Każda Alfa Romeo niesie w sobie ładunek emocji i świetny włoski design. Ale jej najnowszy model to także propozycja dla rozsądnych, którzy cenią sobie możliwość wyboru. Wysoką formę Juniora potwierdzają liczne nagrody, a do tego jest produkowany w Polsce.
Kiedy marka z takimi tradycjami i historią, której początki sięgają 1910 roku, prezentuje nowy model, to zawsze jest to głośne wydarzenie w świecie motoryzacji. Tym bardziej że Alfa Romeo wzbogaciła swoją gamę SUV-ów o najmniejszy i najbardziej przystępny model.
Junior, bo o nim mowa, mierzy niespełna 4,2 m długości, co czyni go doskonale dostosowanym do realiów ruchu miejskiego (średnica zawracania to tylko 10,5 m).
Jak zawsze Alfa Romeo wyróżnia się wyjątkowym stylem, podkreślającym zarówno sportowy, jak i klasyczny charakter, będąc więcej niż tylko środkiem transportu, ale też uosobieniem włoskiego designu w dziedzinie motoryzacji. Junior to propozycja dla tych, którzy cenią sobie emocje i przyjemność z prowadzenia samochodu.
Podobną inspirację sportowym charakterem odnajdujemy we wnętrzu samochodu, które wyróżnia się dbałością o szczegóły, zastosowaniem najlepszych materiałów i umiejscowieniem wszystkich elementów sterujących w zasięgu ręki kierowcy. Ten ma do dyspozycji w pełni cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 12.3 cala, umożliwiający dostęp do danych samochodu i ustawień jazdy.
W desce rozdzielczej wbudowany jest zwrócony w stronę kierowcy ekran dotykowy o przekątnej 10,25''. System jest oparty na widżetach, elementach graficznych zaprojektowanych do intuicyjnej obsługi wszystkich funkcji z możliwością dostosowywania do indywidualnych potrzeb.
Junior ma sportowe geny, ale to nie znaczy, że zapomina o komforcie i wygodzie użytkowania. Pojemny bagażnik z automatyczną klapą, bezdotykowy dostęp, bezprzewodowa łączność ze smartfonem, ładowarka indukcyjna, czujniki parkowania i kamera cofania, asystent głosowy wspierany przez sztuczną inteligencję ChatGPT – te wszystkie rozwiązania dostępne są dla użytkownika tego włoskiego crossovera, czyniąc jego eksploatację prostą i przyjemną.
Kokpit ma nowoczesny styl, ale nie brakuje tu odwołań do sportowych tradycji Alfy Romeo, takich jak okrągłe wloty nawiewów czy niewielka, doskonale leżąca w dłoniach kierownica. Starannie dobrane materiały wysokiej jakości podkreślają charakter premium Juniora. / fot. Alfa Romeo
Czytelne cyfrowe zegary noszą nazwę Cannocchiale i mają przekątną 12,3 cala. Kierowca ma do wyboru 3 tryby jazdy (DNA). / fot. archiwum
Współpracę ze smartfonami zapewnia standardowy w każdej wersji bezprzewodowy system Apple CarPlay/Android Auto. / fot. archiwum
Bez względu na wersję Junior zawsze występuje z automatyczną skrzynią. Tuż obok, pod ręką kierowcy selektor trybów jazdy. / fot. Alfa Romeo
Takie rzeczy tylko w Alfie Romeo: do wyboru są aż 3 typy foteli. Wśród nich takie z elektryczną regulacją i funkcją masażu. Ale o wyjątkowości Juniora świadczą te fenomenalne sportowe fotele (Corsa) przygotowane przez legendarną markę Sabelt – zapewniają wzorowe trzymanie boczne bez utraty komfortu. / fot. archiwum
Przemyślana i nieskomplikowana jest też gama silnikowa Juniora. Tu do wyboru są dwie wersje hybrydowe: 136-konna z napędem na przednią oś lub 145-konna, w której napędzane są 4 koła (Q4). Ta pierwsza przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 s, rozpędza się do 206 km/h i zużywa średnio 4,9 l/100 km. Wariant Q4 zapewnia przyspieszenie na poziomie 9,1 s i charakteryzuje się takim samym zużyciem paliwa. Obie odmiany hybrydowe cechują się płynną pracą napędu, łącząc dobre osiągi z niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Ponadto Junior Ibrida oferuje jazdę po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez ponad 50% czasu. Pozwala także na poruszanie się w trybie elektrycznym nie tylko podczas manewrów parkowania lub przy niskich prędkościach w mieście, ale także poza nim przy małym obciążeniu pojazdu i prędkości do 150 km/h.
