Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Audi A3 III (8V)

Audi A3 III (8V)

Archiwum

Audi A3 III (8V)

Wzorowo wykończony i świetny w prowadzeniu bliźniak Golfa VII i Octavii III w imponujący wręcz sposób utrzymuje wartość.

  • Lata produkcji: 2012-2020
  • Silniki: benz. 1.0-2.5 (105-400 KM), diesle 1.6-2.0 (105-184 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, sed, cab
  • Długość/rozstaw osi: 424-448/259-264 cm, szerokość/wysokość: 178-180/139-142 cm, bagażnik: htb 3d 365-1100 l, 5d 380-1220 l, sed 425 l, cab 260 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Wzorowo zaprojektowany kompakt – elegancki, a zarazem dynamiczny, wygodny, wystarczająco przestronny, świetnie wykończony i nie rozczarowujący ergonomią czy pojemnością bagażnika.

Audi-A3-III-8V_3
Do wykończenia wnętrza użyto świetnych materiałów, które doskonale spasowano i zmontowano.

SILNIKI

Blisko połowa wystawionych na sprzedaż A3 ma pod maską diesle. Wśród silników benzynowych prym wiedzie jednostka 1.4 TFSI. Kto dobrze poszuka, znajdzie nawet hybrydę. Wszystkie silniki to jednostki nowej generacji – wolne od znanych z poprzedniego A3 problemów z łańcuchami rozrządu (postawiono na paski) czy zacieraniem się. Opanowano też spalanie ogromnych ilości oleju. Nie oznacza to, że środka smarnego nie trzeba w ogóle dolewać – szczególnie, gdy auto jest ostrzej traktowane.

AWARYJNOŚĆ

Model okazał się trwalszy od poprzednika. Pojawiło się kilka wpadek (np. z łożyskami ręcznych skrzyń biegów czy nastawnikiem faz rozrządu), ale wiele usterek usuwano podczas gwarancji. Do typowych mankamentów należą usterki pompy wody czy poszarpywanie skrzyń DSG.

KOSZTY

Stopień technicznego zaawansowania nie pozwala na oszczędności – uszkodzone elementy osprzętu silnika (np. zawory turbosprężarki) trzeba wymienić, płacąc sporo.

SYTUACJA RYNKOWA

Pula używanych aut szybko rośnie. Względem 2018 r. powiększyła się o 40%. Ceny nadal ekstremalnie wyśrubowane.

Audi-A3-III-8V_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • A3 III jest pierwszym modelem opartym o płytę MQB.
  • Sedan oraz 5-drzwiowy hatchback mają dłuższy rozstaw osi od 3-drzwiowej odmiany oraz Cabrio.
  • Wersja 1.4 g-tron ma instalację CNG. W Polsce jest niemal bezużyteczna (ok. 30 stacji tankowania metanu).
  • Akumulator hybrydowego e-tron (systemowo: 204 KM, 350 Nm) można ładować prądem z sieci. Realny zasięg „na prądzie” wynosi ok. 30 km.

CENY

38 000 zł – Minimalny budżet na zakup A3 pozostaje bardzo wysoki. Nie wystarczy jednak na auto godne polecenia.
65 000 zł – Przeciętna cena ofertowa. Pozwala na wybieranie między ładnymi i nieźle wyposażonymi A3, także krajowymi.
140 000 zł – Bogato wyposażone auta dealerów z przebiegami do 30 tys. km. Sportowe wersje S3 czy RS3 są dużo droższe.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 TFSI 1.4 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność skokowa 1197 cm³ 1395 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 105 KM 122 KM 190 KM 300 KM 105 KM 110 KM 150 KM 184 KM
Maks. moment obr. 175 Nm 200 Nm 320 Nm 380 Nm 250 Nm 250 Nm 340 Nm 380 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,5 s 9,5 s 6,9 s 5,4 s 10,7 s 10,5 s 8,2 s 7,9 s
Prędkość maks. 193 km/h 203 km/h 228 km/h 250 km/h 195 km/h 203 km/h 213 km/h 230 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,0 l/100 km 5,3 l/100 km 6,6 l/100 km 7,1 l/100 km 3,9 l/100 km 3,9 l/100 km 4,8 l/100 km 4,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - premiera 3-drzwiowego hatchbacka oraz 5-drzwiowego A3 Sportback
2013 - w salonach pojawiają się 300-konne S3 oraz elegancki sedan (A3 Limousine)
2014 - paletę modelową uzupełniają Cabriolet oraz hybryda e-tron (204 KM)
2016 - face lifting, silnik 1.0 TFSI
2020 - premiera następcy

Audi-A3-III-8V_4
Audi A3 III w wersji sedan.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie skrzyni S tronic
    Przy przebiegach przekraczających 200 tys. km trzeba być przygotowanym na naprawy.
    Koszt napraw i serwisu: od 2000 zł
  • Wymiana paska rozrządu w 1.4 TSI
    Zalecenia dotyczące wymiany mówią o okresie 6 lat lub 200 tys. km.
    Koszt wymiany rozrządu: od 1600 zł
  • Problemy z zaworem turbosprężarki
    Element stosowany w benzynowych silnikach 1.2/1.4 TFSI potrafi się zacinać.
    Koszt wymiany: od 1000 zł
  • Wymiana adaptacyjnych amortyzatorów
    Opcjonalne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia generują wydatki serwisowe.
    Koszt wymiany: od 1500 zł/para

ZALETY I WADY

+ Świetnie wykończone wnętrze.
+ Komfort jazdy, prowadzenie, paleta silników.
+ Ogólna wysoka trwałość mechaniczna.

- Bardzo wysokie ceny nawet aut z 2012 r.
- Koszty wielu napraw.
- Słaby stan techniczny i marne wyposażenie najtańszych używanych samochodów.

WARTO KUPIĆ

Złoty środek to benzynowy silnik 1.4 TFSI, który potrafi być oszczędny, ale także dynamiczny. Na długie trasy – 2.0 TDI.

UWAŻAJ NA

Tanie A3. Są słabo wyposażone, a wiele z nich może mieć przekręcony licznik lub zostało odbudowanych po wypadku.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 3/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także