Nowa gwiazda rynku wtórnego. Focus III to nowoczesne auto niemal na każdą kieszeń. Szczególnie z dieslem 1.6 TDCi.
Na rynku wtórnym prym wiedzie praktyczne kombi, co jest zasługą flot. Pozostałe wersje nadwoziowe również są udane. Część aut szpecą odklejające się uszczelki drzwi oraz płowiejące emblematy Forda. Auta z flot mają zwykle wiele oprysków lakieru w pasie przednim.
Ponad połowa ogłoszeń dotyczy diesli. 1.6/2.0 TDCi są trwałymi jednostkami koncernu PSA. W przypadku nowszego 1.5 TDCi sygnalizowane są problemy z panewkami. Dla bezpieczeństwa warto wymieniać olej co 10-15 tys. km. Bazowy benzynowy silnik 1.6 raczej nie nadaje się do montażu instalacji LPG. Dobrą propozycją są trzycylindrowe jednostki 1.0 EcoBoost z solidnym żeliwnym blokiem – znane są już przypadki pokonania bez problemów ponad 250 tys. km.
W silnikach 1.0/1.6 trzeba zadbać o układ chłodzenia – jego nieprawidłowe działanie może zakończyć się pęknięciem bloku lub głowicy. W dieslach najczęściej serwisy wymieniają dwumasowe koła czy wtryskiwacze.
Duże wydatki są związane m.in. z wymianą paska rozrządu w silnikach EcoBoost (nawet 2600 zł w ASO). Trudne i kosztowne są też naprawy dwusprzęgłowych skrzyń PowerShift.
Podaż używanych „trójek” szybko rośnie. To efekt wyprzedaży z flot i importu. Najłatwiej o diesla 1.6 TDCi (95 KM).
Z USA pochodzą także egzemplarze z wolnossącym silnikiem 2.0 (163 KM).
15 000 zł – Skromnie wyposażone, pochodzące z flot „kombi w dieslu”. Wysoki przebieg, wyraźne ślady eksploatacji.
33 000 zł – Kwota, jaką trzeba przeznaczyć na atrakcyjnie wyglądającego Focusa III z pewną historią serwisową.
75 000 zł – Górny próg cenowy dla „zwykłych” Focusów. Sportowe ST mogą kosztować 90 tys. zł, a RS – 175 tys. zł.
SILNIK | 1.0 EcoBoost | 1.6 Ti-VCT | 1.6 EcoBoost | 1.6 EcoBoost | 1.6 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 998 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benzynowy | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 125 KM | 105 KM | 150 KM | 182 KM | 95 KM | 140 KM | 163 KM |
Maks. moment obr. | 200 Nm | 150 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 230 Nm | 320 Nm | 340 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,3 s | 12,3 s | 8,6 s | 7,9 s | 12,5 s | 8,9 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 187 km/h | 210 km/h | 222 km/h | 180 km/h | 207 km/h | 218 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,9 l/100 km |
2010 - premiera trzeciej generacji Focusa
2012 - w gamie pojawiają się silniki 1.0 EcoBoost oraz 2.0 EcoBoost (wersja ST)
2014 - modernizacja wizualna i techniczna, wprowadzenie silników 1.5 EcoBoos, 1.5 TDCi oraz sportowego diesla ST 2.0 TDCi (185 KM)
2015 - debiutuje Focus RS z napędem 4x4
2018 - zakończenie produkcji, Focus IV
Regulacja luzów zaworowych
Wyposażając silnik 1.6 Ti-VCT w LPG trzeba przygotować się na drogą regulację luzów zaw.
Koszt regulacji: od 600 zł
+ Ogólna trwałość, paleta udanych silników.
+ Przestronne i dobrze wykończone wnętrze.
+ Spora przyjemność z prowadzenia.
+ Bardzo duża podaż, nie brakuje aut krajowych.
- Brakuje silnika do montażu instalacji LPG.
- Zaskakujące koszty niektórych napraw.
- Korozja śrub zawieszenia.
Krajowego Focusa po modernizacji z silnikiem 1.6 (benzynowym lub dieslem) albo mocniejszą jednostką.
„Okazje” z dieslem pod maską albo benzynowym silnikiem z instalacją LPG – mogą to być wysłużone auta z firm.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 6/6
SUMA 22/24 pkt