Cupra Tavascan pojawi się w sprzedaży w dwóch wersjach: Endurance – o mocy 286 KM i z napędem tylnym oraz VZ – rozwijającej 340 KM i oferującej napęd 4x4. Co jeszcze wiemy o nowym dynamicznie stylizowanym SUV-ie tuż po jego oficjalnej premierze?
Wydaje się, że o ile na Seata koncern Volkswagen nie ma specjalnie pomysłu, o tyle na Cuprę – jak najbardziej. Ta powstała zaledwie kilka lat temu marka (oczywiście wcześniej Cupry były sportowymi wersjami Seatów) znakomicie się rozwija, a jej sprzedaż kapitalnie rośnie.
Cupra ma być dynamiczna, nietuzinkowa i wyłamująca się utartym schematom. A tego, że koncern stawia na Cuprę, dowodzi fakt, że właśnie w tej marce pojawiają się samochody elektryczne, które – cokolwiek powiedzieć – są przyszłością.
Właśnie zaprezentowano Tavascana – drugiego po Bornie „elektryka” Cupry, a pierwszego SUV-a z takim napędem (prototyp tego modelu pokazano już w 2019 r.).
Tavascan został oczywiście zbudowany na modularnej platformie dla samochodów elektrycznych koncernu VW – MEB. Cupra dołącza zatem, jako ostatnia marka tej grupy, do korzystających z tych właśnie rozwiązań w SUV-ach.
Zasadniczo technicznie bliźniaczymi samochodami do Tavascana są zatem Volkswageny ID.4 oraz ID.5, Skody Enyaq i Enyaq Coupe oraz Audi Q4 e-tron i Q4 e-tron Sportback. Na ich tle SUV Cupry wyróżnia się jednak zdecydowanie najbardziej dynamiczną i drapieżną stylizacją oraz nietuzinkowym wnętrzem.
Cura Tavascan ma następujące wymiary: długość 464 cm, szerokość 186 cm, wysokość 160 cm, rozstaw osi 277 cm. Bagażnik ma pojemność 540 litrów, a jego pokrywa jest sterowana elektrycznie.
Oferowane będą dwie wersje napędowe. Odmiana Endurance korzysta z jednego silnika (z tyłu) rozwijającego 286 KM – to nowa konstrukcja, która debiutowała kilka dni temu w VW ID.7.
Topowa VZ ma dwie jednostki generujące 340 KM (w efekcie to – przynajmniej na razie – najmocniejszy SUV na MEB) i napęd na 4 koła. Ten wariant przyspiesza od 0 do 50 km/h w 2,4 s, a do 100 km/h w 5,6 s. Obie wersje mają takie same akumulatory trakcyjne (77 kWh; maksymalna moc ładowania 135 kW), a teoretyczny zasięg wynosi 550 km w Endurance i 520 w VZ.
Tavasan otrzymał adaptacyjne zawieszenie DCC o sportowym zestrojeniu, progresywny układ kierowniczy, a maksymalny rozmiar obręczy, jakie do niego zaprojektowano, to aż 21 cali. Rozkład masy między osiami jest niemal równy (49% na przód, 51% na tył).
Cupra ma już w planach kolejne modele: w przyszłym roku pojawi się kompaktowy SUV Terramar (z silnikami spalinowymi i jako hybryda plug-in), a w 2025 r. miejski elektryczny Urban Rebel. Do 2030 r. Cupra planuje być marką oferującą już wyłącznie auta na prąd.