Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Laguna III

Renault Laguna III

Renault Laguna III

Gdyby nie ograniczona przestronność wnętrza, trwała i nieźle wykończona Laguna III byłaby jedną z najlepszych propozycji w swojej klasie.

  • Lata produkcji: 2007-2015
  • Silniki: benz. 1.6-3.5 (110-238 KM), diesle 1.5-3.0 (110-235 KM)
  • Wersje: ltb, kmb, cpe
  • Długość/rozstaw osi: 470-480/276 cm, szerokość/wysokość: 181/145-147 cm, bagażnik: ltb 450-1377 l, kmb 508-1590 l, cpe 425 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

W chwili debiutu stylizacja Laguny III była nieco kontrowersyjna. Mimo upływu lat auto wciąż wygląda dobrze i to każdej z trzech wersji nadwoziowych. Niestety przeciętny rozstaw osi nie pozwolił na zaprojektowanie wyjątkowo przestronnego wnętrza – ilość miejsca na nogi w drugim rzędzie jest ograniczona. Laguna broni się natomiast niezłym wyposażeniem i brakiem problemów z korozją.

Renault-Laguna-III_3
Tworzywa wykończeniowe wyglądają efektownie, ale niestety potrafią się łuszczyć i skrzypieć.

SILNIKI

Najłatwiej o Lagunę z dieslem (75% rynku). Bazowy 1.5 dCi jest trochę za słaby. Warto dołożyć do zapewniającego dużo lepsze osiągi przy nieznacznie wyższym zużyciu paliwa 2.0 dCi. Wszystkie silniki benzynowe są udane, przy czym planując montaż instalacji LPG warto szukać jednostek 1.6 16V i 2.0 Turbo. Wolnossące 2.0 to konstrukcja Nissana bez hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych.

AWARYJNOŚĆ

Renault bardzo dokładnie przeanalizowało porażkę, jaką była dla koncernu Laguna II. Przed wprowadzeniem do produkcji „trójka” została wnikliwie przetestowana, co zaprocentowało. Lista poważnych usterek jest krótka. Najpoważniejszą są obracające się panewki w dieslu 1.5.

KOSZTY

Używane Laguny nie są drogie, nie brakuje zamienników. Łatwo także o używane części – w tym silniki z gwarancją rozruchową.

SYTUACJA RYNKOWA

Blisko 900 wystawionych sprzedaż samochodów. Zakup kombi z dieslem 2.0 dCi nie stanowi problemu.

Renault-Laguna-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • W zależności od wersji Laguna III może być wyposażona w ręcznie sterowany hamulec pomocniczy (modele bazowe) lub włączany przyciskiem na tunelu środkowym (lepsze wersje).
  • Nie należy obawiać mocniejszych wersji z 4Control – system skrętnych kół tylnych nie jest przesadnie skomplikowany i nie stwarza problemów.
  • Silniki V6 były dostępne we wszystkich wersjach nadwoziowych, ale najczęściej pojawiają się w coupe.

CENY

10 000 zł – Diesle z początku produkcji – przejeździły ponad 300 tys. km. Budżet lepiej powiększyć o kilka tysięcy złotych.
20 000 zł – Przeciętna cena pojawiającej się w ogłoszeniach Laguny. Wybór jest duży, uda się kupić auto z polskiego salonu.
42 000 zł – Dobrze wyposażone auta z krajowych salonów, które mają udokumentowaną historię i są w świetnym stanie.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 16V 2.0 16V 2.0 Turbo 2.0 Turbo 1.5 dCi 2.0 dCi 2.0 dCi 2.0 dCi 3.0 V6 dCi
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1461 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 2993 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 110 KM 140 KM 170 KM 205 KM 110 KM 130 KM 150 KM 178 KM 235 KM
Maks. moment obr. 151 Nm 195 Nm 270 Nm 300 Nm 240 Nm 320 Nm 340 Nm 400 Nm 450 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,7 s 9,1 s 8,2 s 7,8 s 11,9 s 10,6 s 9,5 s 8,5 s 7,6 s
Prędkość maks. 192 km/h 210 km/h 220 km/h 232 km/h 193 km/h 206 km/h 210 km/h 222 km/h 240 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,6 l/100 km 7,8 l/100 km 8,8 l/100 km 8,2 l/100 km 4,6 l/100 km 5,2 l/100 km 6,0 l/100 km 5,7 l/100 km 7,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - rusza sprzedaż Laguny III w nadwoziach liftback i kombi (Grandtour, do 2016 r.)
2008 - ofertę uzupełniają wersje Coupe oraz GT
2010 - modernizacja (na przełomie 2010/2011 r.)
2012 - lifting wersji coupe, wycofanie benzynowej wersji 3.0 V6
2015 - Lagunę zastępuje model Talisman

Renault-Laguna-III-Coupe_4
Laguna III w wersji coupe (2008-2015).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Głośna praca benzynowego silnika 1.6
    Najczęściej to efekt zużycia nastawnika faz rozrządu, który warto wymieniać z paskiem.
    Wymiana kompletu: od 1000 zł
  • Usterki zaworu EGR
    Jednym z najmniej trwałych elementów osprzętu diesli są zawory EGR. Łatwo o zamiennik.
    Koszt wymiany: od 600 zł
  • Hałasujące łożyska skrzyń biegów
    Problem dotyka zwykle najstarsze samochody z wysokimi przebiegami.
    Koszt regeneracji skrzyni: od 1600 zł
  • Wymiana panewek w dieslu 1.5 dCi
    Zamiast ryzykować obrócenie panewki, lepiej je profilaktycznie wymieniać co 100 tys. km.
    Koszt wymiany panewek: 1000 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjne ceny, bogate wyposażenie.
+ Świetne silniki 2.0 Turbo oraz 2.0 dCi.
+ Brak problemów z korozją.
+ Ogólna trwałość mechaniczna.

- Wciąż postępująca utrata wartości.
- Przeciętna odporność materiałów wykończeniowych na zużycie (np. skóry na kierownicy).

WARTO KUPIĆ

Dwulitrowy diesel to najlepszy wybór. Powodów do narzekania nie dają też benzynowe silniki 2.0 Turbo (tolerują LPG).

UWAŻAJ NA

Zakup diesla bez dokumentacji serwisowej jest ryzykowne. Tak samo jak wersji 2.0 16V z instalacją gazową.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6

SUMA: 21/24 pkt

Czytaj także