Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alfa Romeo Junior Veloce – pierwsza jazda przód i bok w ruchu

Alfa Romeo Junior Veloce – prawdziwa Alfa czy krok w złym kierunku?

Stellantis/Alfa Romeo

Alfa Romeo Junior Veloce – prawdziwa Alfa czy krok w złym kierunku?

Pierwsze jazdy Alfą Romeo Junior Veloce zorganizowano w ogromnym kompleksie Balocco, gdzie ostatnim szlifom poddawane są wszystkie modele włoskiego producenta. Trasa testowa obejmowała m.in. przejazd ok. 20-kilometrowym odcinkiem testowym z ponad 110 zakrętami, z których część przypomina górskie kręte drogi. Werdykt? Nie zaszkodziłoby jeszcze więcej mocy!

  • Pierwsza Alfa Romeo produkowana poza granicami Włoch i w oparciu o nową dla tej marki technologię
  • 280-konny wariant Veloce – 5,9 s od 0 do 100 km/h, 322-334 km zasięgu, sportowy mechanizm różnicowy typu Torsen przy przedniej osi

Długo zapowiadane najnowsze dziecko Alfy Romeo nie nosi nazwy Milano, lecz Junior. Zmieniono ją już po premierze tego auta na wniosek włoskiego rządu. „Stare” pozostały chociażby określenia dotyczące lakierów, odnoszące się, a jakże, do miejsc związanych z Mediolanem.

Alfa Romeo już ogłosiła cenniki dwóch wariantów Juniora. Czyli Ibrida (od 129 600 zł) i Elettrica (173 200 zł). Najmocniejsze, elektryczne Veloce trafi do produkcji dopiero w listopadzie. Cena? Zapewne ponad 200 tys. zł. 

Z dużymi ambicjami

Choć Junior to model oparty na tej samej platformie, co Peugeot 2008 czy wytwarzane w Tychach Fiat 600 i Jeep Avenger, Włosi na każdym kroku podkreślają wyjątkowość swojego crossovera. Szczególnie w wersji Veloce, która ma aspiracje, aby być najbardziej sportowym przedstawicielem miejskich crossoverów.

Wyróżnia się ona nie tylko nowym, 280-konnym silnikiem elektrycznym, ale i licznymi zmianami w układzie jezdnym. Obok zmodyfikowanych układu kierowniczego i hamulcowego to m.in. grubsze stabilizatory, nowe amortyzatory czy zwrotnice. Ale Włosi dumni są szczególnie z najnowszego mechanizmu różnicowego typu Torsen zastosowanego przy przedniej osi. W połączeniu ze sportowymi oponami definiuje on charakter tego auta.

Alfa Romeo Junior Veloce felga
Veloce porusza się na 20-calowych kołach, które skrywają tarcze hamulcowe (aż 380 mm z przodu) z 4-tłoczkowymi zaciskami.
MACIEJ STRUK

Ba, Veloce początkowo miało mieć 240 KM, ale włoscy inżynierowie uznali, że jego układ jezdny bez problemu „zniesie” o 40 KM więcej. Czy słusznie?

Waży mniej niż Mini Cooper E

Wygląd Juniora to rzecz gustu, jednak na żywo prezentuje się on lepiej niż na zdjęciach. Mierzy 417 cm długości, 178 cm szerokości i 151 cm wysokości. Waży 1590 kg, czyli o 185 kg mniej niż Mini Cooper E (385 cm dł.). Jeździ na 20-calowych kołach z oponami 225/40 i w wielu miejscach podkreśla przynależność do Alfy Romeo. Przykład? To choćby symbole tej włoskiej marki z boku deski rozdzielczej, na fotelach czy nawet na tacce do ładowania smartfona.

Alfa Romeo Junior Veloce deska rozdzielcza
W desce rozdzielczej zachowano typowe dla Alfy Romeo detale, jak układ cyfrowych zegarów czy okrągłe nawiewy po bokach. Środkowy ekran znajduje się nisko, a elementy obsługi są znane z modeli Citroena czy Peugeota. Szkoda, że przełącznik systemu DNA (zmiana trybów jazdy) jest opisany po prostu jako... Drive Mode.
Alfa romeo

Wewnątrz występują praktycznie same twarde plastiki, ale nie wyglądają one tanio czy tandetnie. Jakość podkreślają zamszowy pas biegnący przez szerokość kokpitu i w konsoli środkowej. Kubełkowe fotele nie mają regulacji lędźwiowej, ale zapewniają odpowiednie trzymanie w szybkich zakrętach. Szkoda tylko, że czasem zdarza się im poskrzypiwać, za co winę – przynajmniej na razie – można zrzucić na fakt, że dostępne do jazd Alfy Romeo to auta przedseryjne. 

