Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Porsche Cayman GT4 RS przód

Mocne nowości Porsche – Cayman GT4 RS i Taycan GTS

Porsche przedstawiło najmocniejszego, 500-konnego 718 Caymana GT4 RS oraz usportowioną wersję GTS elektrycznego Taycana.

Porsche przygotowało na salon samochodowy w Los Angeles, który odbędzie się w dniach 19-28 listopada, szczególnie mocną reprezentację. Najwięcej emocji wzbudzi zapewne najostrzejsza wersja Caymana GT4 RS, która niedawno, jeszcze w przedprodukcyjnej wersji, ustanowiła fantastyczny czas na północnej pętli Nurburgringu.

Porsche nie zapomniało jednak o miłośnikach elektrycznych modeli – prezentując Taycana w szczególnie ciekawej odmianie GTS, z zasięgiem przekraczającym 500 km.

Porsche Cayman GT4 RS

Do tej pory najbardziej sportową odmianą Porsche 718 Caymana była GT4. Teraz na szczycie gamy znajdzie się wersja GT4 RS. Wyposażono ją także w wolnossący wysokoobrotowy (odcięcie zapłonu przy 9000 obr./min) sześciocylindrowy silnik 4.0 B6, ale rozwijający aż 500 KM, czyli o 80 KM mocniejszy (stosunek mocy do masy wynosi 1 KM na 2,83 kg). Maksymalny moment obrotowy wzrósł zaś z 430 do 450 Nm. GT4 RS ma seryjnie siedmiobiegową skrzynię dwusprzęgłowa PDK.

Osiągi GT4 RS są wyraźnie lepsze niż GT4. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,4 s (GT4 z PDK – 3,9 s), a prędkość maksymalna wynosi 315 km/h (GT4 z PDK: 302 km/h). Jeszcze lepszy dopływ powietrza do silnika (a także wyjątkowe brzmienie układu dolotowego) gwarantują dodatkowe wloty, które zastąpiły tylne boczne okienka.

Silnik nie jest oczywiście jedynym wyróżnikiem GT4 RS-a. W znacznym stopniu zmieniono także pakiet aerodynamiczny, który gwarantuje o 25% większą siłę docisku. GT4 RS ma m.in. potężny stały tylny spojler, wyloty powietrza na przednich błotnikach, na pokrywie bagażnika wloty typu NACA, zmienione panele podwozia i tylny dyfuzor oraz regulowany przedni dyfuzor.

Poza tym, postarano się by GT4 RS był lżejszy od GT4. Nowa wersja waży 1415 kg, o 35 kg mniej od GT4 ze skrzynią PDK. Redukcję masy osiągnięto m.in. poprzez zastosowanie przednich błotników i maski wykonanych z tworzyw wzmacnianych włóknem węglowym, cieńszych materiałów wygłuszających (m.in. wykładziny podłogowej), a także lżejszych paneli drzwiowych i tylnej szyby. 

Modernizacja objęła także układ jezdny. Zastosowano przeguby kulowe, zmodyfikowano również nastawy amortyzatorów, sprężyn i stabilizatorów regulowanego zawieszenia.

GT4 RS może być za dopłatą wyposażony w pakiet Weissach, w skład którego wchodzą m.in. dodatkowe elementy wykonane z karbonu, tytanowe końcówki wydechu i pół-klatka bezpieczeństwa zrobiona z tego samego materiału oraz 20-calowe magnezowe felgi.

O tym, w jaki sposób wszystkie modyfikacje wpłynęły na dynamikę świadczy czas pokonania północnej pętli Nurburgringu. Cayman GT4 RS zrobił to w 7:04,511 minuty (pętla o długości 20,6 km), a GT4 – aż o 23,6 s wolniej.

Porsche Cayman GT4 RS przód
Cayman GT4 RS ma wyraźnie zmodyfikowaną karoserię. Górne tylne wloty powietrza dostarczają powietrze do układu dolotowego, a dolne do chłodzenia.
Porsche
Porsche Cayman GT4 RS tył
GT4 RS jest o 30 mm niżej zawieszony od standardowych modeli z serii 718. Potężny spojler jest zbliżony do tego w 911 GT3.
Porsche
Porsche Cayman GT4 RS deska rozdzielcza
Znaczną część wnętrza pokrywa tkanina Race-Tex. Klatka to element pakietu Weissach.
Porsche
Porsche Cayman GT4 RS rekord Nurburgringu
Fabryczny kierowca Porsche Jörg Bergmeister (na zdjęciu z Andreasem Preuningerem odpowiedzialnym w Porsche za auta linii GT) pokonał północną pętlę Nurburgringu w 7:09,300 minuty (20,8 km). Czas 7:04,511 minuty dotyczy odcinka o długości 20,6 km.
Porsche
Porsche Cayman GT4 RS rekord Nurburgringu
Pomiarowe okrążenie na Nurburgringu wykonano przedprodukcyjnym Caymanem GT4 RS.
Porsche
Porsche Cayman GT4 RS CS przód
Przy okazji premiery seryjnego GT4 RS zadebiutuje jego wersja wyczynowa – Clubsport. Poprzednia generacja korzystała z silnika 3.8 B6 425 KM, a teraz jest to jednostka 4.0 B6 500 KM. Zamiast skrzyni PDK o 6 biegach zastosowano 7-biegową.
Porsche
Porsche Cayman GT4 RS CS deska rozdzielcza
Clubsport opuszcza fabrykę wyposażony we wszystkie elementy dopuszczające go do wyścigów (m.in. w rozbudowaną klatkę bezpieczeństwa).
Porsche

Porsche Taycan GTS

Nowa usportowiona wersja Taycana i Taycana Sport Turismo – GTS – uplasuje się w gamie elektrycznego Porsche pomiędzy odmianami 4S i Turbo. Silniki przedni i tylny rozwijają w GTS-ie 517 KM lub 598 z tzw. overboostem. W Taycanie 4S wartości te to, odpowiednio, 435 i 530 KM, a w Turbo – 625 i 680 KM. GTS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 s i rozpędza się maksymalnie do 250 km/h. Taycan 4S potrzebuje na „sprint do setki” 4,0 s, a Turbo – 3,2 s (prędkość maksymalna wynosi w nim 260 km/h).

Akumulator w GTS-ie ma pojemność 93,4 kWh, a dzięki nowemu oprogramowaniu sterującemu pracą układu napędowego (otrzymają je także inne wersje Taycana) maksymalny średni zasięg wynosi 504 kilometry.

GTS otrzymał m.in. także bardziej sportowo zestrojone: adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oraz opcjonalny układ tylnych kół skrętnych.

Porsche Taycan GTS, Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Wersja GTS będzie oferowana zarówno w Taycanie (z lewej) jak i Taycanie Sport Turismo.
Porsche
Porsche Taycan GTS tył
GTS-a wyróżniają m.in. czarne dodatki karoserii.
Porsche
Porsche Taycan Sport Turismo GTS przód
GTS ma dwa silniki, które łącznie rozwijają maksymalnie 598 KM.  
Porsche
Porsche Taycan GTS wnętrze
Kabinę wykończono czarnym materiałem typu Race-Tex.
Porsche

Porsche Cayman GT4 RS – galeria

Porsche Taycan GTS/Taycan GTS Sport Turismo – galeria

Czytaj także