Według najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services coraz więcej przedsiębiorców wykazuje zainteresowanie zakupem samochodu elektrycznego lub hybrydowego.
W Polsce większość nowych samochodów jest kupowanych przez firmy. W ramach badania „Portfele Polaków pod lupą” zamówionego przez Volkswagen Financial Services (przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia) sprawdzono m.in. preferencje zakupowe przedsiębiorców.
Okazuje się, że w ciągu najbliższego roku 25 proc. firm z sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa) zamierza kupić przynajmniej jeden samochód. Spośród nich 58 proc. planuje zakup jednego auta, natomiast 40 proc. zakłada zakup od 2 do 5 pojazdów.
W zgodzie z obecnymi trendami rynkowymi rośnie zainteresowanie autami elektrycznymi (plus 4 punkty proc. w porównaniu z poprzednią edycją badania) oraz z napędem hybrydowym (z 2 do 16 proc.).
Jak zauważa Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services:
Mocny wzrost zainteresowania proekologicznymi rodzajami napędu w połączeniu z faktem, że 18 proc. badanych firm nie wie jeszcze, jaki rodzaj napędu wybierze, może świadczyć, że jesteśmy świadkami przełomu. Widać, że zmienia się stosunek firm do aut o napędzie alternatywnym.
Z badania wynika, że w tym roku na nowe auto zdecyduje się 73 proc. przedsiębiorstw, a 27 proc. wybierze używane (wzrost o 7 p.p.). Z firm, które są zainteresowane zakupem samochodu używanego, ponad 40 proc. wybierze egzemplarz młodszy niż 3 lata.
Interesujące jest to, że 36 proc. potencjalnych nabywców, mając do dyspozycji podobną kwotę, wolałoby kupić pojazd używany, ale lepiej wyposażony niż nowy w wersji podstawowej (30 proc. w poprzedniej edycji badania).
Firmy sprzedające samochody wychodzą naprzeciw tym potrzebom. Podkreśla to Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services:
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie już kilka lat temu uruchomiliśmy program Autonomia. To nowoczesna platforma finansowania samochodów używanych, w której klienci firmowi, ale też indywidualni, znajdą szeroki wybór pewnych i sprawdzonych modeli, ściśle dopasowanych do ich potrzeb. Osoba decydująca się na naszą ofertę spłaca tylko przewidywaną utratę wartości auta, a nie jego całą wartość, jak ma to miejsce w klasycznym leasingu czy kredycie
Obostrzenia wynikające z pandemii koronawirusa wpływają na zmiany przyzwyczajeń wielu klientów, ale w branży motoryzacyjnej klienci firmowi są jednak najbardziej przywiązanie do tradycyjnych form handlu.
Badanie wykazało, że zakup auta online deklaruje jedynie 17 proc. przedstawicieli biznesu, doceniając przede wszystkim wygodę takiego rozwiązania.
Z kolei sceptycy kupna auta przez Internet (83 proc.) argumentują swoją niechęć tym, że wolą bezpośredni kontakt ze sprzedawcą i stawiają na stacjonarne sposoby zakupu.
Ważnym uzupełnieniem tych wyników jest komentarz Dariusza Brodnickiego: Wyniki badania nie oznaczają jednak, że cyfrowe kanały dotarcia do klientów można lekceważyć. Prawie połowa przedsiębiorców przyznaje, że wiedzy na temat samochodów poszukuje na stronach internetowych producentów, a 18 proc. na stronach firm finansujących zakup auta. W obu przypadkach daje to 5-procentowy wzrost w stosunku do pierwszej edycji badania. I dokładnie o 10 punktów procentowych zmalał udział salonu sprzedaży jako źródła informacji o samochodach czy ofercie. Kupujący auta firmowe chętnie stosują model ROPO, czyli „research online – purchase offline” (poszukuj informacji online, kupuj offline), dobrze znany w e-commerce jeszcze sprzed pandemii. Oczywiście rozwiązanie jest dostępne również w Volkswagen Financial Services i konsekwentnie je ulepszamy. Ale szukamy też innych kanałów sprzedaży. Wspólnie z całą Grupą Volkswagen idziemy o krok dalej i oferujemy klientom zakup samochodu całkowicie online. To innowacyjna metoda i z roku na rok zyskuje coraz większą popularność.
Mimo że 72 proc. przedstawicieli firm przyznaje, że pandemia wpłynęła na spadek ich przychodów, to deklarują zakup aut z wyższej półki. Na podobnym poziomie co przed rokiem utrzyma się zainteresowanie pojazdami powyżej 200 tys. zł (24 proc.).
Skokowy wzrost widać z kolei w segmencie aut z przedziału 100-150 tys. zł. W tym przypadku chęć zakupu deklaruje 57 proc. (w porównaniu z 26 proc. z poprzedniej edycji badania). Sytuację tak komentuje Dariusz Brodnicki:
Aż 59 proc. firm postrzega swoją obecną sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą. Z kolei zaledwie 8 proc. ocenia ją jako raczej złą lub bardzo złą. Do tego prawie co czwarta firma przyznaje, że się rozwija. Firmy jako sposób finansowania chętniej decydują się na leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu auta na koniec umowy. Deklaruje tak 61 proc. badanych wobec 58 proc. w poprzedniej edycji naszego badania. Co ważne, wspomniane rozwiązanie jest dostępne dla każdej marki samochodu w Volkswagen Group Polska. Rośnie też wynajem długoterminowy. Jako Volkswagen Financial Services uważamy, że ta tendencja w kolejnych latach będzie się nasilać.