Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Focus III

Ford Focus III (2010-2018)

Ford Focus III (2010-2018)

Nowa gwiazda rynku wtórnego. Focus III to nowoczesne auto niemal na każdą kieszeń. Szczególnie z dieslem 1.6 TDCi.

  • Lata produkcji: 2010-2018
  • Silniki: benz. 1.0-2.3 (85-350 KM), diesle 1.5-2.0 (95-185 KM)
  • Wersje: htb 5d, sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: htb 436, sed 453, kmb 456/265 cm, szerokość/wysokość: 182/148-150 cm, bagażnik: htb 363-1148 l, sed 470 l, kmb 490-1512 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Na rynku wtórnym prym wiedzie praktyczne kombi, co jest zasługą flot. Pozostałe wersje nadwoziowe również są udane. Część aut szpecą odklejające się uszczelki drzwi oraz płowiejące emblematy Forda. Auta z flot mają zwykle wiele oprysków lakieru w pasie przednim.

Ford-Focus-III_3
Ergonomia efektownie zaprojektowanego wnętrza poprawiła się po modernizacji z 2014 r.

SILNIKI

Ponad połowa ogłoszeń dotyczy diesli. 1.6/2.0 TDCi są trwałymi jednostkami koncernu PSA. W przypadku nowszego 1.5 TDCi sygnalizowane są problemy z panewkami. Dla bezpieczeństwa warto wymieniać olej co 10-15 tys. km. Bazowy benzynowy silnik 1.6 raczej nie nadaje się do montażu instalacji LPG. Dobrą propozycją są trzycylindrowe jednostki 1.0 EcoBoost z solidnym żeliwnym blokiem – znane są już przypadki pokonania bez problemów ponad 250 tys. km.

AWARYJNOŚĆ

W silnikach 1.0/1.6 trzeba zadbać o układ chłodzenia – jego nieprawidłowe działanie może zakończyć się pęknięciem bloku lub głowicy. W dieslach najczęściej serwisy wymieniają dwumasowe koła czy wtryskiwacze.

KOSZTY

Duże wydatki są związane m.in. z wymianą paska rozrządu w silnikach EcoBoost (nawet 2600 zł w ASO). Trudne i kosztowne są też naprawy dwusprzęgłowych skrzyń PowerShift.

SYTUACJA RYNKOWA

Podaż używanych „trójek” szybko rośnie. To efekt wyprzedaży z flot i importu. Najłatwiej o diesla 1.6 TDCi (95 KM).

Ford-Focus-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • W ramach liftingu zmieniono wygląd nadwozia, silniki, systemy multimedialne i dopracowano układ jezdny. Warto szukać odświeżonych aut.
  • Na rynku wtórnym można spotkać pojedyncze Focusy Electric (50-90 tys. zł). Zostały sprowadzone z USA. W przypadku awarii zespołu napędowego elektryczny Focus może być zagadką dla serwisu.
  • Z USA pochodzą także egzemplarze z wolnossącym silnikiem 2.0 (163 KM).

CENY

15 000 zł – Skromnie wyposażone, pochodzące z flot „kombi w dieslu”. Wysoki przebieg, wyraźne ślady eksploatacji.
33 000 zł – Kwota, jaką trzeba przeznaczyć na atrakcyjnie wyglądającego Focusa III z pewną historią serwisową.
75 000 zł – Górny próg cenowy dla „zwykłych” Focusów. Sportowe ST mogą kosztować 90 tys. zł, a RS – 175 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 EcoBoost 1.6 Ti-VCT 1.6 EcoBoost 1.6 EcoBoost 1.6 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność skokowa 998 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Zasilanie benz. turbo benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 125 KM 105 KM 150 KM 182 KM 95 KM 140 KM 163 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 150 Nm 240 Nm 240 Nm 230 Nm 320 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,3 s 12,3 s 8,6 s 7,9 s 12,5 s 8,9 s 8,6 s
Prędkość maks. 195 km/h 187 km/h 210 km/h 222 km/h 180 km/h 207 km/h 218 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,0 l/100 km 5,9 l/100 km 5,9 l/100 km 5,9 l/100 km 4,2 l/100 km 4,9 l/100 km 4,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - premiera trzeciej generacji Focusa
2012 - w gamie pojawiają się silniki 1.0 EcoBoost oraz 2.0 EcoBoost (wersja ST)
2014 - modernizacja wizualna i techniczna, wprowadzenie silników 1.5 EcoBoos, 1.5 TDCi oraz sportowego diesla ST 2.0 TDCi (185 KM)
2015 - debiutuje Focus RS z napędem 4x4
2018 - zakończenie produkcji, Focus IV

Ford-Focus-III_4
Ford Focus III po liftingu z 2014 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Pompa paliwa w silnikach EcoBoost
    Szarpanie czy brak mocy mogą świadczyć o awarii pompy paliwa w silnikach EcoBoost.
    Koszt naprawy: od 2000 zł
  • Korozja śrub zawieszenia
    Nawet w 3-letnich egzemplarzach próby odkręcenia połączeń zawieszenia mogą się skończyć urwaniem zapieczonej śruby.
  • Awaryjna przesłona chłodnicy
    Żaluzja przyspiesza nagrzewanie silnika. Kiedy się zacina – zapala się „check engine”.
    Koszt używanej przesłony: od 500 zł
  • Regulacja luzów zaworowych
    Wyposażając silnik 1.6 Ti-VCT w LPG trzeba przygotować się na drogą regulację luzów zaw.
    Koszt regulacji: od 600 zł

ZALETY I WADY

+ Ogólna trwałość, paleta udanych silników.
+ Przestronne i dobrze wykończone wnętrze.
+ Spora przyjemność z prowadzenia.
+ Bardzo duża podaż, nie brakuje aut krajowych.

- Brakuje silnika do montażu instalacji LPG.
- Zaskakujące koszty niektórych napraw.
- Korozja śrub zawieszenia.

WARTO KUPIĆ

Krajowego Focusa po modernizacji z silnikiem 1.6 (benzynowym lub dieslem) albo mocniejszą jednostką.

UWAŻAJ NA

„Okazje” z dieslem pod maską albo benzynowym silnikiem z instalacją LPG – mogą to być wysłużone auta z firm.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 6/6

SUMA 22/24 pkt

Czytaj także