Przypominamy, o czym pisaliśmy w „Motorze” równo dekadę temu i jak wtedy wyglądała w Polsce motoryzacyjna rzeczywistość. Pożądaną nowością było wówczas Audi A3 trzeciej generacji – cenione za wysoki prestiż i jeszcze wyższą jakoś wykonania. W „Motorze” nr 3 z 14 stycznia 2013 r. – test A3 w wersji 3d ze 150-konnym dieslem 2.0 TDI.
Pod wieloma względami, np. jakości czy prowadzenia, A3 może być wzorem do naśladowania w klasie kompaktowej. Ale kupno tego Audi to droga przyjemność.
Trzeba uczciwie powiedzieć że wyłożenie grubo ponad 100 tys. zł na trzydrzwiowy samochód kompaktowy z dwulitrowym turbodieslem wydaje się grubą przesadą. Wypada też jednak przyznać, że w przypadku Audi A3 ma się wrażenie, że to jednak dobrze zainwestowane pieniądze.
Zacząć trzeba od fantastycznej jakości wnętrza: materiały i ich spasowanie nie mają sobie równych wśród aut kompaktowych. Deska rozdzielcza jest niemal ascetyczna, ale w tym właśnie tkwi największy urok A3 – jest nienachalne i nie epatuje luksusem, a mimo to od razu czuje się, że to samochód klasy premium.
Ciekawie rozwiązano sterowanie m.in. systemem multimedialnym. Przyciski i pokrętło znajduje się na konsoli obok dźwigni biegów. Okazuje się, że to bardzo wygodne, a po menu (w języku polskim), mimo dużej ilości funkcji, nawiguje się sprawnie.
Za kierownicą bardzo łatwo znaleźć odpowiednią pozycję do jazdy. Fotele są wygodne nawet podczas wyjątkowo długiej podróży, m.in. dzięki doskonałej, ale niestety opcjonalnej, regulacji lędźwiowej. Jedyny mankament to zbyt krótkie siedziska. Tego problemu nie ma w dostępnych za dopłatą siedzeniach sportowych.
Przestronność z przodu jest znakomita, a z tyłu najlepiej poczują się osoby o wzroście poniżej 175 cm.
Audi A3 ma dopracowane zawieszenie, które gwarantuje zarówno wysoki komfort resorowania, jak i doskonałe właściwości jezdne. Auto prowadzi się lekko i pewnie, a układ kierowniczy daje bardzo dobre wyczucie drogi. Wszystko to wręcz zachęca do dynamicznej jazdy.
Do charakteru A3 pasuje silnik 2.0 TDI. Został skutecznie wyciszony i zapewnia więcej niż dobre osiągi. Płynnie rozpędza auto już od bardzo niskich obrotów, ale nie protestuje także gdy chce się pojeździć ostrzej, blisko czerwonej skali na obrotomierzu. Do sześciobiegowej przekładni manualnej nie mamy zastrzeżeń – pracuje lekko i bardzo precyzyjnie.
Dane techniczne | Audi A3 2.0 TDI |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | common rail |
Moc maksymalna | 150 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm/1750 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 424/178/142 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Średnica zawracania | 10,7 m |
Masa/ładowność | 1355/485 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 365/1100 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (ON) |
Teoretyczny zasięg | 1220 km |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 216 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 4,9/3,6/4,1 l/100 km |
Dane testowe* | |
Przyspieszenie 0-60 km/h | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 9,6 s (5. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 12,6 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,4 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,9 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 58,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,0 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa) | 6,4/4,7 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 910 km |
* opony letnie, temperatura dodatnia, sucho | |
Eksploatacja | |
W sprzedaży od | 2012 r. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Przeglądy | według wskazań |
Sprawdziliśmy, jak Audi A3 wypada na tle swojego „brata” z koncernu VW (patrz zestawienie niżej). Audi A3 dostępne jest z silnikiem 2.0 TDI w trzech wersjach wyposażenia, a VW Golf tylko w najdroższej Highline, dlatego do porównania wybraliśmy te najbogatsze.
Bez wątpienia rozsądek przemawia za Golfem, który też jest autem fenomenalnie dopracowanym a dużo od A3 tańszym. Są jednak takie przymioty – jak choćby prestiż marki – za które ludzie majętni mogą bez problemu zapłacić. I w przypadku zakupu A3 na pewno nie zostaną nabici w butelkę.
Wyposażenie | Audi A3 2.0 TDI Ambiente | VW Golf 2.0 TDI Highline |
---|---|---|
Klimatyzacja automatyczna | dopłata 2630 zł | seryjna |
Światła przeciwmgielne z przodu | dopłata 800 zł | seryjne |
Refl. biksenonowe (dzienne LED) | dopłata 4630 zł | dopłata 2910 zł |
Komputer pokładowy | seryjny | seryjny |
Kierownica wielofunkcyjna | dopłata 2850 zł (w pakiecie z radiem MMI) | seryjna |
Ogrzewane lusterka wsteczne | dopłata 600 zł | seryjne |
Czujniki parkowania tył/przód i tył | seryjne/dopłata 3850 zł (w pakiecie z radiem MMI) | niedostępne/dopłata 1000 zł |
Obręcze aluminiowe – 17 cali | 3340 | 1520 |
Nawigacja | dopłata 7570 zł (w pakiecie z radiem MMI) | dopłata 4180 zł |
Radio CD/MP3/AUX | seryjne | seryjne (z CD dopł. 920 zł) |
Lakier metaliczny | dopłata 3110 zł | dopłata 1800 zł |
Cena | 113 800 zł | 91 490 zł (mniej o 22 310 zł) |
Cena po zrównaniu wyposażenia | 122 500 zł | 93 410 zł (mniej o 29 090 zł) |