Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Subaru Legacy IV

Subaru Legacy IV

Subaru Legacy IV

Limuzyna dla ceniących oryginalny styl. Niezbyt przestronna, dość droga w utrzymaniu, ale bardzo przyjemna w prowadzeniu.

  • Lata produkcji: 2003-2008
  • Silniki: benz. 2.0-3.0 (137-253 KM), diesel 2.0 (150 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 466-472/267 cm, szerokość/wysokość: 173/ 142-147 cm, bagażnik: sed 433 l, kmb 459-1649 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Lata płyną, a to wciąż jeden z najlepiej wyglądających modeli Subaru. Zwartość nadwozia i jego atrakcyjne proporcje mają jednak cenę – Legacy nie czaruje ani przestronnością wnętrza, ani pojemnością bagażnika.

Subaru-Legacy-IV_3
Wykończenie – jak na japońskie auto – niezłe, ale odstające od europejskich modeli z półki premium.

SILNIKI

Pod maską pracują wyłącznie boxery, których płaska budowa obniża środek ciężkości o poprawia prowadzenie. Subaru zestawiało je ze swoją specjalnością – symetrycznym 4x4 (nie chodzi tu o rozkład sił napędowych 50:50, ale identyczną konstrukcję lewej i strony układu). Automatyczne skrzynie starej daty istotnie ograniczają dynamikę.

AWARYJNOŚĆ

Zawieszenie warto obejrzeć pod kątem luzów, a zespół napędowy – wycieków. W grę wchodzi zużycie sprzęgieł, synchronizatorów i łożysk skrzyni. Ryzyko kosztownej awarii diesla (Legacy otrzymywało jego pierwszą, niedoskonałą wersję, poprawki w 2010 r.).

KOSZTY

Legacy jest relatywnie drogie w zakupie i utrzymaniu ze względu na spalanie i wysokie ceny części. Na szczęście psuje się rzadko.

SYTUACJA RYNKOWA

Setka aut. Subaru rzadko trafiają w przypadkowe ręce. W większości są świadomie użytkowane – właściciele wiedzą dużo o swoich samochodach, nie oszczędzają na naprawach, w ogłoszeniach uczciwie informują o mankamentach pojazdu, ale także wiedzą, co sprzedają i nie pozbędą się dobrego Legacy za bezcen.

Subaru-Legacy-IV_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • To ostatnie Legacy z szybami bez ramek.
  • Wszystkie wersje mają napęd 4x4. W przypadku skrzyni manualnej jest on oparty o centralny dyferencjał. Legacy z „automatem” mają sprzęgło wielopłytkowe.
  • Kombi z ręczną skrzynią i wolnossącym silnikiem benzynowym 2.0 mają reduktor.
  • Outback III (2003-2009) to Legacy IV kombi z podniesionym prześwitem (ze 150 do 200 mm) i pakietem stylistycznym.

CENY

9000 zł – 300-400 tys. km przebiegu, instalacja gazowa albo diesel. Propozycje dla odważnych nabywców.
18 000 zł – Dopiero taki budżet zapewnia swobodę wyboru. Dużo, biorąc pod uwagę wiek Subaru Legacy.
36 000 zł – Zadbane Legacy 3.0 – to już w zasadzie youngtimer. Sześciocylindrowy bokser pod maską jest ewenementem.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 2.0 R 2.5 2.5i 2.5 GT (USA) 3.0 R 2.0D
Pojemność skokowa 1994 cm³ 1994 cm³ 2457 cm³ 2457 cm³ 2457 cm³ 3000 cm³ 1998 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benz. turbo benzynowy turbodiesel
Moc maks. 137 KM 165 KM 165 KM 173 KM 253 KM 245 KM 150 KM
Maks. moment obr. 187 Nm 187 Nm 226 Nm 227 Nm 330 Nm 297 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,2 s 9,5 s 9,3 s 9,5 s 6,9 s 6,9 s 8,7 s
Prędkość maks. 197 km/h 214 km/h 214 km/h 219 km/h 211 km/h 243 km/h 208 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,7 l/100 km 8,8 l/100 km 8,2 l/100 km 8,5 l/100 km 9,4 l/100 km 12,1 l/100 km 5,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2003 - premiera Legacy IV i zbudowanego na jego bazie Outbacka III
2005 - odświeżenie palety silników – wyższe moce
2007 - niewielka modernizacja
2008 - wprowadzenie silnika Boxer Diesel
2009 - debiutuje Legacy V

Subaru-Legacy-V_5
Subaru Legacy V (2009-2015).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Regulacja luzów zaworowych
    Montaż instalacji LPG jest dyskusyjny, gdyż do regulacji luzów zaworowych trzeba wyjąć silnik.
    Koszt regulacji: od 1500 zł
  • Wymiana paska rozrządu
    Za zestaw markowych zamienników trzeba zapłacić w granicach 1000 zł.
    Wymiana kompletu z pompą wody: od 1500 zł
  • Awarie silnika wysokoprężnego
    Spektrum możliwych usterek jest szerokie – po pęknięcie bloku czy wału korbowego włącznie. Zdarzało się to nawet na gwarancji. Silniki wymieniano. Obecnie nie ma to sensu (nowy blok bez głowic i osprzętu kosztuje 15 tys. zł). Lepiej kupić używany silnik – komplety kosztuje niecałe 10 tys. zł. Drogie są też kompletne sprzęgła z „dwumasą” (od 2,5 tys. zł).

ZALETY I WADY

+ Doskonały napęd 4x4, świetne prowadzenie.
+ Kultura pracy i brzmienie boxerów.
+ Niepowtarzalny styl – wyłącznie boxery, drzwi bez ramek na szyby.
+ Niska utrata wartości, mechaniczna trwałość.

- Poważne problemy z silnikiem Boxer Diesel
- Drogie części zamienne, małe bagażniki.
- Mało korzystna relacja osiągów do spalania.

Subaru-Legacy-IV_4
Boxery mają wysoką kulturę pracy.

WARTO KUPIĆ

Legacy z manualną skrzynią, najlepiej od fana marki (ogłoszenia są na forum Subaru) – będzie drogie, ale dobrze utrzymane.

UWAŻAJ NA

Auta z USA, tanie egzemplarze z LPG, diesle bez dokumentacji serwisowej – ryzyko trafienia na „minę” jest wysokie.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 3/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także