Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – przód i bok w ruchu

Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – solidna, dojrzała, konserwatywna | TEST

archiwum

Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – solidna, dojrzała, konserwatywna | TEST

Mazda CX-5 ma już swoje lata, ale producent stara się dbać o jej formę, wprowadzając co jakiś czas kolejne korekty. Jak ten najpopularniejszy na świecie model Mazdy znosi próbę czasu i czym może do siebie przekonać, konkurując z nowszymi rywalami?

CX-5 to najpopularniejszy model Mazdy na świecie. Obecna generacja zadebiutowała w 2017 r. i dla podtrzymania zainteresowania jest regularnie „szlifowana”.

Wpisuje się to w ogólny trend – w obliczu wycofywania aut spalinowych wielu producentów stawia na kolejne liftingi zamiast nowych generacji.

Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – tył i bok
CX-5 ma solidny, 20-centymetrowy prześwit. Wymiary zewnętrzne zbliżone do RAV4.

Ze swoim minimalistycznym systemem operacyjnym, konserwatywnym kokpitem i wolnossącym silnikiem 2.5 (teraz z miękką hybrydą) połączonym z 6-biegowym automatem CX-5 nie zachwyci fanów tzw. nowych technologii.

 Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – deska rozdzielcza
Bardzo konwencjonalne wnętrze na dłuższą metę odpłaca się przyjazną obsługą. Nieskomplikowany system multimedialny, solidny montaż.

Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – ładowarka indukcyjna do telefonu
Łatwo dostępna indukcyjna ładowarka.

Mijające lata pokazują jednak, że to przemyślany i udany projekt. Owszem, nie wybitny – mimo liftingów wygłuszenie przy prędkościach autostradowych wciąż jest przeciętne, podobnie jak tłumienie poprzecznych uskoków i zwinność na łukach. 

Mazda przekonuje jednak przyjaznością na co dzień. Jej wnętrze zapewnia sporą swobodę czterem dorosłym, nawet wysokim osobom, 522-litrowy bagażnik jest wystarczająco pojemny (przydałyby się tylko haki na torby), a fotele – mimo że płaskie – okazują się całkiem wygodne.

Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – kanapa z pasażerem
Szeroko otwierane drzwi, wygodna pozycja i sporo miejsca.
Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – bagażnik
Porządnie wykończony bagażnik (522 l) ze schowkiem. Brak haków.
Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – uchwyt do składania kanapy
Przydatne: składanie oparć klamkami w burtach(osobno składa się środkowa sekcja). Po złożeniu powstaje płaska podłoga.

Tradycyjna koncepcja obsługi ma jedną niezaprzeczalną zaletę: nie jest irytująca. Na tle niektórych azjatyckich SUV-ów CX-5 wyróżnia się też porządnym wykończeniem.

2,5-litrowy silnik zapewnia osiągi lepsze od fabrycznych (100 km/h w pomiarach w 8,9 s) i zużywa akceptowalne ilości paliwa (miasto 9,5-10,5 l/100 km, autostrada ok. 11,5 l).

Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – wskaźniki
Program Sport „wyostrza” reakcje. Nowość: tryb Off-Road na wyższe prędkości. 

Układowi kierowniczemu CX-5 brakuje „błysku”, ale jej podwozie dobrze chłonie pojedyncze dziury i kontroluje przechyły. To wszystko w konkurencyjnej cenie.

Dane techniczne Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD 
Silnik  benzynowy
Pojemność skokowa 2488 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 194 KM/6200
Maks. moment obrotowy 263 Nm/4000
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 458/185/169 cm
Rozstaw osi 270 cm
Masa/ładowność 1653/490 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 522/1638 l
Poj. zbiornika paliwa 58 l (Pb 95)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Średnie zużycie paliwa 7,6 l/100 km
Zasięg 760 km
Cena 214 900 zł

Mazda CX-5 2.5 e-Skyactiv G AWD – podsumowanie

  • Solidne wykonanie, bogate wyposażenie, dobry ogólny komfort, funkcjonalność
  • Tylko 6-biegowy automat, dotykowość ekranu działa jedynie na postoju

Mazda CX-5 to intuicyjny w prowadzeniu i obsłudze, wygodny SUV, który bardziej przekonuje brakiem wpadek niż nowinkami.

Czytaj także