Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda 6e – przód

Mazda 6e – komfortowa, ale nie nudna | Pierwsza jazda

fot. Mazda

Mazda 6e – komfortowa, ale nie nudna | Pierwsza jazda

Mazda 6e to dopiero drugi elektryczny model w gamie tej japońskiej marki – i zarazem duchowy następca auta, które przez dekady cieszyło się wyjątkową sympatią i uznaniem, także w Polsce. Nowa „szóstka” staje więc przed dużym wyzwaniem. Sprawdzamy, jak wypada w pierwszym kontakcie i czy jeździ tak, jak Mazda jeździć powinna – nawet w wersji elektrycznej.

  • Drugi w gamie Mazdy elektryczny samochód reprezentuje klasę średnią
  • 6e to efekt współpracy z Changan – chińskim partnerem Japończyków
  • Ceny – od 198 200 zł

Pierwszy elektryczny samochód Mazdy, MX-30, reprezentował raczej ostrożne podejście do elektromobilności. Teraz, w ramach nowej – wspieranej przez chińskiego partnera – elektrycznej ofensywy, producent wprowadza model 6e.

Stawiamy na komfort

Jazda nową, w pełni elektryczną Mazdą 6e jest trochę jak podróż w kapsule, bo kierowcę imponująco skutecznie odseparowano tu od drogi. Na pierwszy plan zdecydowanie wysuwa się kwestia komfortu, na co wskazuje też wykończenie wnętrza wersji Takumi Plus: skórę Nappa połączono tu z imitacją zamszu i dopełniono wstawkami o wyglądzie aluminium i drewna. Te ostatnie nie robią jednak autentycznego wrażenia, zwłaszcza w dotyku.

Mazda 6e 2025 fotele
Fotele oferują nie tylko wysoki komfort w trakcie dłuższych podróży, ale zapewniają też dobre trzymanie podczas dynamicznej jazdy. 
fot. Mazda
Mazda 6e 2025 kanapa
Kabina Mazdy 6e jest przestronna – także z tyłu. 
fot. Mazda
Mazda 6e 2025 bagażnik
Dobry dostęp dzięki nadwoziu typu liftback, ale jak na tak duże auto pojemność 466-1074 l nie jest imponująca. Plus za dodatkowy bagażnik z przodu (poj. 72 litry).
fot. Mazda

Choć projekt Mazdy 6e emanuje harmonią i spokojem, to elektryczny sedan potrafi zaskoczyć sportowym temperamentem. Układ kierowniczy jest jednak nieco „sztuczny”, a w trybie sportowym staje się oporny i robi wrażenie, jakbyśmy siłowali się ze sprężyną. Informacje zwrotne? Prawie niezauważalne.

Mazda 6e pełnię swoich możliwości pokazuje za to na zakrętach dróg krajowych, przekonuje wówczas dobrą przyczepnością, małymi przechyłami nadwozia i imponującą stabilnością. Po dezaktywacji systemów wsparcia tył staje się lekki i skory do zabawy. To wyraźny akcent prawdziwej frajdy z jazdy, który dobrze pasuje do Mazdy, a jednocześnie kontrastuje z jej cyfrowym charakterem.

Mazda 6e 2025 tylny spoiler
Tylny spojler wysuwa się automatycznie po przekroczeniu 90 km/h, poprawiając stabilność jazdy.
fot. Mazda
Mazda 6e 2025 klamka
Ukryte klamki: dobre dla aerodynamiki, gorsze w codziennym użytkowaniu.
fot. Mazda

Choć japońska nowość dysponuje mocą 258 KM, to dość powściągliwie rusza i brakuje jej typowego dla aut elektrycznych zrywu. Za to bardziej zdecydowanie przyspiesza, zwłaszcza podczas wychodzenia z zakrętów. Na sprint od 0 do 100 km/h japońskiemu autu powinno wystarczyć jedynie 7,6 s. Elektroniczny ogranicznik wkracza przy 175 km/h.

Hamulce robią podobne wrażenie jak układ kierowniczy, wytracanie prędkości przypomina bardziej symulator jazdy i brakuje informacji zwrotnych. Niczego nie można jednak zarzucić skuteczności i precyzji hamowania.

