Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Mazda 3 III (BM)

Model, który udowadnia, że downsizing to nie jedyna droga. Klasyczną mechanikę zoptymalizowano tu do granic możliwości.

  • Lata produkcji: 2013-2019
  • Silniki: benz. 1.5-2.0 (100-165 KM), diesle 1.5-2.2 (105-150 KM)
  • Wersje: htb 5d, sed
  • Długość/rozstaw osi: 447-458/270 cm, szerokość/wysokość: 180/145 cm, bagażnik: htb 364-1250 l, sed 419 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Mazda 3 ma wyjątkowo atrakcyjny projekt nadwozia i wnętrza. Co ważne, estetyka nie jest okupiona brakiem ergonomii czy przestrzeni. Masywne słupki oraz wysoko poprowadzona linia dachu ograniczają jednak widoczność. Lepsze mogłoby być również wyciszenie. Jak na auto z Japonii pozytywnie zaskakują też materiały wykończeniowe.

Mazda-3-III-BM_3
Przestronność czy ergonomia nie zachwycają, co Mazda rekompensuje wyglądem wnętrza.

SILNIKI

W używanych autach najłatwiej o benzynowy silnik 2.0. Przy spokojnej jeździe ta wolnossąca jednostka pali tyle, co małe silniki z turbo. Jest jednak od nich mniej elastyczna. Nie trzeba szukać wersji o mocy 165 KM. Jej przewaga nad 120-konnym silnikiem ujawnia się powyżej 4000 obr./min. Diesle nowej generacji nie są tak zawodne jak starsze, ale rynek wtórny wciąż się ich obawia, więc tracą na wartości.

AWARYJNOŚĆ

Problemy na razie sprawia głównie elektronika – „choinka” na desce rozdzielczej bywa efektem nadmiernie rozładowanego akumulatora. Lakier jest słaby. Na elementach podwozia pojawiają się już rdzawe wykwity.

KOSZTY

Droga w zakupie „trójka” wolno traci na wartości. Początkowy wydatek powinien się więc zwrócić. Koszty utrzymania zwiększa zasadność wykupienia polisy AC – nowymi Mazdami interesują się złodzieje.

SYTUACJA RYNKOWA

Pula używanych egzemplarzy szybko rośnie – sięga już 400 aut. To głównie hatchbacki z silnikami benzynowymi.

Mazda-3-III-BM_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Technologie Skyactiv są przepisem Mazdy na poprawę dynamiki i prowadzenia przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Zakładają one redukcję masy oraz optymalizację konwencjonalnych źródeł napędu (np. poprzez zwiększenie kompresji) bez sięgania po turbo czy małe pojemności.
  • Mazda nie stosowała dwusprzęgłowych skrzyń. Oferowany w trójce automat działa jednak szybko (potrafi zredukować z „szóstki” na „trójkę”).

CENY

32 000 zł – Albo auto z początku produkcji i ponad 200 tys. km przebiegu, albo egzemplarz odbudowany po wypadku.
50 000 zł – Najpopularniejszy przedział cenowy nie zmniejszył się względem ubiegłego roku. Dobre auta są drogie.
80 000 zł – Bogato wyposażone auta z końca produkcji. Małe przebiegi, pewna historia, sprzedawane często przez ASO.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.5 Skyactiv-G 2.0 Skyactiv-G 2.0 Skyactiv-G 1.5 Skyactiv-D 2.0 Skyactiv-D
Pojemność skokowa 1496 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1498 cm³ 2191 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel biturbodiesel
Moc maks. 100 KM 120 KM 165 KM 105 KM 150 KM
Maks. moment obr. 150 Nm 210 Nm 210 Nm 270 Nm 380 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,8 s 8,9 s 8,2 s 11,0 s 8,1 s
Prędkość maks. 182 km/h 195 km/h 210 km/h 185 km/h 210 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 5,8 l/100 km 3,8 l/100 km 4,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2013 - debiutuje Mazda 3 III (BL)
2014 - w gamie pojawia się sedan
2016 - modernizacja, zmiana oznaczenia na BN, system rozpoznawania znaków, zaawansowana kontrola trakcji G-Vectoring Control, bazowy diesel 1.5 (105 KM)
2018 - debiutuje Mazda 3 IV (BP)

Mazda-3-III-BM_5
Mazda 3 III w wersji sedan.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyte i wypaczone tarcze z przodu
    Oryginalne tarcze nie są odporne na zużycie. Czasami wymagały wymiany przed 30 tys. km.
    Koszt wymiany: od 550 zł
  • Pierwsze problemy z korozją
    Na razie rdzewieją głównie śruby. Polecamy jednak prewencyjną konserwację podwozia.
    Koszt wymiany: od 400 zł
  • Wycieki oleju z silnika
    W niektórych trójkach są obserwowane wycieki oleju (np. spod pokrywy zaworów)
    Koszt naprawy: od 250 zł
  • Problemy z wałkami rozrządu w dieslu
    Wałki rozrządu silników 2.2 Skyactiv-D sprzed 2014 r. nie należą do najtrwalszych.
    Koszt wymiany: od 1800 zł/szt.

ZALETY I WADY

+ Świetna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Bogate wyposażenie, precyzja prowadzenia.
+ Bardzo dobry stan większości egzemplarzy.

- Przestronność wnętrza i bagażnik mniejsze niż u wielu rywali.
- Ograniczona widoczność.
- Wysokie ceny ofertowe, ryzyko kradzieży.

Mazda-3-III-BM_4
Mimo znacznych pojemności benzynowe silniki potrafią zaskoczyć małym spalaniem.

WARTO KUPIĆ

Najmniej na wartości straci krajowe auto z benzynowym silnikiem. Polecamy je w efektownej czerwieni Soul Red.

UWAŻAJ NA

Przy wyższych przebiegach diesle będą drogie w naprawach. Sprowadzone auta miewają luki w historii lub były rozbite.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 4/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także