Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane auta z silnikami boxer – przegląd modeli, zalety, wady, ceny

Nietypowa konstrukcja, dobre osiągi

Używane auta z silnikami boxer – przegląd modeli, zalety, wady, ceny

Nietypowa konstrukcja, dobre osiągi

Używane auta z silnikami boxer – przegląd modeli, zalety, wady, ceny

Są świetnie wyważone i doskonale brzmią, ale ich konstrukcja generuje dodatkowe koszty. Czy warto kupić używane auto z silnikiem przeciwsobnym? Oto kilka ciekawych propozycji.

Zdecydowana większość samochodów ma pod maską rzędowe, czterocylindrowe silniki. Są one proste w produkcji i relatywnie tanie w naprawach. Podwyższają jednak położenie środka ciężkości pojazdu, co negatywnie wpływa na prowadzenie, a także są trudne do wyważenia.

Oba problemy nie występują w silnikach przeciwsobnych, nazywanych boxerami. Pracujące naprzemiennie tłoki kompensują większość wibracji – wysoką kulturę pracy można uzyskać bez wałków wyrównoważających. Tłoki o dużej średnicy i krótkim skoku sprawiają, że boxery chętnie wkręcają się na obroty. Płaska konstrukcja jednostki napędowej obniża natomiast położenie środka ciężkości auta.

Wady silników boxer

Silniki przeciwsobne nie są pozbawione wad. Mają po dwie głowice, dwa kolektory dolotowe i wydechowe, dwa lub cztery wałki rozrządu, których pracą sterują długie paski lub łańcuchy, podparte na kilku rolkach. Dochodzi do tego zwiększona liczba uszczelek pod wspomnianymi elementami. Wszystko to generuje dodatkowe koszty obsługi serwisowej. Mechanicy nie przepadają za boxerami także z powodu ich ciasnego upakowania między podłużnicami – w wielu modelach wymiana świec jest trudna, a do regulacji zaworów konieczne może być wyjęcie silnika.

Wystarczy jednak raz poprowadzić auto z przyjemnie brzmiącym silnikiem przeciwsobnym, by wybaczyć mu wspomniane mankamenty.

Porsche Boxster I (1996-2004)

  • Ceny: 26-60 tys. zł

DSC_9316

  • Dane techniczne: 2.5 B6
    Pojemność: 2480 cm3, moc: 204 KM, maksymalny moment obrotowy: 245 Nm, prędkość maksymalna: 240 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s, średnie zużycie paliwa: 9,7 l/100 km

Gdy debiutował, był nazywany „Porsche dla ubogich”. Teraz sytuacja ulega zmianie. Inne modele marki są tak drogie, że roadster z centralnym silnikiem jest jedyną rozsądną propozycją. Na rynku wtórnym coraz wyraźniej widać podział na tanie i zaniedbane już egzemplarze oraz droższe Boxstery, które powinny cieszyć nabywcę jeszcze przez długie lata.

  • Zalety i wady
    + Model z zadatkami na youngtimera
    – Stopień zużycia i zaniedbania tanich aut

Porsche Cayman I (2005-2012)

  • Ceny: 68-140 tys. zł

D3X_9791

  • Dane techniczne: 3.4 B6
    Pojemność: 3436 cm3, moc: 320 KM, maksymalny moment obrotowy: 370 Nm, prędkość maksymalna: 277 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s, średnie zużycie paliwa: 9,8 l/100 km

Cayman jest jednym z najbardziej niedocenianych aut sportowych. Niesłusznie. W rękach wprawnego kierowcy coupe z centralnie umieszczonym silnikiem bez trudu dotrzymuje kroku modelowi 911. To, co traci na prostych z racji mniejszej mocy, z nawiązką nadrabia na zakrętach za sprawą idealnego wyważenia. Caymany są drogie, ale zwykle świetnie utrzymane.

  • Zalety i wady
    + Wzorowe prowadzenie, stan techniczny aut
    – Ceny najlepszych egzemplarzy

Porsche 911 996 (1997-2006)

  • Ceny: 65-300 tys. zł

KPA_5428

  • Dane techniczne: 3.4 B6
    Pojemność: 3387 cm3, moc: 300 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 280 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,4 s, średnie zużycie paliwa: 11,8 l/100 km

Porzucenie chłodzonego powietrzem boxera i wygląd wygląd pasa przedniego sprawiły, że model oznaczany symbolem 996 jest najmniej cenioną odsłoną Porsche 911. Dochodzą do tego problemy z trwałością bazowego silnika 3.4 (przed 2001 r.). Niebawem nawet ten model zacznie jednak drożeć.

