Mimo że jest najbardziej sportowym SUV-em na rynku, okazuje się zaskakująco uniwersalny. I nadal jest drogi w eksploatacji.
Porsche Cayenne korzysta z technologii Grupy Volkswagena. Samochód dzieli płytę podłogową z VW Touaregiem. Przedłużona wersja tejże płyty posłużyła firmie Audi do stworzenia luksusowego Q7. Z całej trójki Cayenne najlepiej się prowadzi i wyróżnia się najwyższą jakością wykonania.
Poszukiwany turbodiesel (znany z Audi 3.0 TDI V6) zadebiutował dopiero pod koniec produkcji, w 2009 roku. Początkowo auto było oferowane jedynie w dwóch wersjach: Cayenne S 4.5V8/340 KM oraz wersja z Cayenne Turbo o mocy 450 KM (od 2006 r. także Turbo S/521 KM). Pod koniec 2003 roku do gamy dołączyła „budżetowa” jednostka napędowa VW 3.2 VR6 o mocy 250 KM. Silniki produkowane do liftingu da się przystosowywać do zasilania LPG. Wersje poliftingowe mają bezpośredni wtrysk.
Po latach problematyczne może być pneumatyczne zawieszenie, często rozlatują się wały napędowe i ich podpory. Psują się podnośniki szyb, radia i system PSM (ESP). Silniki V8 były awaryjne, dochodziło w nich nawet do uszkodzenia gładzi cylindrowych.
Chyba żaden nabywca używanego Porsche Cayenne nie oczekuje niskich kosztów eksploatacji.
Tak jak w przypadku większości drogich SUV-ów – znalezienie zadbanego auta bez wypadku graniczy z cudem.
25 000 zł – Prawdziwy motoryzacyjny śmietnik. Auta w angielskich wersjach do opłat oraz do napraw.
40 000 zł – Spory wybór aut, ale łatwo trafić na minę. Pokrewieństwo silnikowe z Audi obniża koszty napraw.
70 000 zł – Im bliżej 100 tys. zł, tym łatwiej o egzemplarz w idealnym stanie z końca produkcji.
SILNIK | 3.2 VR6 | 3.6 VR6 (fl) | 4.5 V8 (S) | 4.5 V8 (Turbo) | 4.8 V8 (S fl) | 4.8 V8 (GTS fl) | 4.8 V8 (Turbo fl) | 4.8 V8 (Turbo S fl) | 3.0 V6 (Diesel) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 3189 cm³ | 3598 cm³ | 4511 cm³ | 4511 cm³ | 4806 cm³ | 4806 cm³ | 4806 cm³ | 4806 cm³ | 2967 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benz., turbo | benzynowy | benzynowy | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel |
Moc maks. | 250 KM | 290 KM | 340 KM | 450 KM | 385 KM | 405 KM | 500 KM | 550 KM | 240 KM |
Maks. moment obr. | 310 Nm | 385 Nm | 420 Nm | 620 Nm | 500 Nm | 500 Nm | 700 Nm | 750 Nm | 550 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 9,1 s | 8,1 s | 6,8 s | 5,6 s | 6,6 s | 6,1 s | 5,1 s | 4,8 s | 8,3 s |
Prędkość maks. | 214 km/h | 227 km/h | 242 km/h | 266 km/h | 252 km/h | 253 km/h | 275 km/h | 280 km/h | 214 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 13,2 l/100 km | 12,9 l/100 km | 14,9 l/100 km | 15,7 l/100 km | 14,9 l/100 km | 15,1 l/100 km | 14,9 l/100 km | 14,9 l/100 km | 9,3 l/100 km |
2002 - pojawia się Cayenne o oznaczeniu 955
2003 - do silnika 4.5 dołącza odmiana 3.2 VR6
2006 - pojawia się Turbo S o mocy 521 KM
2007 - lifting (nowe oznaczenie kodowe – 957), nowe silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim, wersja GTS
2009 - do gamy silników dołącza diesel VW
2010 - pojawia się następca (oznaczenie 958)
+ Doskonałe właściwości jezdne, bardzo sprawny układ napędowy, mocne silniki.
+ Wysoki komfort jazdy.
+ Świetne wykończenie wnętrza.
- Bardzo wysokie koszty serwisu.
- Olbrzymie spalanie mocnych wersji.
- Trudno o auta, na których nie oszczędzano.
Najbezpieczniejszy wybór, to budżetowy silnik 3.2. Niezłym choć znacznie droższy w naprawach jest także diesel.
Okazje, bo kilka poważnych napraw może kosztować tyle co cały Cayenne. Ryzykowne są auta z LPG czy wczesne wersje V8.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 1/6
SUMA: 13/24 pkt