Junior dysponuje dwoma bagażnikami. Właściwy ma pojemność 400 l. Pod maską znalazł się z kolei tzw. frunk dla kabli do ładowania.

Prawdziwa Alfa Romeo?

Junior od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,9 s. Zapewnia wybór 3 trybów jazdy (Normal, Advanced Efficiency i Dynamic), w których istotnie zmienia swój charakter. Ale reakcje na gaz zawsze są intensywne, choć nie ostre, a przyspieszenia – adekwatne do mocy.

Alfa Romeo Junior Veloce silnik
Silnik w wersji Veloce rozwija 280 KM – więcej niż wstępnie planowano dla tej wersji.
MACIEJ STRUK
Alfa-Romeo Junior Veloce schowek na kable
Niewielki schowek nad silnikiem – w sam raz do przewożenia kabli.
MACIEJ STRUK

Nowa Alfa Romeo, pomimo wspólnych „klocków” m.in. z Fiatem 600, bez dwóch zdań zachwyca w czasie szybkiej jazdy. Robi absolutnie genialny użytek ze sportowej „szpery” – szczególnie po przekroczeniu wierzchołka zakrętu. Raptowne wciśnięcie gazu, przynajmniej na suchym asfalcie, nie kończy się wypłużeniem przodu. Wręcz przeciwnie, Junior w takiej sytuacji zacieśnia skręt i po prostu jedzie dalej.

Trakcja, pomimo 280 KM przekazywanych na przednie koła, jest pierwszorzędna. Reakcje układu kierowniczego, który przy miejskich prędkościach pracuje lekko, okazują się szybkie i wyważone. Sprężenie zwrotne jest dobre, a kontrola ruchów nadwozia – doskonała. Na dodatek, Junior Veloce mocno wciąga w akcję i zachwyca niezwykle przewidywalnym zachowaniem na granicy przyczepności.

Alfa Romeo Junior Veloce tył i bok
Wytwarzana w Tychach Alfa Romeo Junior Veloce jeździ na aż 20-calowych kołach. Klamki tylnych drzwi ukryto w słupkach C.
Alfa Romeo

Junior nie ma wprawdzie ostrości reakcji typowych dla Giulii, ale to auto, które nie zawiedzie prawdziwych Alifsti. W przeszłości również bywały podobne modele. Przykładem jest choćby 155, oparte na Fiacie Tempra. Dziś to pożądany klasyk.

 Dane techniczne Alfa Romeo Junior Veloce
Silnik  elektryczny
Moc maksymalna 280 KM
Maksymalny moment obrotowy 345 Nm
Pojemność akumulatora (użytkowa) 51 kWh
Maksymalna moc ładowania AC/DC 11/100 kW
Osiągi
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,9 s
Zasięg (cykl mieszany WLTP) 322-334 km
CENA nieustalona

Alfa Romeo Junior Veloce – naszym zdaniem

Alfa Romeo Junior Veloce przód
Junior największe kontrowersje budzi w przedniej części swojego nadwozia. To pierwsza od lat Alfa Romeo z centralnie umieszczoną tablicą rejestracyjną. 
Alfa Romeo

Zupełnie nowa Alfa Romeo Junior Veloce to dopracowany samochód, który na żywo wygląda lepiej niż na zdjęciach. W wersji Veloce zapewnia świetne osiągi i prowadzi się niczym hot hatch. Imponuje trakcją i zachowaniem w każdej fazie zakrętu. Niewiadomymi na razie pozostają realny zasięg oraz cena.

ocena 4,5/5

Prawdziwa Alfa Romeo? W wariancie Veloce – nie ma co do tego wątpliwości. Imponuje prowadzeniem, trakcją i zachowaniem w zakrętach. W trakcie jazdy absolutnie nie czuć wspólnych genów m.in. z Fiatem 600.

Maciej Struk, „Motor” 

Czytaj także