Szukasz sportowych wrażeń i wyjątkowej dynamiki? W takim razie Forester nie jest autem dla ciebie. Ale jeśli zależy ci na funkcjonalności, przestronnym wnętrzu, komforcie jazdy, bezpieczeństwie i skutecznym napędzie na obie osie – trafiłeś w dziesiątkę.
W dzisiejszych czasach SUV klasy średniej z dwulitrowym wolnossącym silnikiem o mocy zaledwie 150 KM to wyjątek, a nie reguła. Napęd Subaru Forestera jest jednak całkiem współczesny, bo wspomagany instalacją mikrohybrydową z silnikiem elektrycznym generującym niemal 17 KM.
Tym, na co należy przede wszystkim zwrócić uwagę, jest łagodna i płynna praca czterocylindrowego boxera oraz jego zdecydowana reakcja na dodanie gazu już od najniższych obrotów. To sprawia, że jazda w warunkach miejskich, gdzie trzeba często sprawnie ruszać z miejsca, jest wyjątkowo przyjemna.
Od ważącego tylko z kierowcą ponad 1,7 tony auta o mocy 150 KM nie ma co oczekiwać wyjątkowych osiągów, choć należy zauważyć, że w pomiarach Forester osiągnął 100 km/h dużo szybciej, niż wynika to z danych – w 10,3 zamiast 11,8 s. Nawet ten lepszy wynik to żadna rewelacja, ale w większości sytuacji dynamika jest wystarczająca. Choć trzeba uczciwie powiedzieć, że np. na autostradzie podczas rozpędzania się w zakresie ok. 100-140 km/h przydałoby się więcej „pary”.
Dane techniczne | Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer |
---|---|
Silnik | benzynowy + elektr. |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | B4/16 |
Moc maksymalna | 150 KM/5600 + 16,7 KM |
Maks. moment obrotowy | 194 Nm/4000 + 66 Nm |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 464/182/173 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Masa/ładowność | 1661/524 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 509/1751 l |
Poj. zbiornika paliwa | 48 l (Pb 95) |
Opony | 225/55 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,1 l/100 km |
Zasięg | 590 km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 170 858 zł |
Cena wersji testowanej | 208 933 zł |
Na uznanie zasługuje bezstopniowa przekładnia, jaką zastosowano. Z reguły tego typu konstrukcje sprawiają, że przy mocniejszym przyspieszaniu silnik nieprzyjemnie wyje na wysokich obrotach. CVT w Subaru pracuje niemal tak, jakby wrzucało kolejne biegi, zatem wrażenia z jazdy są zdecydowanie bardziej naturalne. Gdy ma się ochotę, przełożenia można zmieniać także łopatkami pod kierownicą.
Średnie zużycie paliwa w teście wyniosło 8,2 l, ale nieco dynamiczniejsza jazda, np. na autostradzie, podnosi je do ponad 11 l/100 km.
dane testowe (opony zimowe) | |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 15,8 s |
Przyspieszenie 0-140 km/h | 23,0 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 44,5 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 43,3 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 52,6 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 61,9 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 9,0/7,4/8,2 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 580 km |
Forester całym swoim charakterem zachęca do spokojnej i zrelaksowanej jazdy. Ma bowiem naprawdę dobrze wyciszoną kabinę, całkiem wygodne siedzenia, a jego zawieszenie sprawnie i cicho rozprawia się z przeważającą częścią tego, co możemy spotkać na drogach.
Generalnie zestrojenie podwozia może uchodzić za modelowe dla SUV-ów tej wielkości – pracuje tak, by zapewniać jak największy komfort jazdy, ale jednocześnie sprawia, że Forester to auto prowadzące się pewnie i wystarczająco szybko reagujące na polecenia.
Jeśli w układzie jezdnym można wskazać jakiś mankament, to jest nim lekko pracujący, ale dający tylko przeciętne czucie układ kierowniczy.
To już coraz rzadszy widok – tradycyjne, analogowe wskaźniki, pełen panel klimatyzacji czy normalna, duża dźwignia biegów. Kabina Forestera jest przyjazna w obsłudze, choć do jej niektórych aspektów trzeba się przyzwyczaić. Jakość materiałów jest naprawdę porządna, podobnie zresztą jak solidność montażu.
Podczas cofania dodatkowa kamera pokazuje na górnym ekranie obraz tego, co dzieje się z przodu po prawej stronie samochodu.
Pokrętłem wybiera się tryby pracy napędu. Do dyspozycji są: śnieg/szuter, głęboki śnieg/błoto i normalny.
Dziwne: nawet w najbogatszej wersji ze skórą i elektryczną regulacją fotelom brakuje przestawianej podpórki lędźwiowej.
Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji nawiewy, podgrzewanie zewnętrznych miejsc kanapy i dwa gniazda USB.
Trzeba także pamiętać, że Forester nie jest samochodem, którego terenowość kończy się na nakładkach nadkoli. Dzięki sporym kołom, prześwitowi aż 22 cm i sprawnemu napędowi 4x4 z systemem X Mode, pozwalającym na wybór trybu jego pracy, Subaru można spokojnie zjechać poza asfalt.
Oczywiście wszystko to powoduje, że kierowcy z żyłką sportowca raczej nie odnajdą w Foresterze kompana dla siebie, ale wszyscy, którzy szukają wszechstronnego i komfortowego auta – jak najbardziej.
Przestronny, wygodny i solidnie wykończony samochód o wielu talentach. Jedynie osiągami nie zachwyca.