Według badania McKinsey & Co. większość aktualnych właścicieli Tesli chciałaby zamienić je na pojazdy spalinowe. Z roku na rok ich niechęć do ponownego zakupu auta na prąd jednak spada.
Pierwsza Tesla, czyli Model S, trafiła na rynek w 2012 roku. Później dołączyły do niej Model X (w 2015 r.), Model 3 (2017 r.) oraz Model Y (2020 r.). W zeszłym roku gamę pojazdów tego wytwórcy uzupełnił z kolei długo wyczekiwany Cybertruck.
Zgodnie z tegorocznym badaniem, przeprowadzonym przez firmę McKinsey & Co. większość dotychczasowych właścicieli Tesli nie sięgnęłaby ponownie po elektryka. 51% z nich wybrałoby samochód z silnikiem spalinowym.
Kolejne 10% kupiłoby hybrydę, a 6% – hybrydę plug-in. Z kolei 32% dotychczasowych właścicieli Tesli zdecydowałoby się pozostać przy aucie elektrycznym.
I choć powyższe wyniki mogą wydawać się alarmujące nie tylko dla Tesli, ale i dla całego rynku samochodów elektrycznych, możemy mówić o... postępie.
Podczas podobnego badania, mającego miejsce w 2020 roku aż 76% użytkowników aut tej amerykańskiej marki przy kolejnym zakupie porzuciłoby swój samochód na prąd na rzecz modelu spalinowego. Z kolei tylko 10% pozostałoby przy elektryku.
Kolejną ciekawostką, zaobserwowaną na przestrzeni kilku lat, jest fakt, że coraz więcej właścicieli Tesli (wzrost z 10% w 2020 r. do 30% obecnie) wymienia swoje auta na elektryczne modele innych wytwórców. Wynika to po prostu z rosnącej konkurencji.
Poza tym Tesla powoli traci efekt „wow”, który przez lata do niej przylgnął. Pod tym względem zaczynają dominować chińscy wytwórcy, oferujący często samochody nowocześniejsze i dysponujące lepszymi akumulatorami.
Rok | Auta spalinowe | Auta elektryczne | Hybrydy | Hybrydy plug-in |
---|---|---|---|---|
2019 | 71% | 10% | 18% | 0% |
2020 | 76% | 9% | 14% | 2% |
2021 | 72% | 13% | 8% | 7% |
2022 | 66% | 21% | 7% | 6% |
2023 | 55% | 29% | 8% | 8% |
2024 (od początku roku) | 51% | 32% | 10% | 6% |