Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer Platinum –przód

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer – pochwała wszechstronności |TEST

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer – pochwała wszechstronności |TEST

Szukasz sportowych wrażeń i wyjątkowej dynamiki? W takim razie Forester nie jest autem dla ciebie. Ale jeśli zależy ci na funkcjonalności, przestronnym wnętrzu, komforcie jazdy, bezpieczeństwie i skutecznym napędzie na obie osie – trafiłeś w dziesiątkę.

W dzisiejszych czasach SUV klasy średniej z dwulitrowym wolnossącym silnikiem o mocy zaledwie 150 KM to wyjątek, a nie reguła. Napęd Subaru Forestera jest jednak całkiem współczesny, bo wspomagany instalacją mikrohybrydową z silnikiem elektrycznym generującym niemal 17 KM.

Silnik i skrzynia biegów – lepiej niż zakładano

Tym, na co należy przede wszystkim zwrócić uwagę, jest łagodna i płynna praca czterocylindrowego boxera oraz jego zdecydowana reakcja na dodanie gazu już od najniższych obrotów. To sprawia, że jazda w warunkach miejskich, gdzie trzeba często sprawnie ruszać z miejsca, jest wyjątkowo przyjemna.

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer bok
Forester pozostaje nieco w cieniu popularnych japońskich rywali – nisełusznie, bo to ciekawa i atrkacyjna propozycja w swojej klasie.

Od ważącego tylko z kierowcą ponad 1,7 tony auta o mocy 150 KM nie ma co oczekiwać wyjątkowych osiągów, choć należy zauważyć, że w pomiarach Forester osiągnął 100 km/h dużo szybciej, niż wynika to z danych – w 10,3 zamiast 11,8 s. Nawet ten lepszy wynik to żadna rewelacja, ale w większości sytuacji dynamika jest wystarczająca. Choć trzeba uczciwie powiedzieć, że np. na autostradzie podczas rozpędzania się w zakresie ok. 100-140 km/h przydałoby się więcej „pary”.

Dane techniczne Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer
Silnik  benzynowy + elektr.
Pojemność skokowa 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory B4/16
Moc maksymalna 150 KM/5600 + 16,7 KM
Maks. moment obrotowy 194 Nm/4000 + 66 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 464/182/173 cm
Rozstaw osi 267 cm
Średnica zawracania 10,8 m
Masa/ładowność 1661/524 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 509/1751 l
Poj. zbiornika paliwa 48 l (Pb 95)
Opony 225/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Średnie zużycie paliwa 8,1 l/100 km
Zasięg 590 km
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 170 858 zł
Cena wersji testowanej 208 933 zł

Na uznanie zasługuje bezstopniowa przekładnia, jaką zastosowano. Z reguły tego typu konstrukcje sprawiają, że przy mocniejszym przyspieszaniu silnik nieprzyjemnie wyje na wysokich obrotach. CVT w Subaru pracuje niemal tak, jakby wrzucało kolejne biegi, zatem wrażenia z jazdy są zdecydowanie bardziej naturalne. Gdy ma się ochotę, przełożenia można zmieniać także łopatkami pod kierownicą.

Średnie zużycie paliwa w teście wyniosło 8,2 l, ale nieco dynamiczniejsza jazda, np. na autostradzie, podnosi je do ponad 11 l/100 km.

 dane testowe (opony zimowe)
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Przyspieszenie 0-120 km/h 15,8 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 23,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 52,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,9 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7 
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 9,0/7,4/8,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 580 km

Prowadzenie i komfort jazdy – spójne wrażenia

Forester całym swoim charakterem zachęca do spokojnej i zrelaksowanej jazdy. Ma bowiem naprawdę dobrze wyciszoną kabinę, całkiem wygodne siedzenia, a jego zawieszenie sprawnie i cicho rozprawia się z przeważającą częścią tego, co możemy spotkać na drogach.

Generalnie zestrojenie podwozia może uchodzić za modelowe dla SUV-ów tej wielkości – pracuje tak, by zapewniać jak największy komfort jazdy, ale jednocześnie sprawia, że Forester to auto prowadzące się pewnie i wystarczająco szybko reagujące na polecenia.

Jeśli w układzie jezdnym można wskazać jakiś mankament, to jest nim lekko pracujący, ale dający tylko przeciętne czucie układ kierowniczy.

Trzeba także pamiętać, że Forester nie jest samochodem, którego terenowość kończy się na nakładkach nadkoli. Dzięki sporym kołom, prześwitowi aż 22 cm i sprawnemu napędowi 4x4 z systemem X Mode, pozwalającym na wybór trybu jego pracy, Subaru można spokojnie zjechać poza asfalt.

Oczywiście wszystko to powoduje, że kierowcy z żyłką sportowca raczej nie odnajdą w Foresterze kompana dla siebie, ale wszyscy, którzy szukają wszechstronnego i komfortowego auta – jak najbardziej.

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer Platinum – test: podsumowanie

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer tył i bok
Forester może nie jest w stanie podbić serca mocnym silnikiem, ale zapewnia imponujący komfort, który idzie w parze z funkcjonalną, obszerną kabiną i skutecznym napędem na obie osie.
  • znakomita przestronność, komfort jazdy, pewne prowadzenie, trakcja
  • spore spalanie w trakcie szybszej jazdy, mały bak, średnie osiągi

Przestronny, wygodny i solidnie wykończony samochód o wielu talentach. Jedynie osiągami nie zachwyca.

Czytaj także