Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A3 III 2.0 TDI - przód w ruchu

10 lat temu w „Motorze” | Cena prestiżu – test Audi A3 III 2.0 TDI

10 lat temu w „Motorze” | Cena prestiżu – test Audi A3 III 2.0 TDI

Przypominamy, o czym pisaliśmy w „Motorze” równo dekadę temu i jak wtedy wyglądała w Polsce motoryzacyjna rzeczywistość. Pożądaną nowością było wówczas Audi A3 trzeciej generacji – cenione za wysoki prestiż i  jeszcze wyższą jakoś wykonania. W „Motorze” nr 3 z 14 stycznia 2013 r. – test A3 w wersji 3d ze 150-konnym dieslem 2.0 TDI.

Pod wieloma względami, np. jakości czy prowadzenia, A3 może być wzorem do naśladowania w klasie kompaktowej. Ale kupno tego Audi to droga przyjemność.

Trzeba uczciwie powiedzieć że wyłożenie grubo ponad 100 tys. zł na trzydrzwiowy samochód kompaktowy z dwulitrowym turbodieslem wydaje się grubą przesadą. Wypada też jednak przyznać, że w przypadku Audi A3 ma się wrażenie, że to jednak dobrze zainwestowane pieniądze.

Zacząć trzeba od fantastycznej jakości wnętrza: materiały i ich spasowanie nie mają sobie równych wśród aut kompaktowych. Deska rozdzielcza jest niemal ascetyczna, ale w tym właśnie tkwi największy urok A3 – jest nienachalne i nie epatuje luksusem, a mimo to od razu czuje się, że to samochód klasy premium.

Audi A3 2.0 TDI deska rozdzielcza
Fotel i kierownica mają duże zakresy regulacji. Materiały są bardzo dobre.

Ciekawie rozwiązano sterowanie m.in. systemem multimedialnym. Przyciski i pokrętło znajduje się na konsoli obok dźwigni biegów. Okazuje się, że to bardzo wygodne, a po menu (w języku polskim), mimo dużej ilości funkcji, nawiguje się sprawnie.

Audi A3 2.0 TDI sobsługa MMI
Obsługa zintegrowanego systemu MMI sterującego radioodtwarzaczem, nawigacją i ustawieniami auta nie nastręcza problemów.

Za kierownicą bardzo łatwo znaleźć odpowiednią pozycję do jazdy. Fotele są wygodne nawet podczas wyjątkowo długiej podróży, m.in. dzięki doskonałej, ale niestety opcjonalnej, regulacji lędźwiowej. Jedyny mankament to zbyt krótkie siedziska. Tego problemu nie ma w dostępnych za dopłatą siedzeniach sportowych.

Przestronność z przodu jest znakomita, a z tyłu najlepiej poczują się osoby o wzroście poniżej 175 cm.

Audi A3 2.0 TDI fotele
Siedzenia można by uznać za doskonałe, gdyby miały dłuższe siedziska.
Audi A3 2.0 TDI siedzenia z tyłu
Wsiadanie do tyłu jest dość wygodne dzięki daleko odsuwanym przednim fotelom.
Audi A3 2.0 TDI bagażnik
Podłogę bagażnika można umieścić w dwóch położeniach. Kiedy znajduje się w górnym (fot.), po złożeniu oparć powstaje płaska powierzchnia.

Audi A3 ma dopracowane zawieszenie, które gwarantuje zarówno wysoki komfort resorowania, jak i doskonałe właściwości jezdne. Auto prowadzi się lekko i pewnie, a układ kierowniczy daje bardzo dobre wyczucie drogi. Wszystko to wręcz zachęca do dynamicznej jazdy.

Audi A3 2.0 TDI Audi drive select
Opcjonalny, kosztujący 960 zł, system Audi drive Select ma pięć trybów pracy, w których m.in. zmienia się siła wspomagania kierownicy.

Do charakteru A3 pasuje silnik 2.0 TDI. Został skutecznie wyciszony i zapewnia więcej niż dobre osiągi. Płynnie rozpędza auto już od bardzo niskich obrotów, ale nie protestuje także gdy chce się pojeździć ostrzej, blisko czerwonej skali na obrotomierzu. Do sześciobiegowej przekładni manualnej nie mamy zastrzeżeń – pracuje lekko i bardzo precyzyjnie. 

