Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala – przody

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 e-Skyactiv G, Skoda Scala 1.5 TSI | PORÓWNANIE

tygodnik „Motor”

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 e-Skyactiv G, Skoda Scala 1.5 TSI | PORÓWNANIE

Od strony technicznej Skodę Scalę więcej łączy z Volkswagenem Polo niż z odpowiadającym jej Golfem. Czy czeski kompakt po liftingu jest w stanie stawić czoła uznanym konkurentom: Fordowi Focusowi i Maździe 3?

Scala zadebiutowała w 2019 r. jako następca Rapida. Zasadniczo czeskie auto bazuje na tej samej architekturze, co Polo – czyli na wariancie A0 modułowej platformy podłogowej MQB. Korzysta jednak z jej powiększonej wersji: jest o ok. 30 cm dłuższe od miejskiego VW. Nawet obecny Golf jest od niego o ok. 8 cm krótszy. Rodzi się pytanie, czy Scala nie jest najlepszym kompaktem z imperium Volkswagena. Aby na nie odpowiedzieć, zestawiliśmy ją z cenionymi konkurentami: Fordem Focusem i Mazdą 3. 

  • Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155: silnik: benz., turbo, R3, 998 cm3, moc maksymalna: 155 KM
  • Mazda 3 2.0 e-Skyactiv G 150: silnik: benz., R4, 1998 cm3, moc maksymalna: 150 KM
  • Skoda Scala 1.5 TSI DSG: silnik: benz., turbo, R4, 1498 cm3, moc maksymalna: 150 KM

Różnice w przestronności – wnętrze, bagażnik

Przy długości 4,36 m i szerokości 1,79 m Scala jest mniej więcej wielkości Focusa. Również zagospodarowanie wnętrza w obu autach okazuje się zbliżone. Podróżujący z przodu mają dużo miejsca nad głowami, a z tyłu nawet wysokie osoby nie będą narzekać na brak przestrzeni przed kolanami. Ze względu na obszerniejsze wnęki na nogi i większe okna Skoda wydaje się jednak jeszcze nieco przestronniejsza.

Ford Focus – zdjęcia

Kabinę długiej na 4,66 m Mazdy ogranicza efektowny kształt nadwozia. Zarówno z przodu, jak i z tyłu „trójka” oferuje mniej miejsca na głowy niż rywale, a mniejsze otwory drzwi utrudniają wsiadanie. Wrażenie przestronności ograniczają niewielkie tylne okna. Japoński kompakt nie imponuje także pojemnością bagażnika – bazowo to 351 l. 

Kufer podobnej wielkości oferuje Ford (358 l). Oba auta nie mogą równać się ze Skodą, która pozwoli zabrać 467 l bagażu. Focus może poszczycić się natomiast największą, blisko 600-kilogramową ładownością. Dotyczy to również testowanego doposażonego egzemplarza (562 kg; 484 kg w Maździe i jedynie 410 kg w Skodzie).

Wygodna Skoda, dynamiczny Ford – komfort 

Focus wystąpił w teście w sportowej wersji wyposażenia ST-Line X, w której zawieszenie zestrojono pod kątem dynamiki. W codziennej jeździe budzi ono sprzeczne odczucia. Samochód co prawda bardzo dobrze trzyma się drogi przy szybkiej jeździe, ale dość słabo tłumi wtedy nierówności. Przy niższym tempie tylna oś potrafi reagować dość gwałtownie. Z drugiej strony podwozie nie robi wrażenia przeciążonego nawet przy dużym załadunku i zachowuje wysokie rezerwy także na gorszej jakości drogach.

Mazda wydaje się bardziej miękka od Forda. Przy miejskich prędkościach na zniszczonej nawierzchni możliwości jej tłumienia szybko się jednak wyczerpują. I tu tylna oś dość szorstko reaguje na poprzeczne uskoki.

Mazda 3 – zdjęcia

W każdych warunkach najbardziej harmonijnie pracuje zawieszenie Skody. Podczas niespiesznej jazdy czeskie auto porusza się bardziej miękko niż konkurencja, skuteczniej wybiera nawet głębsze uszkodzenia nawierzchni, a przy tym pozostaje bezpieczne i dobrze trzyma się drogi na szybszych odcinkach. Drobny mankament stanowi hałas, bo szum wiatru, toczenie opon i odgłos pracy silnika są w Scali wyraźniej słyszalne niż w kabinach rywali. 

Odmienne koncepcje – silnik, skrzynia biegów

Focus ma niewielki silnik turbo z układem miękkiej hybrydy, współpracujący z 7-biegowym automatem. Trzycylindrowa jednostka zapewnia mu bardzo dobre osiągi, nie błyszczy jednak efektywnością – przy średnim zużyciu 7,4 l/100 km Ford okazuje się najbardziej paliwożernym samochodem w stawce. 

Czterocylindrowy silnik Mazdy ma 2 l pojemności i musi obejść się bez turbosprężarki. Do testu trafił egzemplarz z 6-biegową skrzynią manualną, która daje kierowcy sporo frajdy – drążek pracuje precyzyjnie, a przełożenia wchodzą z pewnym oporem. Mazda przyspiesza do 100 km/h wolniej niż Ford, ale zużywa o 0,3 l/100 km mniej.

Skoda jest jednak jeszcze oszczędniejsza. Jej 1,5-litrowy silnik turbo średnio zadowala się jedynie 6,7 l na 100 km. Na sprint do „setki” Scala potrzebuje 8,3 s, plasuje się więc między Fordem a Mazdą.

