Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Opel Vectra III (C)

Opel Vectra III (C)

Opel Vectra III (C)

Czas Vectry przemija. Ceny tego przestronnego auta spadają, ale coraz trudniej o zadbany egzemplarz, zwłaszcza z dieslem.

  • Lata produkcji: 2002-2008
  • Silniki: benz. 1.6-3.2 (100-280 KM), diesle 1.9-3.0 (100-184 KM)
  • Wersje: sed, ltb, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 460-482/270-283 cm, szerokość/wysokość: 180/146 cm, bagażnik: htb 500-1360 l, sed 500 l, 530-1850 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Jedno z najbardziej przestronnych aut na rynku wtórnym. Szczególnie w wersji kombi oraz hatchback (Signum) z wydłużonym o 13 cm rozstawem osi. Dostępne były także nadwozia sedan i liftback (Vectra GTS). Materiały wykończeniowe nie są szczególnie ładne, ale okazują się odporne na zużycie. Brak problemów z korozją.

Opel-Vectra-C_3
Ani projekt wnętrza, ani materiały użyte do jego wykończenia nie robią już dobrego wrażenia.

SILNIKI

Paleta jednostek napędowych jest ogromna. Połowa używanych aut ma pod maską udanego diesla 1.9 CDTI od Fiata. Najpopularniejszym silnikiem benzynowym jest 1.8 (25% ofert). Planując montaż instalacji LPG, warto wybrać wersję o mocy 122 KM (do 2005 r.), która ma hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. W nowszym 1.8 (Z18XER) regulacja jest szklankowa, co podnosi jej koszt. Montaż „gazu” odpada w wersji 2.2 Direct z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ogólna trwałość silników benzynowych jest wysoka, ale przy dużych przebiegach często palą olej.

AWARYJNOŚĆ

Głównym wrogiem popularnych wersji silnikowych jest kombinacja naturalnego i wieloletnich zaniedbań serwisowych (dotyczących np. tylnego „wielowahacza”). Częste są wycieki oleju, awarie dmuchawy i turbo w dieslach.

KOSZTY

Vectra jest świetnie zaopatrzona w niedrogie zamienniki i używane części.

SYTUACJA RYNKOWA

Teoretycznie wybór jest ogromny. Z przeszło tysiąca aut tylko mała grupa zasługuje na rekomendację.

Opel-Vectra-C_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Na bazie Vectry C kombi zbudowano hatchbacka Signum (2003-2008). Próby wysokiego pozycjonowania nietypowego auta spaliły na panewce. Obecnie korzyścią dla nabywcy Signum jest jego bogate wyposażenie.
  • Jedną z opcji był sportowy pakiet stylistyczny OPC Line, inspirowany najmocniejszą wersją OPC. Dodatkowo można było zamówić pakiet sportowy m.in. z fotelami Recaro i obniżonym zawieszeniem.

CENY

4000 zł – Zarejestrowana i jeżdżąca o własnych siłach Vectra. Może posłuży przez kilka miesięcy bez większych awarii.
15 000 zł – Optymalny budżet na zakup Vectry. W zupełności wystarczy na ładny samochód po face liftingu.
22 000 zł – Auta z końca produkcji. Zadbane i z udokumentowaną historią. Różne wersje silnikowe. OPC już niemal „wymarły”.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 1.8 1.8 2.0 T 2.2 Direct 2.8 V6 OPC 3.2 V6 1.9 CDTI 1.9 CDTI 1.9 CDTI 2.0 DTI 2.2 DTI 3.0 V6 CDTI
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1796 cm³ 1796 cm³ 1988 cm³ 2198 cm³ 2792 cm³ 3175 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1995 cm³ 2171 cm³ 2958 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benz. turbo benzynowy benz. turbo benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 100 KM 122 KM 140 KM 175 KM 155 KM 280 KM 211 KM 100 KM 120 KM 150 KM 101 KM 125 KM 177 KM
Maks. moment obr. 150 Nm 167 Nm 175 Nm 265 Nm 220 Nm 355 Nm 300 Nm 260 Nm 280 Nm 320 Nm 230 Nm 280 Nm 370 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,5 s 11,2 s 10,7 s 9,1 s 9,6 s 6,3 s 7,7 s 13,1 s 11,5 s 9,8 s 13,0 s 10,8 s 9,3 s
Prędkość maks. 192 km/h 205 km/h 210 km/h 230 km/h 218 km/h 250 km/h 248 km/h 185 km/h 200 km/h 217 km/h 192 km/h 206 km/h 226 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,2 l/100 km 7,9 l/100 km 7,2 l/100 km 8,9 l/100 km 7,7 l/100 km 10,4 l/100 km 9,8 l/100 km 5,7 l/100 km 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km 6,5 l/100 km 7,0 l/100 km

HISTORIA MODELU

2002 - debiutuje Vectra C w wersji sedan oraz liftback (GTS)
2003 - ofertę uzupełniły kombi oraz wysoko pozycjonowany hatchback (Opel Signum)
2005 - lifting, debiut sportowej wersji OPC oraz pakietów stylistycznych OPC Line
2008 - Vectrę C zastąpiła Insignia

Opel-Vectra-C_4
Rzadka już wersja OPC (255/280 KM)/

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Luzy w przednim zawieszeniu
    Aluminiowe wahacze nie mają wymiennych sworzni, co podnosi koszt napraw.
    Koszt wymiany: od 350 zł/strona
  • Zużyte tylne zawieszenie wielowahaczowe
    Jeżeli wahacze są w dobrym stanie, może wystarczyć wymiana tulei.
    Ceny kompletów: od 430 zł. Drugie tyle policzy sobie mechanik.
  • Przełącznik kierunkowskazów
    Zawodnym elementem elektrycznym są przełączniki przy kierownicy.
    Koszt naprawy: od 500 zł
  • Wymiana rozrządu w benzynowych V6
    Łańcuchy rozrządu nie są przesadnie żywotne, dodatkowo szkodzi im ostra eksploatacja.
    Koszt wymiany w 2.8 V6: od 5000 zł

ZALETY I WADY

+ Bardzo przestronne wnętrze, ogromny bagażnik w kombi, trwałe plastiki.
+ Szeroka paleta silników (niektóre do LPG).
+ Podaż tanich części zamiennych.

- Coraz gorszy stan używanych aut.
- Nietrwałe zawieszenie, zawodne diesle V6.
- Koszt wymiany rozrządu w benzynowych V6.

WARTO KUPIĆ

Samochód z benzynowym silnikiem.
Większość diesli, w szczególności tanich, jest już mocno wyeksploatowana.

UWAŻAJ NA

Diesle bez dokumentacji oraz wszystkie wersje V6 mogą okazać się bardzo dużym problemem dla nabywcy.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 3/6
Koszty: 6/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także