  • Zalety i wady
    + Najtańszy sposób na Porsche 911
    – Wygląd, problemy z silnikiem 3.4

Subaru Impreza III (2007-2013)

  • Ceny: 15-80 tys. zł

DSC_8871

  • Dane techniczne: 2.5 B4
    Pojemność: 2457 cm3, moc: 300 KM, maksymalny moment obrotowy: 407 Nm, prędkość maksymalna: 255 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,2 s,średnie zużycie paliwa: 10,5 l/100 km

Trzecia odsłona Imprezy (GR) straciła nieco bezkompromisowości poprzednich modeli, ale stała się bardziej funkcjonalna i komfortowa. Miejsce kombi zajął zgrabny hatchback. Do wyboru były silniki 1.5 (107 KM), 2.0 (150 KM) i diesel 2.0 (150 KM). Na szczycie gamy znajdował się wariant WRX STi z 300-konnym boxerem 2.5, który niestety ma niezbyt trwałe uszczelki pod głowicami. Po tuningu mogą też pękać tłoki.

  • Zalety i wady
    + Wizerunek modelu i sportowe dziedzictwo
    – Kosztowne problemy z silnikiem 2.5 turbo

Subaru XV (2011-2016)

  • Ceny: 35-72 tys. zł

D3X_4164

  • Dane techniczne: 2.0 B4
    Pojemność: 1995 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 196 Nm, prędkość maksymalna: 187 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 7,0 l/100 km

Uterenowiona odmiana Imprezy czwartej generacji swoim 22-centymetrowym prześwitem zawstydza większość SUV-ów. Opcją dla benzynowych silników była przekładnia CVT – trwała i posiadająca najlepsze oprogramowanie sterujące na rynku. Optymalnym wyborem jest dwulitrowy silnik benzynowy. Niedostatki mocy wersji 1.6 (114 KM, 150 Nm) skompensowano, wyposażając ją w reduktor (tylko auta z ręczną skrzynią).

  • Zalety i wady
    + Prowadzenie, realne możliwości terenowe
    – Spore spalanie, wysokie ceny

Subaru Forester III (2008-2013)

  • Ceny: 20-58 tys. zł

D3X_4013

  • Dane techniczne: 2.0 B4
    Pojemność: 1998 cm3, moc: 147 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km

Forester III jest obecnie najpopularniejszym Subaru na rynku wtórnym. Najtańsze egzemplarze mają pod maską diesla. To wybór podwyższonego ryzyka. Silnik może ulec poważnej awarii 
(z zatarciem włącznie), a używana jednostka kosztuje ok. 10 tys. zł. W 2010 r. Subaru poprawiło silnik wysokoprężny. Auta z jednostkami benzynowymi trzymają cenę, jak przystało na modnego i bezawaryjnego SUV-a.

  • Zalety i wady
    + Właściwości jezdne, ogólna trwałość
    – Awarie diesli i zawieszenia samopoziomującego (tył)

Subaru Legacy III (2003-2009)

  • Ceny: 7-34 tys. zł

DSC_5852

  • Dane techniczne: 2.0 B4
    Pojemność: 1994 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 196 Nm, prędkość maksymalna: 209 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s, średnie zużycie paliwa: 8,6 l/100 km

Japoński przedstawiciel klasy średniej daje sporo radości z jazdy za sprawą bardzo precyzyjnego prowadzenia. Na szczycie gamy znajdowała się wersja 3.0 (245 KM) z 6-cylindrowym boxerem, oferowana także z ręczną skrzynią. W 2008 r. pojawił się silnik 2.0 Boxer Diesel. Na bazie Legacy został zbudowany uterenowiony Outback.

  • Zalety i wady
    + Właściwości jezdne, stylizacja, silniki benzynowe
    – Zawodny diesel

Toyota GT86 (2012-2021)

  • Ceny: 55-95 tys. zł

D3X_8604

  • Dane techniczne: 2.0 B4
    Pojemność: 1998 cm3, moc: 200 KM, maksymalny moment obrotowy: 205 Nm, prędkość maksymalna: 226 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,6 s, średnie zużycie paliwa: 7,8 l/100 km

Bardziej popularna na rynku wtórnym Toyota GT86 jest „bliźniaczką” Subaru BRZ – modele różnią się detalami. Łączą japońską solidność z charakterem auta sprzed lat z napędem na tył, wolnossącym silnikiem i wnętrzem wyposażonym tylko w to, co niezbędne. Awaryjność jak na razie jest symboliczna (wycieki oleju, głośna pompa paliwa).

  • Zalety i wady
    + Wygląd, wyważenie, trwałość, małe spalanie
    – Ceny, nieduży moment obrotowy

PODSUMOWANIE

W epoce postępującego procesu unifikacji motoryzacji boxer pod maską staje się coraz bardziej zyskującym na znaczeniu wyróżnikiem samochodu. Kto od jak najniższych kosztów utrzymania wyżej ceni poczucie obcowania z oryginalnym autem, nie będzie żałował zakupu.

Czytaj także