Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid Enso – przód w ruchu

Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid Enso – przepis na radość z jazdy? | TEST

Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid Enso – przepis na radość z jazdy? | TEST

Mazda 3 z silnikiem 2.0 o mocy 186 KM i manualną skrzynią biegów to jeden z ciekawszych kompaktów na rynku. Japończycy stawiają w nim na przyjemność z jazdy. I słusznie.

 

Mazda lubi podążać własnymi ścieżkami. Ostatnio udowodniła to prezentując np. nowy silnik Diesla 3.3 R6 oraz hybrydowe MX-30 R-EV z wanklem.

Także zastosowany w testowanej „trójce” silnik nadal wyróżnia się na tle tych w konkurencyjnych autach – o niewielkiej pojemności i wyposażonych w turbodoładowanie.

Benzynowa jednostka 2.0 R4 z kompresorem i wspomagana przez układ miękkiej hybrydy wykorzystuje wyjątkową technologię SPCCI – zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową. W uproszczeniu łączy ona cechy pracy silnika benzynowego i diesla.

Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid Enso – silnik
Benzynowy silnik 2.0 R4 przekonuje dobrą dynamiką i nie potrzebuje znacznych ilości paliwa.
Motor

W 2021 r. poddano ją modyfikacjom (m.in. obniżono stopień sprężania, zoptymalizowano proces spalania i przeprojektowano tłoki) mającym na celu poprawę dynamiki, a także obniżenie zużycia paliwa. Po modernizacji moc wzrosła ze 180 do 186 KM, a maksymalny moment obrotowy z 224 do 240 Nm.

Dane techniczne Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid
Silnik  benz., kompresor
Pojemność skokowa 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 186 KM/6000
Maks. moment obrotowy 240 Nm/4000
Napęd przedni
Skrzynia biegów man., 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 446/180/144 cm
Rozstaw osi 273 cm
Masa/ładowność 1363/578 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 350/1022 l
Poj. zbiornika paliwa 51 l (Pb 95)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 216 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Średnie zużycie paliwa 5,2-5,3 l/100 km
Zasięg 980 km
Cena 151 900 zł

Cała ta skomplikowana technologia przekłada się na naprawdę przyjemne wrażenia z jazdy. Silnik pracuje kulturalnie i płynnie. Ochoczo reaguje na dodanie gazu już od niskich obrotów, ledwie przekraczających wartość 1200/min, ma wystarczająco dużo siły w średnim zakresie i sprawnie „wkręca się” także pod czerwone pole na obrotomierzu. W sumie wrażenia z jazdy są naprawdę pozytywne, a dynamika lepsza niż w aucie z tą jednostką przed modernizacją.

Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid Enso – tył w ruchu
Mazda 3 z testowanym silnikiem i manualną skrzynia biegów to auto, które polubią kierowcy ceniący przyjemność z prowadzenia.
Motor

Na wyjątkowe słowa uznania zasługuje manualna, sześciostopniowa przekładnia. Korzystanie z niej to czyta przyjemność – drążek pracuje lekko, ale bardzo precyzyjnie i ma krótkie drogi prowadzenia. 

Także pod względem zużycia paliwa Mazda 3 pokazuje się z dobrej strony. Podczas spokojnej jazdy w trasie potrzebuje 4,8 l/100 km, zaś na autostradzie przy 140 km/h – 6,8 litra. W jeździe miejskiej spalanie wynosi z kolei 7,9 l/100 km.

Każdy, kto lubi prowadzić, a nie tylko przemieszczać się z punktu A do B, znajdzie w Maździe 3 bardzo dobrego kompana. Zawieszenie zestrojono dość sztywno (ale nie przesadnie) i zapewnia ono kompaktowemu autu bardzo pewne właściwości jezdne. „Trójkę” prowadzi się lekko, jest zwinna, bardzo posłuszna poleceniom kierowcy i wystarczająco komfortowa.

Test Mazdy 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid Enso – podsumowanie

Mazda-3-2.0-e-Skyactiv-X-M-Hybrid-Enso – bok w ruchu

  • wygodna pozycja za kierownicą, dobra dynamika, akceptowalne spalanie, pewne prowadzenie, bogate wyposażenie
  • wysoka cena, przeciętna pojemność bagażnika, nie najlepsza widoczność do tyłu

Mazda 3 to wciąż jeden z najbardziej atrakcyjnychi dających przyjemność z jazdy kompaktów na rynku.

Czytaj także