Model, który udowadnia, że downsizing to nie jedyna droga. Klasyczną mechanikę zoptymalizowano tu do granic możliwości.
Mazda 3 ma wyjątkowo atrakcyjny projekt nadwozia i wnętrza. Co ważne, estetyka nie jest okupiona brakiem ergonomii czy przestrzeni. Masywne słupki oraz wysoko poprowadzona linia dachu ograniczają jednak widoczność. Lepsze mogłoby być również wyciszenie. Jak na auto z Japonii pozytywnie zaskakują też materiały wykończeniowe.
W używanych autach najłatwiej o benzynowy silnik 2.0. Przy spokojnej jeździe ta wolnossąca jednostka pali tyle, co małe silniki z turbo. Jest jednak od nich mniej elastyczna. Nie trzeba szukać wersji o mocy 165 KM. Jej przewaga nad 120-konnym silnikiem ujawnia się powyżej 4000 obr./min. Diesle nowej generacji nie są tak zawodne jak starsze, ale rynek wtórny wciąż się ich obawia, więc tracą na wartości.
Problemy na razie sprawia głównie elektronika – „choinka” na desce rozdzielczej bywa efektem nadmiernie rozładowanego akumulatora. Lakier jest słaby. Na elementach podwozia pojawiają się już rdzawe wykwity.
Droga w zakupie „trójka” wolno traci na wartości. Początkowy wydatek powinien się więc zwrócić. Koszty utrzymania zwiększa zasadność wykupienia polisy AC – nowymi Mazdami interesują się złodzieje.
Pula używanych egzemplarzy szybko rośnie – sięga już 400 aut. To głównie hatchbacki z silnikami benzynowymi.
Mazda nie stosowała dwusprzęgłowych skrzyń. Oferowany w trójce automat działa jednak szybko (potrafi zredukować z „szóstki” na „trójkę”).
32 000 zł – Albo auto z początku produkcji i ponad 200 tys. km przebiegu, albo egzemplarz odbudowany po wypadku.
50 000 zł – Najpopularniejszy przedział cenowy nie zmniejszył się względem ubiegłego roku. Dobre auta są drogie.
80 000 zł – Bogato wyposażone auta z końca produkcji. Małe przebiegi, pewna historia, sprzedawane często przez ASO.
SILNIK | 1.5 Skyactiv-G | 2.0 Skyactiv-G | 2.0 Skyactiv-G | 1.5 Skyactiv-D | 2.0 Skyactiv-D |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1496 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1498 cm³ | 2191 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | biturbodiesel |
Moc maks. | 100 KM | 120 KM | 165 KM | 105 KM | 150 KM |
Maks. moment obr. | 150 Nm | 210 Nm | 210 Nm | 270 Nm | 380 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,8 s | 8,9 s | 8,2 s | 11,0 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 195 km/h | 210 km/h | 185 km/h | 210 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,1 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,8 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,1 l/100 km |
2013 - debiutuje Mazda 3 III (BL)
2014 - w gamie pojawia się sedan
2016 - modernizacja, zmiana oznaczenia na BN, system rozpoznawania znaków, zaawansowana kontrola trakcji G-Vectoring Control, bazowy diesel 1.5 (105 KM)
2018 - debiutuje Mazda 3 IV (BP)
Problemy z wałkami rozrządu w dieslu
Wałki rozrządu silników 2.2 Skyactiv-D sprzed 2014 r. nie należą do najtrwalszych.
Koszt wymiany: od 1800 zł/szt.
+ Świetna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Bogate wyposażenie, precyzja prowadzenia.
+ Bardzo dobry stan większości egzemplarzy.
- Przestronność wnętrza i bagażnik mniejsze niż u wielu rywali.
- Ograniczona widoczność.
- Wysokie ceny ofertowe, ryzyko kradzieży.
Najmniej na wartości straci krajowe auto z benzynowym silnikiem. Polecamy je w efektownej czerwieni Soul Red.
Przy wyższych przebiegach diesle będą drogie w naprawach. Sprowadzone auta miewają luki w historii lub były rozbite.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 4/6
SUMA: 18/24 pkt