Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen ID.5 salon

Rośnie zainteresowanie firm zakupem samochodów elektrycznych

Volkswagen

Rośnie zainteresowanie firm zakupem samochodów elektrycznych

Według najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services coraz więcej przedsiębiorców wykazuje zainteresowanie zakupem samochodu elektrycznego lub hybrydowego.

W Polsce większość nowych samochodów jest kupowanych przez firmy. W ramach badania „Portfele Polaków pod lupą” zamówionego przez Volkswagen Financial Services (przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia) sprawdzono m.in. preferencje zakupowe przedsiębiorców.

Okazuje się, że w ciągu najbliższego roku 25 proc. firm z sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa) zamierza kupić przynajmniej jeden samochód. Spośród nich 58 proc. planuje zakup jednego auta, natomiast 40 proc. zakłada zakup od 2 do 5 pojazdów.

W zgodzie z obecnymi trendami rynkowymi rośnie zainteresowanie autami elektrycznymi (plus 4 punkty proc. w porównaniu z poprzednią edycją badania) oraz z napędem hybrydowym (z 2 do 16 proc.).

Jak zauważa Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services:

Mocny wzrost zainteresowania proekologicznymi rodzajami napędu w połączeniu z faktem, że 18 proc. badanych firm nie wie jeszcze, jaki rodzaj napędu wybierze, może świadczyć, że jesteśmy świadkami przełomu. Widać, że zmienia się stosunek firm do aut o napędzie alternatywnym.

Nie tylko nowe samochody

Z badania wynika, że w tym roku na nowe auto zdecyduje się 73 proc. przedsiębiorstw, a 27 proc. wybierze używane (wzrost o 7 p.p.). Z firm, które są zainteresowane zakupem samochodu używanego, ponad 40 proc. wybierze egzemplarz młodszy niż 3 lata.

Interesujące jest to, że 36 proc. potencjalnych nabywców, mając do dyspozycji podobną kwotę, wolałoby kupić pojazd używany, ale lepiej wyposażony niż nowy w wersji podstawowej (30 proc. w poprzedniej edycji badania).

Firmy sprzedające samochody wychodzą naprzeciw tym potrzebom. Podkreśla to Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services:

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie już kilka lat temu uruchomiliśmy program Autonomia. To nowoczesna platforma finansowania samochodów używanych, w której klienci firmowi, ale też indywidualni, znajdą szeroki wybór pewnych i sprawdzonych modeli, ściśle dopasowanych do ich potrzeb. Osoba decydująca się na naszą ofertę spłaca tylko przewidywaną utratę wartości auta, a nie jego całą wartość, jak ma to miejsce w klasycznym leasingu czy kredycie

Salon jednak najpopularniejszy

Obostrzenia wynikające z pandemii koronawirusa wpływają na zmiany przyzwyczajeń wielu klientów, ale w branży motoryzacyjnej klienci firmowi są jednak najbardziej przywiązanie do tradycyjnych form handlu.

Badanie wykazało, że zakup auta online deklaruje jedynie 17 proc. przedstawicieli biznesu, doceniając przede wszystkim wygodę takiego rozwiązania.

Z kolei sceptycy kupna auta przez Internet (83 proc.) argumentują swoją niechęć tym, że wolą bezpośredni kontakt ze sprzedawcą i stawiają na stacjonarne sposoby zakupu.

Ważnym uzupełnieniem tych wyników jest komentarz Dariusza Brodnickiego: Wyniki badania nie oznaczają jednak, że cyfrowe kanały dotarcia do klientów można lekceważyć. Prawie połowa przedsiębiorców przyznaje, że wiedzy na temat samochodów poszukuje na stronach internetowych producentów, a 18 proc. na stronach firm finansujących zakup auta. W obu przypadkach daje to 5-procentowy wzrost w stosunku do pierwszej edycji badania. I dokładnie o 10 punktów procentowych zmalał udział salonu sprzedaży jako źródła informacji o samochodach czy ofercie. Kupujący auta firmowe chętnie stosują model ROPO, czyli „research online – purchase offline” (poszukuj informacji online, kupuj offline), dobrze znany w e-commerce jeszcze sprzed pandemii. Oczywiście rozwiązanie jest dostępne również w Volkswagen Financial Services i konsekwentnie je ulepszamy. Ale szukamy też innych kanałów sprzedaży. Wspólnie z całą Grupą Volkswagen idziemy o krok dalej i oferujemy klientom zakup samochodu całkowicie online. To innowacyjna metoda i z roku na rok zyskuje coraz większą popularność.

Ponad połowa aut za 100-150 tys. zł

Mimo że 72 proc. przedstawicieli firm przyznaje, że pandemia wpłynęła na spadek ich przychodów, to deklarują zakup aut z wyższej półki. Na podobnym poziomie co przed rokiem utrzyma się zainteresowanie pojazdami powyżej 200 tys. zł (24 proc.).

Skokowy wzrost widać z kolei w segmencie aut z przedziału 100-150 tys. zł. W tym przypadku chęć zakupu deklaruje 57 proc. (w porównaniu z 26 proc. z poprzedniej edycji badania). Sytuację tak komentuje Dariusz Brodnicki:

Aż 59 proc. firm postrzega swoją obecną sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą. Z kolei zaledwie 8 proc. ocenia ją jako raczej złą lub bardzo złą. Do tego prawie co czwarta firma przyznaje, że się rozwija. Firmy jako sposób finansowania chętniej decydują się na leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu auta na koniec umowy. Deklaruje tak 61 proc. badanych wobec 58 proc. w poprzedniej edycji naszego badania. Co ważne, wspomniane rozwiązanie jest dostępne dla każdej marki samochodu w Volkswagen Group Polska. Rośnie też wynajem długoterminowy. Jako Volkswagen Financial Services uważamy, że ta tendencja w kolejnych latach będzie się nasilać.

Czytaj także