Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Subaru Forester e-Boxer podczas przejazdu przez wodę przód

Subaru Forester e-Boxer – TEST

Subaru Forester e-Boxer – TEST

Superwszechstronny SUV Subaru właśnie zyskał nowe oblicze. Sprawdzamy, co jeszcze się w nim zmieniło.

Przez ćwierć wieku, jakie minęło od debiutu pierwszego Forestera, model ten znalazł około 4,5 miliona nabywców, z czego ponad 350 tysięcy w Europie. Sprzedawana od 2018 r. piąta generacja japońskiego SUV-a właśnie doczekała się modernizacji. Testujemy topową wersję odświeżonego Forestera.

Nowe oblicze funkcjonalności – nadwozie

Auto ma przeprojektowany front z nowym zderzakiem i grillem, ale uwagę najbardziej przykuwają zmienione światła, zapewniające mu zupełnie nowe „spojrzenie”. Pozostałe modyfikacje obejmują felgi i kolory (w tym widoczny na zdjęciach odcień Brilliant Bronze).

Subaru pozostało „postawnym” SUV-em, wyróżniającym się masywną sylwetką i pokaźnym prześwitem (22 cm). Samochodem, który wygląda na przestronny, a po wejściu do środka okazuje się... jeszcze przestronniejszy.

Subaru Forester - bok
Dzięki dużemu prześwitowi i pokaźnym szybom Subaru wygląda na wszechstronne auto rodzinne. I takie właśnie jest. 

Mimo że testujemy topowy wariant, seryjnie wyposażony w duże okno dachowe, którego obudowa nieco ogranicza wysokość kabiny, w obu rzędach mieszczą się dwumetrowcy – nawet czterech naraz. A na krótszych trasach także trzy osoby na kanapie nie będą narzekać na niewygody.

Z powodu przeciętnej wysokości pod roletą bagażnik ma niezbyt imponującą jak na sporego SUV-a (ale wystarczającą) pojemność 509 l, za to nadrabia kapitalnym dostępem, niezłą maksymalną pojemnością (1751 l) i przemyślanymi detalami, jak schowek pod dnem, mieszczący m.in. roletę, czy 4 haki na burtach.

Tak samo... ale nowocześniej – wnętrze

Kokpit się nie zmienił. Choć daleko mu do finezji wnętrz niektórych rywali, nadal ma liczne zalety. Jest solidnie zmontowany z porządnych materiałów, hojnie obszyty skórą, uporządkowany i ergonomiczny, a jego obsługę ułatwiają tradycyjne, dogodnie rozmieszczone i intuicyjne w użyciu przełączniki klimatyzacji, systemu audio, szyb czy komputera pokładowego. Nowością jest prosta obsługa gestami – temperaturę w kabinie można zmieniać bez odrywania wzroku od drogi.

Subaru Forester - kokpit 2
Kokpit został porządnie zmontowany i nieźle wykończony, a jego obsługa nie sprawia trudności.

Niezmiennie imponuje widoczność z dość wysoko umieszczonego fotela. Słupki dachowe są wąskie, a odsunięte od nich lusterka, a także okna – wielkie. W parkowaniu wciąż pomaga ujęcie z kamery w prawym lusterku.

Wzbogacono systemy bezpieczeństwa. Kamery EyeSight monitorujące sytuację przed autem – wcześniej zamontowane za przednią szybą, po bokach lusterka, teraz bardziej wkomponowane w nią – mają szerszy kąt „widzenia”. Usprawniono też asystenta pasa ruchu (jako granicę pasa potrafi rozpoznać nie tylko linie, ale także np. miękkie pobocze), a system automatycznego hamowania lepiej wykrywa zagrożenia w obrębie skrzyżowań.

Wystarczający – układ jezdny, silnik

Nieco zmodyfikowany układ jezdny zachował swój charakter – wciąż jest zorientowany na komfort. Szybko i cicho radzi sobie właściwie z wszystkimi „niedopatrzeniami” drogowców. Jednocześnie zapewnia pewne, bezpieczne prowadzenie niezależnie od warunków drogowych i – dzięki sprawnemu napędowi na cztery koła – pogodowych.

Osoby zapuszczające się w „teren” docenią to, że przydatny na nieutwardzonych nawierzchniach układ X-Mode może się teraz automatycznie włączać, gdy prędkość spada poniżej 35 km/h.

Dane techniczne Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer
Silnik benzynowy + elektr.
Pojemność skokowa 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory B4/16
Moc maksymalna 150 KM/5600 + 16,7 KM
Maks. moment obrotowy 194 Nm/4000 + 66 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 464/182/173 cm
Rozstaw osi 267 cm
Średnica zawracania 10,8 m
Masa/ładowność 1661/524 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 509/1751 l
Pojemność zbiornika paliwa 48 l (Pb 95)
Opony 225/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Średnie zużycie paliwa 8,1 l/100 km
Zasięg 590 km
Cena od 161 115 zł

Po liftingu Forester nadal ma tylko jedną wersję silnikową – z dwulitrowym boxerem o mocy 150 KM wspartym niedużym silnikiem elektrycznym (16,7 KM), bezstopniową skrzynią i napędem 4x4.

Zestaw ten najlepiej sprawdza się podczas mało lub średnio dynamicznej jazdy: robi wrażenie płynnym przełączaniem między silnikami i zużywa średnio 8,2 l/100 km. Przy mocniejszym wciskaniu gazu auto sprawnie przyspiesza, ale silnik robi się głośniejszy i bardziej paliwożerny.

Dane testowe (opony zimowe)
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 52,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,9 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 9,0/7,4/8,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 580 km

Plus za kapitalną trakcję oraz skrzynię, która, choć bezstopniowa, symuluje zmiany biegów, więc boxer nie męczy jednostajnym wyciem.

Już podstawowa wersja Trend za 161 tys. zł ma więcej niż wystarczające wyposażenie. Testowana, topowa Platinum wręcz rozpieszcza swoją bogatą specyfikacją, choć trzeba na nią wydać prawie 200 tys. zł. Na tle rywali to i tak nie za dużo.

Subaru Forester 2
Forester nie jest autem terenowym, ale poza asfaltem czuje się lepiej niż większość SUV-ów.

Subaru Forester e-Boxer: podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • zdecydowany, „męski” design
  • duży prześwit
  • przestronne wnętrze
  • pakowny bagażnik
  • świetna widoczność
  • przyjazna obsługa
  • dla niektórych nieco zbyt tradycyjne instrumenty

Układ napędowy

  • płynna praca układu hybrydowego
  • dobra bezstopniowa skrzynia symulująca zmiany biegów
  • kapitalna trakcja
  • rozsądne zapotrzebowanie na paliwo
  • wyraźnie podwyższone spalanie przy dynamicznej jeździe
  • silnik głośny na wysokich obrotach

Właściwości jezdne

  • wyborny komfort jazdy
  • cicha praca zawieszenia
  • pewne i bezpieczne pokonywanie nawet wyboistych zakrętów
  • stabilność przy wyższych prędkościach
  • dość wyraźne przechyły boczne
  • odczuwalna podsterowność

Wyposażenie i cena

  • cena zupełnie rozsądna na tle konkurentów
  • wyjątkowo bogate wyposażenie standardowe
  • dużo zaawansowanych systemów bezpieczeństwa
  • brak niektórych elementów dostępnych u nowszych rywali

Subaru Forester wciąż jest wyjątkowo uniwersalnym pojazdem. Po niedawnym face liftingu stało się po prostu minimalnie lepsze niż dotychczas.

Subaru Forester e-Boxer: galeria zdjęć

Czytaj także