Audi A3 2.0 TDI silnik
Turbodiesel 2.0 TDI o mocy 150 KM to silnik, który idealnie pasuje do A3. Jest dynamiczny, cichy i zużywa niewiele oleju napędowego. 

 Dane techniczne Audi A3 2.0 TDI
Silnik  turbodiesel
Pojemność skokowa 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Układ poprzeczny
Zasilanie common rail
Moc maksymalna 150 KM/3500
Maks. moment obrotowy 320 Nm/1750
Napęd przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie McPherson
Zawieszenie tylne wielowahaczowe
Długość/szerokość/wysokość 424/178/142 cm
Rozstaw osi 260 cm
Średnica zawracania 10,7 m
Masa/ładowność 1355/485 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 365/1100 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (ON)
Teoretyczny zasięg 1220 km
Opony 225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 216 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 4,9/3,6/4,1 l/100 km
  Dane testowe*
Przyspieszenie 0-60 km/h  3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Elastyczność 60-100 km/h 9,6 s (5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 12,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa) 6,4/4,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 910 km
* opony letnie, temperatura dodatnia, sucho  
 Eksploatacja
W sprzedaży od 2012 r.
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy według wskazań

Sprawdziliśmy, jak Audi A3 wypada na tle swojego „brata” z koncernu VW (patrz zestawienie niżej). Audi A3 dostępne jest z silnikiem 2.0 TDI w trzech wersjach wyposażenia, a VW Golf tylko w najdroższej Highline, dlatego do porównania wybraliśmy te najbogatsze.

Bez wątpienia rozsądek przemawia za Golfem, który też jest autem fenomenalnie dopracowanym a dużo od A3 tańszym. Są jednak takie przymioty – jak choćby prestiż marki – za które ludzie majętni mogą bez problemu zapłacić. I w przypadku zakupu A3 na pewno nie zostaną nabici w butelkę.

Audi A3 2.0 TDI tył i bok w ruchu
Właściwości jezdne Audi A3 są znakomite, a komfort jazdy – wysoki.

Audi A3 kontra VW Golf – bratnie konstrukcje, a ceny bardzo różne

z zewnątrz – audi ma od Volkswagena rozstaw osi krótszy o prawie 4 cm

Audi A3 III 8V przód i tył

  • Dł./szer./wys.: 424 cm/178 cm/142 cm, rozst. osi: 260 cm.
  • Pojemność bagażnika: od 365 do 1100 litrów.

Volkswagen Golf przód i tył

  • Dł./szer./wys.: 426 cm/180 cm/145 cm, rozst. osi: 264 cm.
  • Pojemność bagażnika: od 380 do 1270 litrów.

Wnętrze – wielkie różnice w designie, natomiast w jakości – niemal niezauważalne 

Audi A3 2.0 TDI deska rozdzielcza en face
Audi – niemal ascetyczna deska rozdzielcza z niewielką liczbą przycisków. Ekran może zostać schowany.
Volkswagen Golf deska rozdzielcza
Volkswagen – deska rozdzielcza Golfa jest masywniejsza. System multimedialny wyposażono w ekran dotykowy.

Cenniki – porównujemy A3 i Golfa w najbogatszych wersjach wyposażenia

Wyposażenie Audi A3 2.0 TDI Ambiente VW Golf 2.0 TDI Highline
Klimatyzacja automatyczna dopłata 2630 zł seryjna
Światła przeciwmgielne z przodu dopłata 800 zł seryjne
Refl. biksenonowe (dzienne LED) dopłata 4630 zł dopłata 2910 zł
Komputer pokładowy seryjny seryjny
Kierownica wielofunkcyjna dopłata 2850 zł (w pakiecie z radiem MMI) seryjna
Ogrzewane lusterka wsteczne dopłata 600 zł seryjne
Czujniki parkowania tył/przód i tył seryjne/dopłata 3850 zł (w pakiecie z radiem MMI) niedostępne/dopłata 1000 zł
Obręcze aluminiowe – 17 cali 3340 1520
Nawigacja dopłata 7570 zł (w pakiecie z radiem MMI) dopłata 4180 zł
Radio CD/MP3/AUX seryjne seryjne (z CD dopł. 920 zł)
Lakier metaliczny dopłata 3110 zł dopłata 1800 zł
Cena 113 800 zł 91 490 zł (mniej o 22 310 zł)
Cena po zrównaniu wyposażenia 122 500 zł 93 410 zł (mniej o 29 090 zł)

Czytaj także