Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche 924 – bok w ruchu

Używane Porsche 924 – dużo mitów, wiele radości i odwieczne pytanie: czy to prawdziwe Porsche?

archiwum/Motor

Używane Porsche 924 – dużo mitów, wiele radości i odwieczne pytanie: czy to prawdziwe Porsche?

Nie jest prawdziwym Porsche, za dużo w nim Volkswagena, a do tego jest powolne – tak często mówi się o 924. Zamiast słuchać malkontentów, warto zainteresować się tym modelem, póki jego ceny utrzymują się jeszcze na rozsądnym poziomie – Porsche 924 staje się coraz ciekawszym klasykiem.

Porsche 924

  • lata produkcji: 1976-1988
  • ceny: od 18 000 zł

Niektórzy zastanawiają się, czy to pełnowartościowe Porsche. Odpowiadamy – tak, choć osiągami na nikim wrażenia dzisiaj nie zrobi. Podobnie patrzono kiedyś na późne egzemplarze 356, dzisiaj poszukiwane i drogie. Przez lata mówiono też, że ostatnie klasyczne 911 to generacja 993. Aktualnie ceny 996 rosną, a wiele osób zachwyca się tym, jak ten model jeździ.

Ale faktem jest, że 924 ma bardzo wiele wspólnego z Volkswagenem. Przede wszystkim jego projekt powstał na zamówienie koncernu z Wolfsburga. Ale Volkswagen pracował wówczas nad pierwszym Golfem i finalnie zdecydował się na produkcję opartego na nim tańszego modelu – Scirocco, zaprojektowanego wraz z Giugiaro. Gotowy projekt odkupiło Porsche. I zmodyfikowało w nim bardzo dużo. Bez zmian pozostały jednak niezwykle aerodynamiczne nadwozie i spora kabina – takiej wymagał pierwotnie Volkswagen. Wnętrze jest dzięki temu przestronniejsze niż w ówczesnych 911.

Skomplikowana historia

924 często zarzuca się, że ma silnik z dostawczego modelu LT. Prawdą jest, że w gaźnikowej odmianie montowano go także w tym modelu. Ale przede wszystkim w wielu Audi z lat 60. i 70. Co ciekawe, jednostka powstała w dużym stopniu dzięki inżynierom Mercedesa, do którego przez jakiś czas należał koncern Auto-Union (w tym marka Audi). Jednak do 924 jedynie blok silnika produkowało Audi. Głowicę czy układ paliwowy Porsche stworzyło samodzielnie.

125 KM osiągane przez jednostkę 2.0 nie imponuje, ale charakterystyka jest przyjemna. Silnik sprawnie reaguje i jest elastyczny. Zresztą prawie 50-letnie 924 należy już rozpatrywać jako dającego radość z jazdy klasyka, a nie auto sportowe.

Porsche 924 silnik
W wolnossącej wersji 2.0 rozrząd jest bezkolizyjny, w pozostałych już nie.

Amerykańskie odmiany były nawet słabsze, osiągały od 95 do 110 KM. Ale wiele z nich przerabiano na wzór specyfikacji europejskiej. Na drugim biegunie są wersje Turbo (170-177 KM), które nawet dzisiaj robią dobre wrażenie. Tak samo jak napędzane stworzonym już w stu procentach przez Porsche silnikiem 2.5 (pochodzącym z 944) wersje S. Osiągały 150 KM, a pod koniec produkcji o 10 więcej.

Dane techniczne 924 924 Turbo 924 carrera GT 924 S
Silnik  benzynowy benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy
Pojemność skokowa 1984 cm3 1984 cm3 1984 cm3 2479 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/8 R4/8 R4/8
Moc maksymalna 125 KM/5800 170 KM/5500 210 KM/6000 150 KM/5800
Maks. moment obrotowy 165 Nm/3500 245 Nm/3500 280 Nm/3500 190 Nm/3000
Osiągi
Prędkość maksymalna 204 km/h 225 km/h 240 km/h 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 7,8 s 6,9 s 8,5 s
Średnie zużycie paliwa 8,1 l/100 km 8,3 l/100 km 9,1 l/100 km 8,8 l/100 km

Przez pierwsze kilka lat standardem były skrzynie 4-biegowe. Ale sporo klientów dopłacało za pięciostopniowe przekładnie z „jedynką do tyłu”. W tym modelu Porsche po raz pierwszy zaoferowało w pełni automatyczną skrzynię (wcześniej dostępne były zautomatyzowane przekładnie manualne). Ale trzybiegowy automat zabiera autu cały animusz.

