Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Mazda 3 II (BL)

Drogi, ale jeden z bardziej udanych kompaktów. Mazda 3 jest przyjemna w prowadzeniu, dobrze wyposażona i bardzo trwała.

  • Lata produkcji: 2009-2013
  • Silniki: benz. 1.6-2.5 (105-260 KM), diesle 1.6-2.2 (109-185 KM)
  • Wersje: htb 5d, sed
  • Długość/rozstaw osi: 450-459/264 cm, szerokość/wysokość: 176/147 cm, bagażnik: htb 340-1360 l, sed 430 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Oryginalne linie nadwozia i urządzone w sportowym stylu wnętrze mogą się podobać. Plusem jest też niezłe wyposażenie wielu aut. Minusy za przeciętną przestronność, mały bagażnik i brak wersji kombi.

Mazda-3-II-BL_3
Wnętrze wciąż wygląda dobrze. Archaiczne są natomiast nawigacje spotykane w nielicznych autach.

SILNIKI

Najbezpieczniejszym wyborem są benzynowe silniki 1.6 lub 2.0 MZR. Bezpośredni wtrysk paliwa w jednostce 2.0 DISI nie przynosi wyraźnych oszczędności. Popularny diesel 1.6 to udany silnik koncernu PSA. Japoński 2.2 jest rzadko spotykany i dużo droższy w naprawach.

AWARYJNOŚĆ

Typowa dla Mazd korozja na razie dotyczy głównie śrub podwozia czy krawędzi elementów. Większym problemem estetycznym są zarysowania i odpryski na miękkich lakierach. W dieslach 2.2 z początku produkcji możliwe jest rozciągnięcie łańcucha rozrządu. Trzeba kontrolować też podkładki pod wtryskiwaczami oraz sitko smoka olejowego.

KOSZTY

Mimo upływu czasu Mazda 3 pozostaje samochodem drogim w zakupie. Wolno traci jednak na wartości, więc dużą część zainwestowanej kwoty uda się odzyskać przy odsprzedaży. Bieżące koszty eksploatacji ogranicza niska awaryjność oraz rozsądne spalanie – szczególnie w dieslu. Typowe części eksploatacyjne są dostępne jako zamienniki.

SYTUACJA RYNKOWA

Przeszło 300 czekających na kolejnego właściciela Mazd. Wyraźna przewaga hatchbacków z silnikami benzynowymi.

Mazda-3-II-BL_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Mazda 3 to krewny Focusa II – dzieli z nim płytę podłogową, ale prowadzi się przyjemniej dzięki zmienionym nastawom zawieszenia.
  • W przeciwieństwie do Hondy i Toyoty Mazda produkowała swój kompaktowy model wyłącznie w Japonii.
  • Silniki 2.0 DISI oraz 2.3 DISI z wersji MPS mają bezpośredni wtrysk benzyny.
  • Z powodu wysokiej akcyzy diesel 2.2 nie był oferowany w Polsce. Obejmuje ona też używane samochody.

CENY

16 000 zł – Nawet wśród najtańszych aut trafiają się krajowe diesle 1.6, ale zwykle z przebiegiem powyżej 250 tys. km.
24 000 zł – „Trójka” świetnie trzyma cenę. Rozsądny budżet jest tylko o 1 tys. zł niższy niż w ubiegłym roku.
45 000 zł – Sportowa wersja MPS lub idealnie utrzymany, słabszy samochód z pierwszych rąk oraz z polskiego salonu.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 MZR 2.0 MZR 2.0 DISI 1.6 MZR-CD 2.2 MZR-CD
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 1560 cm³ 2184 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 105 KM 150 KM 151 KM 109 KM 150 KM
Maks. moment obr. 145 Nm 187 Nm 191 Nm 240 Nm 360 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12‚2 s 10‚6 s 10‚4 s 11‚0 s 9‚2 s
Prędkość maks. 188 km/h 205 km/h 206 km/h 185 km/h 205 km/h
Średnie zuż. paliwa 6‚3 l/100 km 7‚7 l/100 km 6‚8 l/100 km 4‚5 l/100 km 5‚4 l/100 km

HISTORIA MODELU

2009 - debiut Mazdy 3 II (BL)
2010 - gamę uzupełnia sedan, wzmocnienie diesla 1.6 MZ-CD (ze 109 do 115 KM2011 modernizacja – kosmetyka nadwozia oraz wnętrza
2013 - debiutuje trzecia generacja Mazdy 3 (BM)

Mazda-3-II-BL_5
Używane sedany nie są zbyt popularne.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z nawigacją
    Jeżeli GPS zaczyna gubić trasę i wskazywać ją z opóźnieniem, może wystarczyć reset (przytrzymanie przycisku zasilnia przez 20 s).
  • Wypalone podkładki pod wtryskiwaczami
    Przypadłość diesla 1.6 MZ-CR. O problemie świadczy zapach spalin w kabinie.
    Koszt wymiany: od 300 zł
  • Wtryskiwacze diesla 2.2 MZR-CD
    Jedną z możliwości jest wysyłkowy zakup regenerowanych wtryskiwaczy z Niemiec.
    Koszt regeneracji: od 650 zł
  • Ustawienie luzu zaworowego
    Brak hydraulicznej regulacji luzu zaworowego podnosi koszt utrzymania auta z LPG.
    Koszt regulacji: od 900 zł

ZALETY I WADY

+ Wyjątkowo trwały model – szczególnie z benzynowymi silnikami 1.6/2.0 MZR
+ Ponadprzeciętne prowadzenie.
+ Przyzwoite wyposażenie wielu aut.

- Przeciętna ilość miejsca, mały bagażnik.
- Archaiczny system multimedialny (w zasadzie radio), przestarzała nawigacja.

Mazda-3-II-BL_4
Mazda 3 to jeden z większych kompaktów, ale z przeciętnym tylko bagażnikiem (340 l).

WARTO KUPIĆ

Pewnym wyborem są „trójki” z benzynowymi silnikami 1.6/2.0 MZR oraz oszczędnym dieslem 1.6 koncernu PSA.

UWAŻAJ NA

Diesel 2.2 może być trudny do odsprzedania. Jest też kosztowną z racji akcyzy pułapką w przypadku aut „do opłat”.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także