Mazda 3 z silnikiem 2.0 o mocy 186 KM i manualną skrzynią biegów to jeden z ciekawszych kompaktów na rynku. Japończycy stawiają w nim na przyjemność z jazdy. I słusznie.
Mazda lubi podążać własnymi ścieżkami. Ostatnio udowodniła to prezentując np. nowy silnik Diesla 3.3 R6 oraz hybrydowe MX-30 R-EV z wanklem.
Także zastosowany w testowanej „trójce” silnik nadal wyróżnia się na tle tych w konkurencyjnych autach – o niewielkiej pojemności i wyposażonych w turbodoładowanie.
Benzynowa jednostka 2.0 R4 z kompresorem i wspomagana przez układ miękkiej hybrydy wykorzystuje wyjątkową technologię SPCCI – zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową. W uproszczeniu łączy ona cechy pracy silnika benzynowego i diesla.
W 2021 r. poddano ją modyfikacjom (m.in. obniżono stopień sprężania, zoptymalizowano proces spalania i przeprojektowano tłoki) mającym na celu poprawę dynamiki, a także obniżenie zużycia paliwa. Po modernizacji moc wzrosła ze 180 do 186 KM, a maksymalny moment obrotowy z 224 do 240 Nm.
Dane techniczne | Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid |
---|---|
Silnik | benz., kompresor |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 186 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 240 Nm/4000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man., 6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 446/180/144 cm |
Rozstaw osi | 273 cm |
Masa/ładowność | 1363/578 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 350/1022 l |
Poj. zbiornika paliwa | 51 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 216 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,2-5,3 l/100 km |
Zasięg | 980 km |
Cena | 151 900 zł |
Cała ta skomplikowana technologia przekłada się na naprawdę przyjemne wrażenia z jazdy. Silnik pracuje kulturalnie i płynnie. Ochoczo reaguje na dodanie gazu już od niskich obrotów, ledwie przekraczających wartość 1200/min, ma wystarczająco dużo siły w średnim zakresie i sprawnie „wkręca się” także pod czerwone pole na obrotomierzu. W sumie wrażenia z jazdy są naprawdę pozytywne, a dynamika lepsza niż w aucie z tą jednostką przed modernizacją.
Na wyjątkowe słowa uznania zasługuje manualna, sześciostopniowa przekładnia. Korzystanie z niej to czyta przyjemność – drążek pracuje lekko, ale bardzo precyzyjnie i ma krótkie drogi prowadzenia.
Także pod względem zużycia paliwa Mazda 3 pokazuje się z dobrej strony. Podczas spokojnej jazdy w trasie potrzebuje 4,8 l/100 km, zaś na autostradzie przy 140 km/h – 6,8 litra. W jeździe miejskiej spalanie wynosi z kolei 7,9 l/100 km.
Każdy, kto lubi prowadzić, a nie tylko przemieszczać się z punktu A do B, znajdzie w Maździe 3 bardzo dobrego kompana. Zawieszenie zestrojono dość sztywno (ale nie przesadnie) i zapewnia ono kompaktowemu autu bardzo pewne właściwości jezdne. „Trójkę” prowadzi się lekko, jest zwinna, bardzo posłuszna poleceniom kierowcy i wystarczająco komfortowa.
Mazda 3 to wciąż jeden z najbardziej atrakcyjnychi dających przyjemność z jazdy kompaktów na rynku.