Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Ford Focus II

Ceny Focusa II topnieją. Podaż używanych egzemplarzy wciąż jest ogromna, a koszty utrzymania auta pozostają niskie.

  • Lata produkcji: 2004-2010
  • Silniki: benz. 1.4-2.5 (80-350 KM), diesle 1.6-2.0 (90-136 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb, sed, cab
  • Długość/rozstaw osi: 434-447/264 cm, szerokość/wysokość: 184/150 cm, bagażnik: htb 385-1247 l, kmb 482-1525 l, sed 465 l, cab 250-535 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Aż pięć wersji nadwoziowych i różne poziomy wyposażenia pozwalają na idealne dopasowanie Focusa do potrzeb nabywcy. Niegasnącym przebojem rynku wtórnego jest praktyczne kombi z silnikiem Diesla. Focus ma przestronne i ergonomiczne wnętrze. Jego znakiem rozpoznawczym jest też zawieszenie łączące komfort z dobrym prowadzeniem.

Ford-Focus-II_3
Wnętrze wciąż wygląda dobrze. Niezłe materiały. Elektryczne wyposażenie czasem zawodzi.

SILNIKI

Najbezpieczniejszym wyborem są silniki benzynowe bez LPG (brak hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych) – w ich przypadku poważne awarie nie występują, najwyżej zdarza się spalanie oleju. Diesle, zwykle już wysłużone, mogą wymagać kosztownych napraw osprzętu. Najtrwalszym z nich jest silnik 2.0 TDCi, a najbardziej problematycznym opracowany przez Forda 1.8 TDCi.

AWARYJNOŚĆ

Focus pozytywnie zaskakuje trwałością. W silnikach benzynowych poza awariami cewek w grę wchodzi spalanie oleju. W zawieszeniu najszybciej poddają się łączniki stabilizatorów oraz przednie sworznie i amortyzatory. Korozja powodująca perforacje na razie nie występuje, ale rdza unieruchamiająca śruby utrudnia naprawy zawieszenia.

KOSZTY

Nie brakuje zamienników i używanych części. Ich ceny nie są wyśrubowane.

SYTUACJA RYNKOWA

Ponad 1500 Focusów do wyboru. Im droższe, tym lepsze. Najtańsze to mocno już zużyte auta z flot.

Ford-Focus-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Focus II dzieli platformę podłogową oraz część silników z Volvo C30/S40/V50, a także Mazdą 3 I/II.
  • Oszczędne i trwałe diesle 1.6/2.0 TDCi dostarczyła grupę PSA.
  • Benzynowy silnik 2.5 R5 wersji ST oraz RS to jednostka Volvo.
  • Kabriolet był produkowany przez włoską firmę Pininfarina.
  • Jedną z ciekawszych opcji była podgrzewana przednia szyba. Jej zamiennik kosztuje 450-600 zł.

CENY

3000 zł – Skromnie wyposażone diesle zwykle z przebiegami pow. 300 tys. km. Nikt nie deklaruje ich bezwypadkowości.
13 000 zł – Optymalny budżet na zakup najlepszych aut sprzed liftingu lub mocniej wyeksploatowanych po modernizacji.
24 000 zł – Najdroższe „zwykłe” Focusy w świetnym stanie. Sportowe wersje ST kosztują 26-48, a RS – 80-120 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 16V 1.6 16V 1.8 16V 2.0 16V 2.5 ST 1.6 TDCi 1.8 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność skokowa 1388 cm³ 1596 cm³ 1798 cm³ 1988 cm³ 2521 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 80 KM 101 KM 125 KM 145 KM 226 KM 90 KM 115 KM 136 KM
Maks. moment obr. 124 Nm 150 Nm 165 Nm 185 Nm 320 Nm 215 Nm 280 Nm 320 Nm
Przysp. 0-100 km/h 14,1 s 11,9 s 10,3 s 9,2 s 6,8 s 12,7 s 10,8 s 19,3 s
Prędkość maks. 164 km/h 180 km/h 198 km/h 206 km/h 241 km/h 179 km/h 190 km/h 203 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,6 l/100 km 6,7 l/100 km 7,0 l/100 km 7,1 l/100 km 10,0 l/100 km 4,5 l/100 km 5,2 l/100 km 5,8 l/100 km

HISTORIA MODELU

2004 - debiutuje Ford Focus II
2005 - w gamie pojawiają się sedan i kombi oraz sportowy Focus ST
2007 - wersja Coupé-Cabriolet
2008 - premiera zmodernizowanej wersji
2009 - startuje sprzedaż wersji RS i X-Road
2010 - zakończenie produkcji, Focus III

Ford-Focus-II_4
Ford Focus II w cenionej wersji kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Wymiana rozrządu w dieslu 1.8 TDCi
    Wymiana (co 10 lat lub 200 tys. km) pracującego w oleju paska jest trudna i czasochłonna.
    Koszt wymiany: od 1800 zł
  • Zużyte podkładki pod wtryskiwaczami
    Problem pojawia się w silniku 1.6 TDCi. Naprawy nie wolno odwlekać.
    Koszt naprawy: od 300 zł
  • Elektrohydrauliczna pompa wspomagania
    Część aut posiada elektryczną pompę wspomagania – drogą w regeneracji.
    Koszt regeneracji: od 650 zł
  • Regulacja luzów zaworowych
    Luzy zaworowe w silnikach benzynowych reguluje się mechanicznie.
    Koszt regulacji: od 600 zł

ZALETY I WADY

+ Gama wersji nadwoziowych i silnikowych.
+ Dobre właściwości jezdne.
+ Przestronne wnętrze, niezłe wyposażenie.
+ Niskie już koszty zakupu i utrzymania.

- Postępująca korozja elementów podwozia.
- Słaba dynamika wersji 1.4 16V.
- Koszty niektórych napraw – np. wymiany rozrządu w dieslu 1.8 TDCi.

WARTO KUPIĆ

Focusa z benzynowym silnikiem 1.6, dieslem 1.6/2.0 lub zadbaną, sportową wersję ST lub RS (materiał na youngtimera).

UWAŻAJ NA

Poflotowe auta z dużymi przebiegami. Focusy z instalacjami LPG (silniki średnio znoszą alternatywne zasilanie).

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6

SUMA: 21/24 pkt

Czytaj także