ów – znalezienie zadbanego auta bez wypadku graniczy z cudem.

Porsche-Cayenne-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Każde Cayenne ma stały napęd na cztery koła z reduktorem, a opcjonalnie także blokadę tylnego mostu lub „szperę”.
  • Cayenne standardowo wyposażono w pneumatyczne, regulowane, 5-stopniowe zawieszenie wraz z układem PASM (systemem elektronicznej kontroli sił tłumienia amortyzatorów).
  • Opcjonalne hamulce ceramiczne (PCCB) są wydajne, ale jedna sztuka na przód kosztuje ok. 5 tys. euro.

CENY

25 000 zł – Prawdziwy motoryzacyjny śmietnik. Auta w angielskich wersjach do opłat oraz do napraw.
40 000 zł – Spory wybór aut, ale łatwo trafić na minę. Pokrewieństwo silnikowe z Audi obniża koszty napraw.
70 000 zł – Im bliżej 100 tys. zł, tym łatwiej o egzemplarz w idealnym stanie z końca produkcji.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 3.2 VR6 3.6 VR6 (fl) 4.5 V8 (S) 4.5 V8 (Turbo) 4.8 V8 (S fl) 4.8 V8 (GTS fl) 4.8 V8 (Turbo fl) 4.8 V8 (Turbo S fl) 3.0 V6 (Diesel)
Pojemność skokowa 3189 cm³ 3598 cm³ 4511 cm³ 4511 cm³ 4806 cm³ 4806 cm³ 4806 cm³ 4806 cm³ 2967 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benz., turbo benzynowy benzynowy benz., turbo benz., turbo turbodiesel
Moc maks. 250 KM 290 KM 340 KM 450 KM 385 KM 405 KM 500 KM 550 KM 240 KM
Maks. moment obr. 310 Nm 385 Nm 420 Nm 620 Nm 500 Nm 500 Nm 700 Nm 750 Nm 550 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,1 s 8,1 s 6,8 s 5,6 s 6,6 s 6,1 s 5,1 s 4,8 s 8,3 s
Prędkość maks. 214 km/h 227 km/h 242 km/h 266 km/h 252 km/h 253 km/h 275 km/h 280 km/h 214 km/h
Średnie zuż. paliwa 13,2 l/100 km 12,9 l/100 km 14,9 l/100 km 15,7 l/100 km 14,9 l/100 km 15,1 l/100 km 14,9 l/100 km 14,9 l/100 km 9,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2002 - pojawia się Cayenne o oznaczeniu 955
2003 - do silnika 4.5 dołącza odmiana 3.2 VR6
2006 - pojawia się Turbo S o mocy 521 KM
2007 - lifting (nowe oznaczenie kodowe – 957), nowe silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim, wersja GTS
2009 - do gamy silników dołącza diesel VW
2010 - pojawia się następca (oznaczenie 958)

Porsche-Cayenne-II_4
Druga generacja modelu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Podnośniki szyb
    Psuje się mechanizm podnośnika szyb przednich, wymiana jest droższa od części.
    Podnośnik (zamiennik): od 100 zł
  • Awarie zawieszenia pneumatycznego
    Same miechy i kompresory są raczej trwałe, problemem po latach jest korozja w miejscu łączenia miechów z przewodami.
  • Zużyty rozrząd w dieslu 3.0 V6
    Żeby go wymienić, trzeba wyjąć silnik., Robocizna jest znacznie droższa od części.
    Koszt naprawy: 8-10 tys. zł.
  • Zużycie oleju
    Intensywnie eksploatowane odmiany V8, szczególnie Turbo, mogą zużywać znaczne ilości oleju, trzeba go sprawdzać regularnie.

ZALETY I WADY

+ Doskonałe właściwości jezdne, bardzo sprawny układ napędowy, mocne silniki.
+ Wysoki komfort jazdy.
+ Świetne wykończenie wnętrza.

- Bardzo wysokie koszty serwisu.
- Olbrzymie spalanie mocnych wersji.
- Trudno o auta, na których nie oszczędzano.

WARTO KUPIĆ

Najbezpieczniejszy wybór, to budżetowy silnik 3.2. Niezłym choć znacznie droższy w naprawach jest także diesel.

UWAŻAJ NA

Okazje, bo kilka poważnych napraw może kosztować tyle co cały Cayenne. Ryzykowne są auta z LPG czy wczesne wersje V8.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 1/6

SUMA: 13/24 pkt

Czytaj także