Ceny Focusa II topnieją. Podaż używanych egzemplarzy wciąż jest ogromna, a koszty utrzymania auta pozostają niskie.
Aż pięć wersji nadwoziowych i różne poziomy wyposażenia pozwalają na idealne dopasowanie Focusa do potrzeb nabywcy. Niegasnącym przebojem rynku wtórnego jest praktyczne kombi z silnikiem Diesla. Focus ma przestronne i ergonomiczne wnętrze. Jego znakiem rozpoznawczym jest też zawieszenie łączące komfort z dobrym prowadzeniem.
Najbezpieczniejszym wyborem są silniki benzynowe bez LPG (brak hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych) – w ich przypadku poważne awarie nie występują, najwyżej zdarza się spalanie oleju. Diesle, zwykle już wysłużone, mogą wymagać kosztownych napraw osprzętu. Najtrwalszym z nich jest silnik 2.0 TDCi, a najbardziej problematycznym opracowany przez Forda 1.8 TDCi.
Focus pozytywnie zaskakuje trwałością. W silnikach benzynowych poza awariami cewek w grę wchodzi spalanie oleju. W zawieszeniu najszybciej poddają się łączniki stabilizatorów oraz przednie sworznie i amortyzatory. Korozja powodująca perforacje na razie nie występuje, ale rdza unieruchamiająca śruby utrudnia naprawy zawieszenia.
Nie brakuje zamienników i używanych części. Ich ceny nie są wyśrubowane.
Ponad 1500 Focusów do wyboru. Im droższe, tym lepsze. Najtańsze to mocno już zużyte auta z flot.
Jedną z ciekawszych opcji była podgrzewana przednia szyba. Jej zamiennik kosztuje 450-600 zł.
3000 zł – Skromnie wyposażone diesle zwykle z przebiegami pow. 300 tys. km. Nikt nie deklaruje ich bezwypadkowości.
13 000 zł – Optymalny budżet na zakup najlepszych aut sprzed liftingu lub mocniej wyeksploatowanych po modernizacji.
24 000 zł – Najdroższe „zwykłe” Focusy w świetnym stanie. Sportowe wersje ST kosztują 26-48, a RS – 80-120 tys. zł.
SILNIK | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 16V | 2.5 ST | 1.6 TDCi | 1.8 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1388 cm³ | 1596 cm³ | 1798 cm³ | 1988 cm³ | 2521 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 80 KM | 101 KM | 125 KM | 145 KM | 226 KM | 90 KM | 115 KM | 136 KM |
Maks. moment obr. | 124 Nm | 150 Nm | 165 Nm | 185 Nm | 320 Nm | 215 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 14,1 s | 11,9 s | 10,3 s | 9,2 s | 6,8 s | 12,7 s | 10,8 s | 19,3 s |
Prędkość maks. | 164 km/h | 180 km/h | 198 km/h | 206 km/h | 241 km/h | 179 km/h | 190 km/h | 203 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,6 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,1 l/100 km | 10,0 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,8 l/100 km |
2004 - debiutuje Ford Focus II
2005 - w gamie pojawiają się sedan i kombi oraz sportowy Focus ST
2007 - wersja Coupé-Cabriolet
2008 - premiera zmodernizowanej wersji
2009 - startuje sprzedaż wersji RS i X-Road
2010 - zakończenie produkcji, Focus III
Regulacja luzów zaworowych
Luzy zaworowe w silnikach benzynowych reguluje się mechanicznie.
Koszt regulacji: od 600 zł
+ Gama wersji nadwoziowych i silnikowych.
+ Dobre właściwości jezdne.
+ Przestronne wnętrze, niezłe wyposażenie.
+ Niskie już koszty zakupu i utrzymania.
- Postępująca korozja elementów podwozia.
- Słaba dynamika wersji 1.4 16V.
- Koszty niektórych napraw – np. wymiany rozrządu w dieslu 1.8 TDCi.
Focusa z benzynowym silnikiem 1.6, dieslem 1.6/2.0 lub zadbaną, sportową wersję ST lub RS (materiał na youngtimera).
Poflotowe auta z dużymi przebiegami. Focusy z instalacjami LPG (silniki średnio znoszą alternatywne zasilanie).
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6
SUMA: 21/24 pkt