Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Subaru Forester III

W dzisiejszych czasach ta propozycja traci sens. Auto jest drogie w zakupie, drogie w naprawach, a na dodatek ma kiepskie diesle.

  • Lata produkcji: 2008-2013
  • Silniki: benz. 2.0-2.5 (150-230 KM), diesle 2.0 (147 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 456/262 cm, szerokość/wysokość: 178/167 cm, bagażnik: 450-1660 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Kiedyś Forestery nie miały konkurencji i jako jedyne auta na rynku łączyły uniwersalność SUV-ów z właściwościami jezdnymi sportowych „osobówek”. Można się oczywiście fascynować stałym napędem na cztery koła i reduktorem w wersjach wolnossących, ale koszty zakupu i serwisowania tego samochodu są do tego niewspółmiernie wysokie.

Subaru-Forester-III_3
W tym segmencie jakość wykończenia powinna być lepsza. Rozczarowuje także przestarzała stylizacja.

SILNIKI

Wszystkie jednostki napędowe mają przeciwsobny układ cylindrów. To wizytówka Subaru, sposób na obniżenie środka ciężkości i sekret unikatowego brzmienia. Niestety – są przez to droższe w serwisowaniu. Mechaniczna regulacja luzu zaworowego jest przeciwwskazaniem do montażu instalacji LPG (regulacja luzu wymaga demontażu jednostki). Jedyny dostępny diesel (2.0 Boxer Diesel) jest wprawdzie cichy, elastyczny i oszczędny, ale problemy z przedwczesnym zużyciem sprzęgła oraz z zacierającymi się panewkami psują całą przyjemność z eksploatacji.

AWARYJNOŚĆ

Odradzamy zakup diesla. Trwałością nie grzeszy także benzynowy 2.5 z turbo. Najbezpieczniejszą opcją są wolnossące, benzynowe boxery 2.0/2.5 (ten drugi w autach z USA).

KOSZTY

Od chwili zakupu aż po wizyty w serwisie – absolutnie nie jest tanio!

SYTUACJA RYNKOWA

Nadpodaż diesli – mało kto chce je kupować. Wersje benzynowe, zwłaszcza wolnossące są wyraźnie droższe.

Subaru-Forester-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Auta z ręczną skrzynią biegów mają stały napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym. W najsłabszej wersji 2.0 montowano reduktor. Idealnie sprawdza się w terenie lub podczas podjazdów z przyczepą.
  • W konfiguracji z automatem (niestety to CVT) rozdziałem momentu zajmuje się już elektronika.
  • Wszystkie egzemplarze wyposażono w samopoziomujące zawieszenie tylnej osi (SLS).

CENY

15 000 zł – Ceny używanych diesli spadają na łeb na szyję. Zwłaszcza jeśli sprzedający dostrzegł jakieś usterki.
30 000 zł – Optymalna kwota na zakup. Przestrzegamy jedynie przed okazjami z instalacją gazową.
50 000 zł – Bez zmian w stosunku do ubiegłego roku. Zadbane odmiany benzynowe nadal są bardzo drogie.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 2.5 (USA) 2.5 T 2.0 Boxer Diesel
Pojemność skokowa 1994 cm³ 2457 cm³ 2457 cm³ 1998 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz. turbo turbodiesel
Moc maks. 150 KM 172 KM 230 KM 147 KM
Maks. moment obr. 198 Nm 229 Nm 320 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 185 km/h 184 km/h 216 km/h 186 km/h
Prędkość maks. 10,7 s 9,6 s 6,0 s 10,4 s
Średnie zuż. paliwa 7,5 l/100 km 9,3 l/100 km 10,7 l/100 km 6,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - premiera Forestera III (typoszereg SH)
2010 - lifting karoserii i korekta wyposażenia – nowsze auta poznamy po kierunkowskazach montowanych w obudowach lusterek
2012 - w ofercie pojawia się Forester IV, który w dużym stopniu bazuje na poprzedniku

Subaru-Forester-III_6
Kolejna generacja Forestera.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Poważne awarie diesla
    Zacieraj się panewki, pękają wały, przedwcześnie zużywa sprzęgło.
    Koszt naprawy: od 6000 zł
  • Awarie tylnych amortyzatorów
    Czasami samopoziomujące amortyzatory nie wytrzymują nawet 100 tys. km.
    Koszt regeneracji: od 700 zł/szt.
  • Mało trwałe sprzęgła
    Problem szybkiego zużywania dotyczy szczególnie diesla (wysoki mom. obr.).
    Koszt wymiany: od 2000 zł
  • Zatkany filtr sadzy w dieslu
    Na liście potencjalnych problemów z dieslem są też zapchane filtry DPF.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł
Subaru-Forester-III_4
„Boxery” mają niepowtarzalne brzmienie, ale są drogie w naprawach.

ZALETY I WADY

+ Dobre właściwości jezdne, duża dzielność terenowa w wersji z reduktorem.
+ Przestronna kabina i ustawny bagażnik.
+ Wysoka trwałość (nie dot. diesla i 2.5 T).

- Konstrukcja auta potęguje ceny napraw.
- Kokpit potrafi skrzypieć i łatwo się rysuje.
- Ograniczona oferta zamienników.

Subaru-Forester-III_5
Sensowny bagażnik: 450 l pojemności, regularne kształty i składane oparcie.

WARTO KUPIĆ

Benzynową wersję 2.0 (bez doładowania) z ręczna skrzynią. Ma świetny układ napędowy – permanentne 4x4 z reduktorem.

UWAŻAJ NA

Diesle. Silnik to bomba z opóźnionym zapłonem. Auta z zamontowanym już LPG – mogą wymagać doinwestowania.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 2/6

SUMA: 14/24 pkt

Czytaj także