Efektownie stylizowana limuzyna nie odniosła sukcesu. W gamie brakowało kombi. Nie pomógł też ograniczony prestiż marki.
Optima jest ciekawie stylizowana i ma przestronne, ale wykończone przeciętnymi materiałami wnętrze. W niektórych egzemplarzach skrzypią dolne części kokpitu. Rdza nie jest problemem, ale wytrzymałość lakieru, podobnie jak w innych modelach Kia, pozostawia sporo do życzenia.
Niektórzy twierdzą, że zainteresowanie nową Optimą ograniczał brak mocnych silników. Użytkownicy auta mają inne zdanie – podkreślają, że diesel 1.7 jest wystarczającym źródłem napędu. W Europie były dostępne wersje benzynowe 2.0 – wolnossąca i hybrydowa. 2.4 GDI oraz doładowane 2.0 T-GDI pracują pod maskami aut sprowadzonych z USA. Warto dobrze sprawdzić ich stan, bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że są powypadkowe lub popowodziowe.
Najczęściej zgłaszane są problemy z elektroniką, wynikające m.in. z błędów w oprogramowaniu lub zaśniedziałych połączeń. W pewnej partii diesli dochodziło do wypalenia uszczelki pod głowicą, ale takie auta raczej zostały już naprawione w ramach gwarancji.
Podstawowe części są dostępne jako zamienniki. Korzystny wpływ na koszty serwisowe ma dość prosta konstrukcja – np. stalowe przednie wahacze z wymiennymi sworzniami.
W Polsce Optima jest niszowa – niecałe 70 ofert, a ok. 60% z nich stanowią diesle. Hybryd – dosłownie kilka.
33 000 zł – Krajowe, nieźle wyglądające diesle z przebiegami ponad 220 tys. km. Roczniki 2010-2012.
43 000 zł – Przeciętny budżet zakupowy wystarczy na poflotową Optimę w dobrej kondycji oraz z dieslem pod maską.
70 000 zł – Zadbane hybrydy oraz diesle z 2015 r., pochodzące z krajowego salonu i z pełną historią serwisową.
SILNIK | 2.0 GDI | 2.0 GDI Hybrid | 2.0 T-GDI (USA) | 2.4 GDI (USA) | 1.7 CRDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 1998 cm³ | 2359 cm³ | 1685 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy, elektryczny | benz., turbo | benzynowy | turbodiesel |
Moc maks. | 165 KM | 150 KM (40 KM elektr.) | 278 KM | 203 KM | 136 KM |
Maks. moment obr. | 196 Nm | 180 Nm (205 Nm elektr.) | 365 Nm | 252 Nm | 325 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 9,5 s | 9,4 s | 7,5 s | 8,3 s | 10,6 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 190 km/h | 240 km/h | 220 km/h | 202 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 7,0 l/100 km | 5,1 l/100 km | 8,8 l/100 km | 8,5 l/100 km | 5,1 l/100 km |
2010 - premiera Optimy trzeciej generacji
2012 - gamę uzupełnia diesel 1.7 CRDi
2013 - modernizacja, diodowe lampy do jazdy dziennej, w ofercie hybryda benzynowym silnikiem 2.0 (150 KM) oraz jednostką elektryczną (40 KM, 205 Nm)
2015 - Optima IV, dostępna także jako kombi
+ Atrakcyjna stylizacja, przestronne wnętrze.
+ Trwały i oszczędny diesel, wyposażenie.
+ Niska awaryjność, dość prosta mechanika.
- Osiągi 2.0 GDI, problemy ze skrzyniami.
- Jakość lakieru, kapryśna elektronika.
- Mała podaż, hałasujące tworzywa.
Najlepszy wybór to dobrze wyposażony diesel. Przebiegu nie należy się obawiać, jeżeli auto ma historię serwisową.
Samochody z USA oraz sprowadzone diesle bez dokumentacji mogły uczestniczyć w poważnych wypadkach.
Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6
SUMA: 16/24 pkt