Gdyby nie ograniczona przestronność wnętrza, trwała i nieźle wykończona Laguna III byłaby jedną z najlepszych propozycji w swojej klasie.
W chwili debiutu stylizacja Laguny III była nieco kontrowersyjna. Mimo upływu lat auto wciąż wygląda dobrze i to każdej z trzech wersji nadwoziowych. Niestety przeciętny rozstaw osi nie pozwolił na zaprojektowanie wyjątkowo przestronnego wnętrza – ilość miejsca na nogi w drugim rzędzie jest ograniczona. Laguna broni się natomiast niezłym wyposażeniem i brakiem problemów z korozją.
Najłatwiej o Lagunę z dieslem (75% rynku). Bazowy 1.5 dCi jest trochę za słaby. Warto dołożyć do zapewniającego dużo lepsze osiągi przy nieznacznie wyższym zużyciu paliwa 2.0 dCi. Wszystkie silniki benzynowe są udane, przy czym planując montaż instalacji LPG warto szukać jednostek 1.6 16V i 2.0 Turbo. Wolnossące 2.0 to konstrukcja Nissana bez hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych.
Renault bardzo dokładnie przeanalizowało porażkę, jaką była dla koncernu Laguna II. Przed wprowadzeniem do produkcji „trójka” została wnikliwie przetestowana, co zaprocentowało. Lista poważnych usterek jest krótka. Najpoważniejszą są obracające się panewki w dieslu 1.5.
Używane Laguny nie są drogie, nie brakuje zamienników. Łatwo także o używane części – w tym silniki z gwarancją rozruchową.
Blisko 900 wystawionych sprzedaż samochodów. Zakup kombi z dieslem 2.0 dCi nie stanowi problemu.
10 000 zł – Diesle z początku produkcji – przejeździły ponad 300 tys. km. Budżet lepiej powiększyć o kilka tysięcy złotych.
20 000 zł – Przeciętna cena pojawiającej się w ogłoszeniach Laguny. Wybór jest duży, uda się kupić auto z polskiego salonu.
42 000 zł – Dobrze wyposażone auta z krajowych salonów, które mają udokumentowaną historię i są w świetnym stanie.
SILNIK | 1.6 16V | 2.0 16V | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo | 1.5 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi | 3.0 V6 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1598 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1461 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 110 KM | 140 KM | 170 KM | 205 KM | 110 KM | 130 KM | 150 KM | 178 KM | 235 KM |
Maks. moment obr. | 151 Nm | 195 Nm | 270 Nm | 300 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 400 Nm | 450 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,7 s | 9,1 s | 8,2 s | 7,8 s | 11,9 s | 10,6 s | 9,5 s | 8,5 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 210 km/h | 220 km/h | 232 km/h | 193 km/h | 206 km/h | 210 km/h | 222 km/h | 240 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 7,6 l/100 km | 7,8 l/100 km | 8,8 l/100 km | 8,2 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,7 l/100 km | 7,2 l/100 km |
2007 - rusza sprzedaż Laguny III w nadwoziach liftback i kombi (Grandtour, do 2016 r.)
2008 - ofertę uzupełniają wersje Coupe oraz GT
2010 - modernizacja (na przełomie 2010/2011 r.)
2012 - lifting wersji coupe, wycofanie benzynowej wersji 3.0 V6
2015 - Lagunę zastępuje model Talisman
+ Atrakcyjne ceny, bogate wyposażenie.
+ Świetne silniki 2.0 Turbo oraz 2.0 dCi.
+ Brak problemów z korozją.
+ Ogólna trwałość mechaniczna.
- Wciąż postępująca utrata wartości.
- Przeciętna odporność materiałów wykończeniowych na zużycie (np. skóry na kierownicy).
Dwulitrowy diesel to najlepszy wybór. Powodów do narzekania nie dają też benzynowe silniki 2.0 Turbo (tolerują LPG).
Zakup diesla bez dokumentacji serwisowej jest ryzykowne. Tak samo jak wersji 2.0 16V z instalacją gazową.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6
SUMA: 21/24 pkt