Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda CX-5 2026 – przód

Nowa Mazda CX-5 pod maską wciąż ma silnik wolnossący, ale mocno urosła. Ile kosztuje?

fot. Mazda

Nowa Mazda CX-5 pod maską wciąż ma silnik wolnossący, ale mocno urosła. Ile kosztuje?

Mazda CX-5 do tej pory znalazła ponad 4,5 mln nabywców na całym świecie. W najnowszym wydaniu stała się wyraźnie większa i nowocześniejsza niż poprzednik, ale pod jej maską wciąż pracuje silnik wolnossący. Japończycy podali też już pierwsze ceny.

 

W końcu jest. Mazda po 9 latach produkcji wymienia drugą generację swojego bestselleru na zupełnie nowy model. Choć poprzednik debiutujący w 2016 roku, jak na współczesne czasy, nie był na rynku przesadnie długo, pod względem technicznym mocno bazował na pierwszej generacji tego auta, pokazanej w 2012 roku. 

Trzecie wcielenie Mazdy CX-5 stylistycznie nawiązuje do większego CX-60, od którego wcale nie jest wiele krótsze. Na tle poprzednika ten japoński SUV urósł bowiem aż o 11,5 cm, mierząc obecnie 469 cm. To tylko o 5 cm mniej niż w przypadku CX-60. 

Nowa Mazda CX-5 2026 (6)
Nowa Mazda CX-5 ma proporcje zbliżone do poprzednika, ale mocno urosła. 
fot. MAzda

Istotnemu zwiększeniu uległy również kolejne wymiary. Na szerokość przybyło 1,5 cm (186 cm), wysokość wzrosła o 3 cm (169 cm), a rozstaw osi – o 11 cm (281 cm). A to pozytywnie wpływa na przestrzeń w kabinie i w bagażniku. Ten ostatni mierzy obecnie 583 do 2019 l

System multimedialny z funkcjami Google

Nowa Mazda CX-5 na tle poprzednika zyskała znacznie nowocześniejszy sznyt. Niestety, oznacza to również pewne kompromisy, typowe dla wielu współczesnych modeli. Czyli rezygnację z panelu klimatyzacji czy pokrętła do zarządzania systemem informacyjno-rozrywkowym

W centralnym miejscu deski rozdzielczej znalazł się ekran o przekątnej 12,9 lub 15,6” z wbudowanym środowiskiem Google. Zapewnia on więc bezpośredni dostęp m.in. do rozbudowana asystenta głosowego, nawigacji, czy sklepu z aplikacjami. 

Nowa Mazda CX-5 2026 (11)
Z deski rozdzielczej zniknął m.in. panel klimatyzacji. 
fot. Mazda

Mazda zachwali się również obsługą zbliżoną do smartfona oraz wszechstronną możliwością konfiguracji ekranu głownego. Ponadto w kokpicie standardowo zastosowano także 10,25-calowy ekran zegarów, który można uzupełnić o wyświetlacz head-up. 

Według Japończyków wewnątrz nowej Mazdy CX-5 „wylądowały” same starannie dobrane materiały, które podkreśla subtelne oświetlenie nastrojowe w drzwiach (do wyboru 1 z 7 kolorów). W podstawowej wersji Mazdy CX-5 fotele są obite tapicerką materiałową, ale dostępne są również sztuczna lub prawdziwa skóra. 

Nowa Mazda CX-5 2026 (15)
System multimedialny wykorzystuje środowisko Google. 
fot. Mazda

Dbałość o szczegóły przejawia się także w doborze materiałów – np. w obszarach o wysokiej częstotliwości dotyku użyto czarnego wykończenia, aby ograniczyć widoczność śladów zużycia od dżinsu i podobnych tkanin” – czytamy w informacji prasowej. 

Jeszcze wyższy komfort

Nowa Mazda CX-5 względem poprzednika otrzymała przeprojektowany układ jezdny, który dostrojono z myślą o europejskich drogach. Mimo tego wprowadzono miększe niż wcześniej sprężyny czy nowe amortyzatory, „które lepiej tłumią nierówności nawierzchni” –  informuje producent. 

Do tego dochodzą lepsze wyciszenie kabiny niż do tej pory oraz specjalnie zaprojektowane fotele, m.in. „zmniejszające kołysanie się ciała”. Nowa Mazda CX-5 na drodze ma być angażująca oraz intuicyjna, w czym zasługa przeprojektowanego układu kierowniczego. 

Nowa Mazda CX-5 2026 (29)
Na drodze nowe CX-5 ma być bardziej angażujące w jazdę i komfortowe. 
fot. Mazda

Moment obrotowy z silnika wciąż ma być kierowany do kół przednich lub do obu osi. W drugim przypadku z tyłu zastosowano system wektorowania (G-Vectoring Control Plus), mający dodatkowo poprawić właściwości jezdne w szybko pokonywanych zakrętach. 

Japończycy podkreślają również możliwość holowania przyczepy o masie do 2 t oraz zastosowanie nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy. W ich przypadku na szczególną uwagę zasługują asystenci zmiany pasa ruchu oraz ruszania spod świateł. Ten drugi ponagla kierowcę, aby ruszył z miejsca, jeśli ten „zagapi” się przy zmianie z czerwonego na zielone. 

Na razie tylko jeden silnik

Pod względem gamy silników nowa Mazda CX-5 na razie wypada bardzo skromnie, choć w przyszłości ma się to zmienić. W momencie rynkowej premiery do wyboru będzie wyłącznie zmodernizowany, 2,5-litrowy silnik wolnossący e-Skyactiv G, wspomagany przez 24-woltowy układ miękkiej hybrydy.

Rozwija on 141 KM i 238 Nm w wąskim zakresie 3500-3750 obr./min. Nowa Mazda CX-5 waży od 1629 kg, dlatego patrząc na parametry jednostki napędowej, nie można oczekiwać „ognistych osiągów”. 

Nowa Mazda CX-5 2026 (5)
Tylko jeden silnik do wyboru, automatyczna skrzynia i napęd przedni lub 4x4.
fot. Mazda

Pierwsze 100 km/h na liczniku pojawia się po 10,5 s w odmianie przednionapędowej i po 10,9 s w wersji 4x4. Producent prędkość maksymalną określa, odpowiednio, na 187 i 185 km/h, a średnie zużycie paliwa – na 7,3 oraz 7,7 l/100 km. Zbiornik na benzynę ma pojemność 56 (FWD) lub 58 l (AWD). 

2,5-litrowy silnik nowej Mazdy CX-5 standardowo współpracuje ze zmodyfikowaną 6-biegową przekładnią automatyczną.  

Kiedy w sprzedaży i w jakiej cenie?

W Polsce Mazda otworzy księgę zamówień na nowe CX-5 jesienią bieżącego roku, a pierwsze samochody trafią do klientów w lutym 2026 roku. Cena? W Niemczech to auto ma kosztować od 35 000 euro, czyli od około 149 000 zł. Nad Wisłą, ze względu na wyższy VAT, należy się spodziewać się, że Japończycy wystawią za to auto nieco większy rachunek.

Do wyboru będą cztery wersje wyposażenia – Prime-Line (wyłącznie FWD), Centre-Line, Exclusive-Line i Homura – z których już podstawowej nic nie brakuje. Standardowo oferuje ona m.in, dwa ekrany w kokpicie, system audio z 8 głośnikami, reflektory LED, aktywny tempomat, materiałową tapicerkę czy 17-calowe obręcze z lekkich stopów. 

Czytaj także