Wzorowo wykończony i świetny w prowadzeniu bliźniak Golfa VII i Octavii III w imponujący wręcz sposób utrzymuje wartość.
Wzorowo zaprojektowany kompakt – elegancki, a zarazem dynamiczny, wygodny, wystarczająco przestronny, świetnie wykończony i nie rozczarowujący ergonomią czy pojemnością bagażnika.
Blisko połowa wystawionych na sprzedaż A3 ma pod maską diesle. Wśród silników benzynowych prym wiedzie jednostka 1.4 TFSI. Kto dobrze poszuka, znajdzie nawet hybrydę. Wszystkie silniki to jednostki nowej generacji – wolne od znanych z poprzedniego A3 problemów z łańcuchami rozrządu (postawiono na paski) czy zacieraniem się. Opanowano też spalanie ogromnych ilości oleju. Nie oznacza to, że środka smarnego nie trzeba w ogóle dolewać – szczególnie, gdy auto jest ostrzej traktowane.
Model okazał się trwalszy od poprzednika. Pojawiło się kilka wpadek (np. z łożyskami ręcznych skrzyń biegów czy nastawnikiem faz rozrządu), ale wiele usterek usuwano podczas gwarancji. Do typowych mankamentów należą usterki pompy wody czy poszarpywanie skrzyń DSG.
Stopień technicznego zaawansowania nie pozwala na oszczędności – uszkodzone elementy osprzętu silnika (np. zawory turbosprężarki) trzeba wymienić, płacąc sporo.
Pula używanych aut szybko rośnie. Względem 2018 r. powiększyła się o 40%. Ceny nadal ekstremalnie wyśrubowane.
Akumulator hybrydowego e-tron (systemowo: 204 KM, 350 Nm) można ładować prądem z sieci. Realny zasięg „na prądzie” wynosi ok. 30 km.
38 000 zł – Minimalny budżet na zakup A3 pozostaje bardzo wysoki. Nie wystarczy jednak na auto godne polecenia.
65 000 zł – Przeciętna cena ofertowa. Pozwala na wybieranie między ładnymi i nieźle wyposażonymi A3, także krajowymi.
140 000 zł – Bogato wyposażone auta dealerów z przebiegami do 30 tys. km. Sportowe wersje S3 czy RS3 są dużo droższe.
SILNIK | 1.2 TFSI | 1.4 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1197 cm³ | 1395 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 105 KM | 122 KM | 190 KM | 300 KM | 105 KM | 110 KM | 150 KM | 184 KM |
Maks. moment obr. | 175 Nm | 200 Nm | 320 Nm | 380 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 340 Nm | 380 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,5 s | 9,5 s | 6,9 s | 5,4 s | 10,7 s | 10,5 s | 8,2 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 193 km/h | 203 km/h | 228 km/h | 250 km/h | 195 km/h | 203 km/h | 213 km/h | 230 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,0 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,1 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,9 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,9 l/100 km |
2012 - premiera 3-drzwiowego hatchbacka oraz 5-drzwiowego A3 Sportback
2013 - w salonach pojawiają się 300-konne S3 oraz elegancki sedan (A3 Limousine)
2014 - paletę modelową uzupełniają Cabriolet oraz hybryda e-tron (204 KM)
2016 - face lifting, silnik 1.0 TFSI
2020 - premiera następcy
Wymiana adaptacyjnych amortyzatorów
Opcjonalne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia generują wydatki serwisowe.
Koszt wymiany: od 1500 zł/para
+ Świetnie wykończone wnętrze.
+ Komfort jazdy, prowadzenie, paleta silników.
+ Ogólna wysoka trwałość mechaniczna.
- Bardzo wysokie ceny nawet aut z 2012 r.
- Koszty wielu napraw.
- Słaby stan techniczny i marne wyposażenie najtańszych używanych samochodów.
Złoty środek to benzynowy silnik 1.4 TFSI, który potrafi być oszczędny, ale także dynamiczny. Na długie trasy – 2.0 TDI.
Tanie A3. Są słabo wyposażone, a wiele z nich może mieć przekręcony licznik lub zostało odbudowanych po wypadku.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 3/6
SUMA: 18/24 pkt