Mazda 6e 2025 tył
Tył Mazdy 6e wzorowano na modelu Changan Deepal SL03.
fot. Mazda

Zapomnij o przyciskach

W elektrycznej limuzynie producent postawił na nową koncepcję obsługi – to najbardziej pozbawiona przycisków Mazda wszech czasów. Słynąca z podążania własną drogą japońska marka tym razem świadomie płynie z prądem, choć trend znów zmierza w kierunku większej liczby przycisków. Wprowadzenie cyfrowej koncepcji obsługi wynika z faktu, że Mazda 6e jest owocem współpracy z chińskim producentem Changan i bazuje na platformie Deepal SL03. Wnętrze i tył pojazdu wzorowano na chińskim odpowiedniku.

Mimo cyfrowego kokpitu obsługa jest jednak przyjemnie intuicyjna: najważniejsze funkcje łatwo odnaleźć na centralnym ekranie, a przyciski na kierownicy sensownie przypisano – nie zabrakło też osobnego do zmiany trybu jazdy. Za pomocą dotyku trzeba aktywować jednak nawet tak prozaiczne czynności, jak regulacja lusterek – za to ich ustawienie możemy precyzyjnie dopasować, używając przycisków na kierownicy.

Nowością jest także sterowanie za pomocą gestów: aby ściszyć muzykę, wystarczy przyłożyć palec do ust. To uroczy gadżet, który okazuje się praktyczny w codziennym użytkowaniu. Niezawodnie działa też sterowanie głosem, które pozwoli np. zmienić ustawienia klimatyzacji.

Mazda 6e 2025 deska rozdzielcza
Współczesny standard w autach elektrycznych: dominujące ekrany oraz brak przycisków. Efektowna brązowa skóra i imitacja zamszu.
fot. Mazda
Mazda 6e 2025 miejsce na smartfony
Miejsce na smartfony jest dogodnie ulokowane, nie trzeba daleko sięgać.
fot. Mazda

Dzięki dopuszczalnej masie przyczepy wynoszącej 1,5 tony Mazda dobrze sprawdzi się również jako auto na dalsze podróże. Podstawowa wersja z akumulatorem LFP o pojemności 69 kWh oferuje zasięg 479 kilometrów i ładuje się z mocą do 165 kW – od 10 do 80 procent w około 24 minuty. Alternatywą jest wariant Long Range z akumulatorem NMC o pojemności 80 kWh i zasięgu 552 km. Ciekawostka: mimo większej pojemności akumulatora maksymalna moc ładowania jest tu niższa i wynosi 90 kW, co wydłuża czas ładowania do 47 minut. Także moc napędu jest nieco mniejsza – 180 kW (245 KM) zamiast 190 kW (258 KM).

 Dane techniczne i ceny Mazda 6e Mazda 6e Long Range
Silnik  elektryczny elektryczny
Moc maksymalna 258 KM 245 KM
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm 320 Nm
Pojemność baterii 68,8 kWh 80,0 kWh
Maks. moc ładowania (AC/DC) 11/165 kW 11/90 kW
Osiągi
Prędkość maksymalna 175 km/h 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s 7,8 s
Średnie zużycie energii (WLTP) 16,6 kWh/100 km 16,5 kWh/100 km
CENA 198 200 zł 203 600 zł

Mazda 6e: naszym zdaniem

Mazda 6e to przede wszystkim stylowa i komfortowa limuzyna, która doskonale sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Ale pod spokojną fasadą kryje się też sportowy charakter. 6e prawdziwy pazur pokazuje w zakrętach. Powściągliwe ruszanie przypomina jednak, że nie każde elektryczne auto musi zapewniać brutalny zryw. 

Ocena: 4,5/5

Mimo zredukowanej liczby przycisków obsługa jest przyjemna, a samochód relaksuje, ale nie nudzi. Zapowiada się ciekawa rywalizacja Mazdy 6e z udanym Volkswagenem ID.7.

Wojtek Jurko, „Motor”

Czytaj także