Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche Taycan

Minus jeden silnik – Porsche Taycan

Minus jeden silnik – Porsche Taycan

Oto nowa podstawowa wersja elektrycznego Porsche – z tylnym napędem i w dwóch wariantach mocy i pojemności akumulatorów.

Porsche rozszerzyło europejską gamę o bazowy wariant Taycana. W przeciwieństwie do pozostałych ma tylko jeden silnik (umieszczony z tyłu, połączony z dwubiegowa przekładnią) oraz napęd na tylne koła. Co ciekawe, taka odmiana, która wcześniej była oferowana w Chinach, posłużyła do ustanowienia rekordu Guinnessa w drifcie samochodem elektrycznym (ponad 42 kilometry).

Taycan trafi do sprzedaży w dwóch wersjach:

  • z baterią Performance o pojemności 79,2 kWh i ładowaniu do 225 kW (gwarantuje zasięg do 431 km) silnik rozwija moc 326 KM (408 KM z funkcjami overboost i launch control). Cena: od 389 000 zł
  • z baterią Performance Plus o pojemności 93,4 kWh i ładowaniu do 270 kW (zasięg do 484 km) silnik rozwija moc 380 KM (476 KM z funkcjami  overboost i launch control). Cena: od 413 825 zł

Dość zaskakujący jest fakt, że bez względu na wybraną baterię (a więc i parametry silnika) przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,4 s, a prędkość maksymalna 230 km/h. Ładowanie z najwyższymi dopuszczalnymi parametrami oznacza, że uzupełnienie energii w akumulatorze od 5 do 80% zajmie tylko ok. 22 minuty, a po pięciu minutach zasięg wzrośnie o 100 km.

Z zewnątrz Taycan w zasadzie wygląda tak samo jak wersja Taycan 4S. Wyróżnikami są inne 19-calowe felgi oraz zaciski hamulców (z przodu sześciotłoczkowe, a z tyłu czterotłoczkowe) lakierowane na czarno. Standardowo Taycan ma zawieszenie z klasycznymi sprężynami śrubowymi i adaptacyjnymi amortyzatorami, a za dopłatą jest oferowane pneumatyczne.

Poza nowym podstawowym modelem na gamę elektrycznego Porsche składają się następujące wersje:

  • Taycan 4S: napęd 4x4, silnik 435-490 KM w zależności od baterii (530-571 KM z overboostem); 0-100 km/h: 4,0 s. Cena: od 457 000 zł (od 480 949 zł z akumulatorem Performance Plus)
  • Taycan Turbo: napęd 4x4, silnik 625 KM (680 KM z overboostem); 0-100 km/h: 3,2 s. Cena: od 653 000 zł
  • Taycan Turbo S: napęd 4x4, silnik 625 KM (761 KM z overboostem); 0-100 km/h: 2,8 s. Cena od: 794 000 zł
S21_0089_fine
Taycan (bez żadnego dodatku w nazwie) to czwarta wersja elektrycznego Porsche.
S21_0077_fine
W 2020 r. Porsche sprzedało ponad 20 tys. Taycanów (w Norwegii ten model wybiera 70% klientów Porsche).
S21_0145_fine
Bazowy Taycan może się rozpędzić do 230 km/h.
S21_0117_fine
Do wyboru jest kilka wariantów matrycowych reflektorów diodowych.
S21_0130_fine
Czarne elementy zderzaków i progów to cecha charakterystyczna Taycana i Taycana 4S.
S21_0103_fine
Możliwości indywidualizacji wnętrza są ogromne. Seryjnie Taycan ma częściowo skórzane fotele z 8-stopniową elektryczną regulacją.
S21_0100_fine
Centralny ekran ma przekątną 10,9 cala. Ten przed pasażerem to opcja.
b_WR_6880
Tylnonapędowy Taycan pokazał, na co go stać – w rękach instruktora szkoły jazdy Porsche Dennisa Retera driftował bez przerwy przez 55 minut pokonując dystans 42,171 km.

Czytaj także