Zwolennikom elektromobilności Alfa Romeo proponuje wariant Elettrica o dwóch poziomach mocy: 156 lub 280 KM. Ten pierwszy cechuje się wysoką efektywnością, bo zapotrzebowanie na energię wynosi średnio zaledwie 15,1 kWh/100 km, co przekłada się na zasięg 412 km. A jeśli liczą się przede wszystkim osiągi, to odpowiednim wyborem będzie 280-konna odmiana Veloce (0-100 km/h w 5,9 s). Oba elektryczne warianty mają możliwość ładowania prądem stałym z mocą 100 kW (czas ładowania 20-80% wynosi wówczas 27 minut) lub prądem zmiennym z mocą do 11 kW.
Bez względu na wybór źródła napędu każdy doceni bogate wyposażenie seryjne i prostą logikę gamy Juniora. Wystarczy wybrać wersję silnikową, jeden z poziomów wyposażenia, kolor nadwozia i felgi (od 17 do 20''). Można też zdecydować się na atrakcyjnie specyfikowane i korzystnie wycenione pakiety.
Alfa Romeo Junior łączy włoską elegancję, przyjemność z jazdy, poręczny format i wyposażenie zapewniające codzienny komfort użytkowania. Ten nowoczesny model powstaje w polskiej (Tychy) fabryce koncernu Stellantis, która spełnia najwyższe standardy produkcji.
Hybrydowa Alfa Romeo Junior dostępna jest w cenie od 129 600 zł, a jej zakup ułatwiają elastyczne rozwiązania finansowe przygotowane zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych.
Ten włoski crossover dostosowany jest do dzisiejszych realiów i daje klientom cenną możliwość wyboru źródła napędu. W gamie znajdują się bowiem dwie nowoczesne, nastawione na efektywność, osiągi i przyjemność z jazdy odmiany silnikowe. Każdy może zdecydować się na rozwiązanie dokładnie trafiające w jego potrzeby i możliwości, a także odpowiadające planowanemu sposobowi eksploatacji.
Junior w wersji Elettrica dysponuje baterią o pojemności 54 kWh i dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 156 lub 280 KM (w odmianie Veloce). Oferuje przy tym zasięg sięgający 412 km (zgodnie z WLTP) i doskonałe osiągi. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi, odpowiednio, 9,0 lub 5,9 s (Veloce).
Kiedy liczy się autonomia, do gry wchodzi Junior w odmianie Ibrida z silnikiem spalinowym 1.2 turbo o mocy 136 KM. Układ elektryczny składa się z 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego i 29-konnego silnika elektrycznego, zintegrowanego z dwusprzęgłową 6-biegową skrzynią. Zużycie paliwa to jedynie 4,8-4,9 l/100 km.
Bezpieczna jazda i świetne osiągi. To dwie kluczowe cechy debiutującej właśnie odmiany Ibrida Q4. W tym wariancie Junior wyposażony jest w napęd hybrydowy łączący turbodoładowany silnik o mocy 145 KM i dwie jednostki elektryczne (jedna umieszczona przy przedniej osi, zintegrowana z sześciobiegową skrzynią dwusprzęgłową oraz ta zamontowana przy tylnej osi i wprawiająca jej koła w ruch). Tylny silnik jest wyposażony w przekładnię, która zwiększa moment obrotowy do 1900 Nm na tylnych kołach, zapewniając maksymalną przyczepność i stabilność. W tej odmianie dostępny jest ponadto tryb jazdy Q4, zaprojektowany z myślą o warunkach jazdy z niską przyczepnością, zawsze zapewniający maksymalne bezpieczeństwo i kontrolę.
Już w bazowej wersji Junior imponuje bogatym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. W standardzie otrzymamy m.in. 6 poduszek powietrznych, systemy ostrzegające przed kolizją (z wykrywaniem pieszych i rowerzystów) oraz opuszczeniem pasa ruchu, a także ten wykrywający zmęczenie kierowcy. Na pokładzie nie zabraknie także adaptacyjnego tempomatu.