Porsche 924 dźwignia zmiany biegów
Pięciobiegowa przekładnia z „jedynką do tyłu” – wbrew pozorom łatwo się do niej przyzwyczaić.

Jeśli ktoś ma wątpliwości, czy 924 jest prawdziwym Porsche, powinien się nim po prostu przejechać. Konkurenci z epoki, jak Ford Capri czy Opel Manta, mogli pomarzyć o takim układzie jezdnym. 924 jest tak doskonale wyważone, że nie chce się z niego wysiadać. Jakakolwiek nadsterowność jest sygnalizowana z wyprzedzeniem i bajecznie łatwa do opanowania.

Do tego nawet podstawowa odmiana z bębnami z tyłu (mocniejsze mają hamulce tarczowe na obu osiach) zatrzymuje się bardzo sprawnie. A dzięki niskiej masie nie przeszkadza tu brak wspomagania kierownicy (oferowano je tylko w odmianie S).

Porsche 924 tył
Porsche 924 jest doskonale wyważone i bardzo łatwo je kontrolować, nawet na samej granicy przyczepności. 

Porsche 924: historia modelu

  • 1976: Porsche 924 trafia na rynek 
  • 1977:  W opcji pojawiają się 5-biegowa skrzynia oraz klimatyzacja
  • 1978: Debiut wersji Turbo (170 KM)
Porsche 924 turbo tył
W przypadku 924 w wersji Turbo (od 1978 r.) absolutnie nie można narzekać na osiągi. 
  • 1980: Pięciobiegowe skrzynie stają się standardem, wyczynowa wersja Carrera GTR i homologacyjna wersja GTS
  • 1981: Odmiana Carrera GT (210 KM), debiut modelu 944, Turbo ma od teraz 177 KM
  • 1982: 924 znika z oferty w USA
  • 1982: Debiut 924 S, model wraca do USA
  • 1988: Powstaje kilka prototypów z silnikiem 2.7 z 944, zakończenie produkcji 924
Porsche 914 bok
Poprzednik: produkowane wspólnie z Volkswagenem Porsche 914, silniki boxer.
Porsche
Porsche 944 tył i bok
Następca: Porsche 944 to rozwinięcie 924, wyraźnie poszerzono nadwozie.
Porsche

Używane Porsche 924: typowe usterki

  • Korodujące podszybie w okolicach akumulatora, woda może zalewać bezpieczniki
  • W odmianie S (2.5) sprzęgło jest znacznie droższe niż w 2.0, a wymiana w każdej wersji okazuje się dość kosztowna
  • Awarie układu wtryskowego K-Jetronic
  • Spękana uszczelka klapy (tylnej szyby)
  • Psują się przepływomierze
Porsche 924 chłodnica
Nisko zamontowana chłodnica jest podatna na uszkodzenia. 
Porsche 924 reflektory
Mechanizm tak lubianych dzisiaj unoszonych reflektorów bywa zawodny, ale jest łatwy w naprawach. 

Używane Porsche 924: sytuacja rynkowa

Drogie zaczynają być wczesne auta w oryginalnym stanie, a wersje limitowane oraz odmiana Turbo już od dawna są poszukiwane. 924 zarejestrowane w Polsce od lat 90., a nawet 80. często są w kiepskiej kondycji. Ze względu na koszty napraw lepiej darować sobie 924 w stanie do remontu.

Używane Porsche 924: ORIENTACYJNE CENY RYNKOWE (W ZŁ)
28 000-40 000 Sprawne i dobrze wyglądające 924 2.0, ale raczej nie z potencjałem inwestycyjnym.
50 000-70 000 Tyle trzeba przygotować na odmianę Turbo lub S, jeśli nie chcemy zaczynać od napraw.
od 260 000 Tak drogie są wersje Carrera GT, ale występują na rynku tylko w stanie kolekcjonerskim.

Używane Porsche 924 – podsumowanie

Porsche 924 bok
Porsche 924 robiło w latach 80. niezwykłe wrażenie, a kosztowało niewiele więcej niż Mercedes W123. Model ten można zobaczyć np. w filmie „Wielki Szu” z 1982 roku.

Czas spojrzeć na 924 nie jak na sportowe auto, a jak na dającego frajdę klasyka. Ze znaczkiem na masce, który sprawia, że ceny mogą rosnąć. Do tego z trwałą mechaniką i bez poważnych problemów z korozją. 924 wciąż kosztują akceptowalne pieniądze. Warto je kupić, nawet jeśli nie zdrożeją.

ocena 5/5

Czytaj także