Drogi, ale jeden z bardziej udanych kompaktów. Mazda 3 jest przyjemna w prowadzeniu, dobrze wyposażona i bardzo trwała.
Oryginalne linie nadwozia i urządzone w sportowym stylu wnętrze mogą się podobać. Plusem jest też niezłe wyposażenie wielu aut. Minusy za przeciętną przestronność, mały bagażnik i brak wersji kombi.
Najbezpieczniejszym wyborem są benzynowe silniki 1.6 lub 2.0 MZR. Bezpośredni wtrysk paliwa w jednostce 2.0 DISI nie przynosi wyraźnych oszczędności. Popularny diesel 1.6 to udany silnik koncernu PSA. Japoński 2.2 jest rzadko spotykany i dużo droższy w naprawach.
Typowa dla Mazd korozja na razie dotyczy głównie śrub podwozia czy krawędzi elementów. Większym problemem estetycznym są zarysowania i odpryski na miękkich lakierach. W dieslach 2.2 z początku produkcji możliwe jest rozciągnięcie łańcucha rozrządu. Trzeba kontrolować też podkładki pod wtryskiwaczami oraz sitko smoka olejowego.
Mimo upływu czasu Mazda 3 pozostaje samochodem drogim w zakupie. Wolno traci jednak na wartości, więc dużą część zainwestowanej kwoty uda się odzyskać przy odsprzedaży. Bieżące koszty eksploatacji ogranicza niska awaryjność oraz rozsądne spalanie – szczególnie w dieslu. Typowe części eksploatacyjne są dostępne jako zamienniki.
Przeszło 300 czekających na kolejnego właściciela Mazd. Wyraźna przewaga hatchbacków z silnikami benzynowymi.
Z powodu wysokiej akcyzy diesel 2.2 nie był oferowany w Polsce. Obejmuje ona też używane samochody.
16 000 zł – Nawet wśród najtańszych aut trafiają się krajowe diesle 1.6, ale zwykle z przebiegiem powyżej 250 tys. km.
24 000 zł – „Trójka” świetnie trzyma cenę. Rozsądny budżet jest tylko o 1 tys. zł niższy niż w ubiegłym roku.
45 000 zł – Sportowa wersja MPS lub idealnie utrzymany, słabszy samochód z pierwszych rąk oraz z polskiego salonu.
SILNIK | 1.6 MZR | 2.0 MZR | 2.0 DISI | 1.6 MZR-CD | 2.2 MZR-CD |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1598 cm³ | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 1560 cm³ | 2184 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 105 KM | 150 KM | 151 KM | 109 KM | 150 KM |
Maks. moment obr. | 145 Nm | 187 Nm | 191 Nm | 240 Nm | 360 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 12‚2 s | 10‚6 s | 10‚4 s | 11‚0 s | 9‚2 s |
Prędkość maks. | 188 km/h | 205 km/h | 206 km/h | 185 km/h | 205 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6‚3 l/100 km | 7‚7 l/100 km | 6‚8 l/100 km | 4‚5 l/100 km | 5‚4 l/100 km |
2009 - debiut Mazdy 3 II (BL)
2010 - gamę uzupełnia sedan, wzmocnienie diesla 1.6 MZ-CD (ze 109 do 115 KM2011 modernizacja – kosmetyka nadwozia oraz wnętrza
2013 - debiutuje trzecia generacja Mazdy 3 (BM)
Ustawienie luzu zaworowego
Brak hydraulicznej regulacji luzu zaworowego podnosi koszt utrzymania auta z LPG.
Koszt regulacji: od 900 zł
+ Wyjątkowo trwały model – szczególnie z benzynowymi silnikami 1.6/2.0 MZR
+ Ponadprzeciętne prowadzenie.
+ Przyzwoite wyposażenie wielu aut.
- Przeciętna ilość miejsca, mały bagażnik.
- Archaiczny system multimedialny (w zasadzie radio), przestarzała nawigacja.
Pewnym wyborem są „trójki” z benzynowymi silnikami 1.6/2.0 MZR oraz oszczędnym dieslem 1.6 koncernu PSA.
Diesel 2.2 może być trudny do odsprzedania. Jest też kosztowną z racji akcyzy pułapką w przypadku aut „do opłat”.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6
SUMA: 17/24 pkt