Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia Optima III

Kia Optima III

Kia Optima III

Efektownie stylizowana limuzyna nie odniosła sukcesu. W gamie brakowało kombi. Nie pomógł też ograniczony prestiż marki.

  • Lata produkcji: 2010-2015
  • Silniki: benz. 2.0-2.4 (165-278 KM), diesle 1.7 (136 KM)
  • Wersje: sed
  • Długość/rozstaw osi: 485/279 cm, szerokość/wysokość: 183/146 cm, bagażnik: 505 l (381 l w wersji hybrydowej)

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Optima jest ciekawie stylizowana i ma przestronne, ale wykończone przeciętnymi materiałami wnętrze. W niektórych egzemplarzach skrzypią dolne części kokpitu. Rdza nie jest problemem, ale wytrzymałość lakieru, podobnie jak w innych modelach Kia, pozostawia sporo do życzenia.

Kia-Optima-III_3
Otaczający kierowcę kokpit cieszy oko, ale wykonano go z przeciętnych materiałów, które nieraz hałasują.

SILNIKI

Niektórzy twierdzą, że zainteresowanie nową Optimą ograniczał brak mocnych silników. Użytkownicy auta mają inne zdanie – podkreślają, że diesel 1.7 jest wystarczającym źródłem napędu. W Europie były dostępne wersje benzynowe 2.0 – wolnossąca i hybrydowa. 2.4 GDI oraz doładowane 2.0 T-GDI pracują pod maskami aut sprowadzonych z USA. Warto dobrze sprawdzić ich stan, bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że są powypadkowe lub popowodziowe.

AWARYJNOŚĆ

Najczęściej zgłaszane są problemy z elektroniką, wynikające m.in. z błędów w oprogramowaniu lub zaśniedziałych połączeń. W pewnej partii diesli dochodziło do wypalenia uszczelki pod głowicą, ale takie auta raczej zostały już naprawione w ramach gwarancji.

KOSZTY

Podstawowe części są dostępne jako zamienniki. Korzystny wpływ na koszty serwisowe ma dość prosta konstrukcja – np. stalowe przednie wahacze z wymiennymi sworzniami.

SYTUACJA RYNKOWA

W Polsce Optima jest niszowa – niecałe 70 ofert, a ok. 60% z nich stanowią diesle. Hybryd – dosłownie kilka.

Kia-Optima-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Optima zadebiutowała w Nowym Jorku. Ze sprzedaży na tamtejszym rynku Kia wiązała większe nadzieje niż z dystrybucją w Europie, gdzie auto było dodatkiem do gamy.
  • W trosce o trwałość diesla zalecaną co 30 tys. km wymianę oleju warto skrócić o połowę.
  • Hybryda ma klasyczny „automat” z sześcioma biegami.
  • Wersji kombi doczekała się dopiero produkowana od 2015 r. Optima IV.

CENY

33 000 zł – Krajowe, nieźle wyglądające diesle z przebiegami ponad 220 tys. km. Roczniki 2010-2012.
43 000 zł – Przeciętny budżet zakupowy wystarczy na poflotową Optimę w dobrej kondycji oraz z dieslem pod maską.
70 000 zł – Zadbane hybrydy oraz diesle z 2015 r., pochodzące z krajowego salonu i z pełną historią serwisową.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 GDI 2.0 GDI Hybrid 2.0 T-GDI (USA) 2.4 GDI (USA) 1.7 CRDi
Pojemność skokowa 1999 cm³ 1999 cm³ 1998 cm³ 2359 cm³ 1685 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy, elektryczny benz., turbo benzynowy turbodiesel
Moc maks. 165 KM 150 KM (40 KM elektr.) 278 KM 203 KM 136 KM
Maks. moment obr. 196 Nm 180 Nm (205 Nm elektr.) 365 Nm 252 Nm 325 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,5 s 9,4 s 7,5 s 8,3 s 10,6 s
Prędkość maks. 210 km/h 190 km/h 240 km/h 220 km/h 202 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,0 l/100 km 5,1 l/100 km 8,8 l/100 km 8,5 l/100 km 5,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - premiera Optimy trzeciej generacji
2012 - gamę uzupełnia diesel 1.7 CRDi
2013 - modernizacja, diodowe lampy do jazdy dziennej, w ofercie hybryda benzynowym silnikiem 2.0 (150 KM) oraz jednostką elektryczną (40 KM, 205 Nm)
2015 - Optima IV, dostępna także jako kombi

Kia-Optima-III_5
Kia Optima III po modernizacji.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Różne problemy z elektroniką
    Użytkownicy sygnalizują złe działanie czujników powietrza, gniazd USB, kamery cofania oraz systemu multimedialnego.
  • Trwałość świec żarowych diesla
    Komputer diagnostyczny nie zawsze poprawnie wykrywa zużycie świec.
    Koszt wymiany świec: od 500 zł
  • Problemy ze sprzęgłem w „manualu”
    Trwałość sprzęgła jest ograniczona. Niekiedy było wymieniane na gwarancji.
    Wymiana sprzęgła z „dwumasą”: od 2300 zł
  • Utrudnione włączanie biegów
    Problem, znany też innych aut koncernu Kia-Hyundai, występuje głównie, gdy skrzynia jest zimna. Dość częste są też wycieki oleju.

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjna stylizacja, przestronne wnętrze.
+ Trwały i oszczędny diesel, wyposażenie.
+ Niska awaryjność, dość prosta mechanika.

- Osiągi 2.0 GDI, problemy ze skrzyniami.
- Jakość lakieru, kapryśna elektronika.
- Mała podaż, hałasujące tworzywa.

Kia-Optima-III_4
Funkcjonalność bagażnika ograniczają wnikające do jego wnętrza zawiasy klapy.

WARTO KUPIĆ

Najlepszy wybór to dobrze wyposażony diesel. Przebiegu nie należy się obawiać, jeżeli auto ma historię serwisową.

UWAŻAJ NA

Samochody z USA oraz sprowadzone diesle bez dokumentacji mogły uczestniczyć w poważnych wypadkach.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także