DANE TECHNICZNE I CENY Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 Mazda 3 2.0 e-Skyactiv G 150 Skoda Scala 1.5 TSI DSG
Silnik benzynowy, turbo benzynowy benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 998 cm3 1998 cm3 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 155 KM/6000 150 KM/6000 150 KM/5000
Maks. moment obrotowy 190 Nm/2000 213 Nm/4000 250 Nm/1500
Napęd przedni przedni przedni
Skrzynia biegów aut./7-biegowa man./6-biegowa aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 439/183/146 cm 446/180/144 cm 436/179/147 cm
Rozstaw osi 270 cm 273 cm 264 cm
Średnica zawracania 10,7 m 10,8 m 11,2 m
Masa własna/ładowność 1312/598 kg 1309/566 kg 1196/534 kg
Maksymalna masa przyczepy 1500 kg 1300 kg 1250 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 358/1354 l 351/1026 l 467/1410 l
Poj. zbiornika paliwa 52 l (Pb 95) 51 l (Pb 95) 50 l (Pb 95)
Opony 205/60 R16 205/60 R16 205/55 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 208 km/h 206 km/h 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s 9,1 s 8,2 s
Średnie zużycie paliwa 5,2 l/100 km 5,5 l/100 km 6,2 l/100 km
Zasięg 1000 km 920 km 800 km
Cena od 130 350 zł 120 400 zł 107 000 zł
DANE TESTOWE Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 Mazda 3 2.0 e-Skyactiv G 150 Skoda Scala 1.5 TSI DSG
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,7 s 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s 8,5 s 8,3 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 17,7 s 17,3 s 18,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,8 m 36,5 m 35,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,9 m 35,0 m 35,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 60,0 dB 59,0 dB 61,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,0 dB 65,0 dB 66,0 dB
Prędkość w slalomie (co 18 m) 65,3 km/h 66,0 km/h 63,8 km/h
Czas okrążenia toru testowego 1:50,4 min 1:51,3 min 1:50,7 min
Średnie zużycie paliwa 7,4 l/100 km 7,1 l/100 km 6,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 700 km 710 km 740 km

W poszukiwaniu złotego środka – prowadzenie

W testach dynamiki jazdy Ford błyszczy zwinnością. Najmniej przechyla się w zakrętach, a jego tył aż nazbyt entuzjastycznie reaguje na sprowokowane zmiany obciążenia – ale zanim Focus zacznie „jechać bokiem”, do akcji wkracza niedający się dezaktywować układ ESP, który interweniuje łagodnie i stosownie do sytuacji. Do zwinnego prowadzenia przyczynia się również bezpośredni układ kierowniczy.

Scala też sprawnie pokonuje tor, ale prowadzi się mniej dynamicznie od Forda, a jej precyzyjny, komunikatywny układ kierowniczy wymaga większych kątów skrętu.

Skoda Scala – zdjęcia

Również Mazda z mniejszym zapałem niż Focus „rzuca się” na zakręty. Nadwozie japońskiego auta przechyla się na łukach mocniej niż w przypadku rywali, a gorsza przyczepność objawia się wyraźną utratą trakcji podczas przyspieszania przy wychodzeniu z ciasnych zakrętów. Także droga hamowania „na zimno” (36,5 m) pozostawia wiele do życzenia. W jednej dyscyplinie Mazda okazuje się jednak najlepsza: z najwyższą prędkością pokonuje slalom. 

PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. Ford Mazda Skoda
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 36 35 39
Wykończenie i ergonomia 10 7 8 8
Wyciszenie 10 6 7 6
Multimedia i obsługa 10 7 7 8
Bagażnik 20 7 7 10
SUMA 100 63 64 71
Układ napędowy
Osiągi 30 16 16 16
Praca silnika 10 8 7 9
Skrzynia biegów 10 8 9 8
Zużycie paliwa 30 20 20 21
SUMA 80 52 52 54
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 24 21 22
Komfort jazdy 30 21 22 24
Układ kierowniczy 10 8 8 8
Hamulce 20 12 11 12
SUMA 90 65 62 66
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 17 17 18
Poziom wyposażenia 40 16 20 18
Systemy bezpieczeństwa 30 11 17 14
Wyposażenie dodatkowe 10 7 3 8
SUMA 130 51 57 58
RAZEM 400 231 235 249
MIEJSCA   3 2 1

Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala (2024) - test, porównanie - przód 02

Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala – test: podsumowanie

Skoda Scala po liftingu wyraźnie dystansuje przeciwników. To przemyślany samochód, który nie pozwala sobie na istotne słabości. Ma przestronną kabinę, pojemny bagażnik, porządne fotele, zrównoważone zawieszenie i dopracowany, oszczędny napęd (choć polecamy wystarczającą wersję 1.0 TSI). Ford Focus to samochód dla kierowcy – jest niewiele mniej praktyczny, a przy tym zachwyca zwinnością prowadzenia. Jego 3-cylindrowy silnik zaskakuje jednak sporym zużyciem paliwa. Mazda 3 usatysfakcjonuje tych, którzy cenią estetykę i mogą pozwolić na pewne kompromisy w zakresie użyteczności. Japoński kompakt również nie ujawnia większych słabości, a do tego ma bogate wyposażenie i najdłuższą gwarancję.

Czytaj także