Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda 6 III (GJ)

Mazda 6 III (GJ)

Mazda 6 III (GJ)

Model podniósł poprzeczkę w kwestii wyglądu, prowadzenia oraz osiągów. Okazał się też trwalszy od poprzednika.

  • Lata produkcji: od 2012 r.
  • Silniki: benz. 2.0-2.5 (145-194 KM), diesle 2.2 (150-184 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 480-487/ 275-283 cm, szerokość/wysokość: 184/145 cm, bagażnik: sed 480 l, kmb 522-1648 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Kierowany głównie na amerykański rynek sedan ma bardziej przestronne wnętrze z powodu wydłużonego rozstawu osi. Nie oznacza to jednak, że podróżujący kombi mają powodów do narzekania na przestrzeń. Mazda utrzymała dotychczasowy poziom montażu, istotnie poprawiając wygląd materiałów wykończeniowych, które stały się też przyjemniejsze w dotyku. Okiełznano nawet korozję – występuje, ale głównie na śrubach i punktach spawania elementów podwozia

Mazda-III_3
Tworzywa są ładniejsze niż w poprzedniej „szóstce”, a do tego bardziej odporne na zużycie.

SILNIKI

Mimo znacznych pojemności (Mazda nie zdecydowała się na downsizing) benzynowe silniki nie są paliwożerne. Bezpośredni wtrysk utrudnia wyposażenie ich w instalację LPG. Diesle stanowią niecałe 25% rynku wtórnego.

AWARYJNOŚĆ

W dieslach produkowanych do połowy 2013 r. potrafiły wycierać się wałki rozrządu. Powstające opiłki „infekowały” cały silnik. Mazda na bieżąco poprawiała mechanikę, a istotne problemy usuwano w ramach akcji serwisowych. DPF czy automatyczne skrzynie są trwałe.

KOSZTY

Dostępność zamienników jest ograniczona, ale auto się nie psuje. Warto wykupić AC. (złodzieje upodobali sobie ten model), a sprowadzone auto wyposażyć w dodatkowe zabezpieczenie (większość krajowych je posiada).

SYTUACJA RYNKOWA

Mimo wysokich cen podaż używanych Mazd 6 rośnie w błyskawicznym tempie. Pula ogłoszeń przekroczyła już próg 800.

Mazda-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • „Automat” to klasyczna przekładnia z przetwornikiem momentu, która potrafi bardzo szybko zmieniać biegi, redukując np. z szóstego na trzeci.
  • Napęd 4x4 jest analogiczny ze stosowanym w SUV-ie CX-5. Tylna oś jest dołączana za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego.
  • W przeliczeniu na liczbę zarejestrowanych egzemplarzy „szóstka” należy do grona najczęściej kradzionych aut w Polsce.

CENY

36 000 zł – Najmniej kosztują diesle z przebiegami ok. 220 tys. km. Są sprowadzone i nie zawsze zarejestrowane (akcyza!).
72 000 zł – Optymalny budżet. W zasięgu bezwypadkowe i dobrze utrzymane auta, także z krajowych salonów.
140 000 zł – Demonstracyjne auta dealerów w bardzo atrakcyjnych konfiguracjach oraz z małymi przebiegami.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 Skyactiv-G 2.0 Skyactiv-G 2.5 Skyactiv-G 2.2 Skyactiv-D 2.2 Skyactiv-D
Pojemność skokowa 1998 cm³ 1998 cm³ 2488 cm³ 2191 cm³ 2191 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 145 KM 165 KM 192 KM 150 KM 175 KM
Maks. moment obr. 210 Nm 210 Nm 256 Nm 380 Nm 420 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,5 s 9,1 s 7,8 s 9,1 s 7,9 s
Prędkość maks. 208 km/h 216 km/h 223 km/h 211 km/h 223 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,5 l/100 km 6,0 l/100 km 6,3 l/100 km 3,9 l/100 km 4,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - debiutuje Mazda 6 III (typoszereg GJ)
2013 - rozpoczęcie sprzedaży w Europie
2015 - modernizacja – odświeżony przód, opcjonalny napędem 4x4 (dostępny jedynie w kombi z silnikami Diesla)
2017 - ponowny lifting – wzbogacenie wyposażenia i poprawa wygłuszenia

Mazda-III_5
Mazda 6 III w wersji kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Kapryśna elektronika
    W większości przypadków pomaga aktualizacja oprogramowania.
    Koszt diagnostyki: od 200 zł
  • Zużyte dwumasowe koło w dieslach
    „Dwumasa” wytrzymuje ok. 150 tys. km, a nawet jej zamienniki są drogie.
    Wymiana sprzęgła i „dwumasy”: od 3500 zł
  • Koła w rozmiarze 225/45 R19
    Wyglądają efektownie, ale ograniczają komfort i generują koszty.
    Markowy komplet opon: 1800-3600 zł
  • Problemy wałkami rozrządu w dieslu
    Koszt naprawy zależy od momentu wykrycia opiłków. W skrajnej sytuacji konieczna może być wymiana silnika (używane od 6 tys. zł).

ZALETY I WADY

+ Efektowne nadwozie i wnętrze.
+ Dobre właściwości jezdne, niskie spalanie.
+ Poprawa trwałości turbodiesli.
+ Niska utrata wartości.

- Wyśrubowane ceny aut i serwisu w ASO.
- Bardzo wysokie ryzyko kradzieży.
- Diesle z początku produkcji mogą wymagać wymiany wałków rozrządu.

Mazda-III_4
Wszystkie diesle mają dwie turbiny, dzięki czemu płynnie oddają moc.

WARTO KUPIĆ

Najlepszym wyborem są auta z krajowej sieci sprzedaży. Niemal wszystkie są zadbane oraz regularnie serwisowane.

UWAŻAJ NA

Samochody sprowadzone z USA często są powypadkowe. Diesle z początku produkcji mogą wymagać kosztownych napraw.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 3/6

SUMA: 16/24 pkt

 

Czytaj także