Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda CX-5 I

Mazda CX-5 I

Archiwum

Mazda CX-5 I

Jeden z nielicznych kompaktowych SUV-ów, które lepiej sprzedają się w wersjach benzynowych niż wysokoprężnych.

  • Lata produkcji: 2012-2017
  • Silniki: benz. 2.0-2.5 (160-192 KM), diesle 2.2 (150-175 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 455/270 cm, szerokość/wysokość: 184/171 cm, bagażnik: 503-1620 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Dopracowane wnętrze wygodnie pomieści 4 osoby. Piąty pasażer musi zadowolić się wąskim miejscem z tyłu pośrodku. Bagażnik jest bez zarzutu, a tylna kanapa składa się w proporcji 4:2:4. Wiele aut ma indywidualnie wykonane zabezpieczenie antykorozyjne z obawy przed brakiem fabrycznie ocynkowanych blach.

Mazda-CX5-I_3
Mazda ociera się o klasę premium i przykłada się do wykończenia wnętrz. CX-5 jest dobrym przykładem.

SILNIKI

Gama silników benzynowych ograniczała się początkowo do jednostek 2.0 160 KM (4WD) i 2.0 165 KM (2WD). Obie mają bezpośredni wtrysk paliwa, ale obywają się bez turbo. Obie słyną też z oszczędności. W 2015 r. do gamy dołączyła długo oczekiwana benzynowa wersja 2.5. Do diesli radzimy podchodzić z rezerwą. Obie propozycje mają układ biturbo. Zużywają niewiele mniej paliwa niż wersje benzynowe, a w zakupie i w serwisowaniu są dużo droższe.

AWARYJNOŚĆ

Znane są dwa problemy z CX-5: pierwszy to dygocząca maska silnika i lusterka, drugi – wada fabryczna wałków rozrządu w dieslu. Obydwie opisano szczegółowo na forum mazdaspeed.pl.

KOSZTY

Za CX-5 płaci się dużo, ale w przypadku wersji benzynowych nie będzie to chybiony wydatek. Nie ma co liczyć na zamienniki.

SYTUACJA RYNKOWA

Diesle w zupełnym odwrocie. Przeważają wersje benzynowe z automatyczną skrzynią biegów.

Mazda-CX5-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Silniki benzynowe o mocy 165 KM były oferowane wyłącznie z napędem na przednie koła i ręczną skrzynią. Słabsze odmiany (160 KM) można było zamówić z 6-stopniowym automatem i napędem AWD. Diesle oferowano w każdej możliwej konfiguracji.
  • Diesle z serii Skyactiv-D mają niski stopień sprężania co utrudnia rozruch, ale sprawia, że nie trzeba stosować w nich katalizatorów SCR z płynem AdBlue.

CENY

40 000 zł – Od tego poziomu startują ceny używanych Mazd CX-5. Można trafić na prawdziwą okazję.
60 000 zł – Swobodny wybór daje dopiero kwota ponad 50 tys. zł. Wersje benzynowe są droższe od diesli.
120 000 zł – Górna granica cen. Większość ofert to ogłoszenia wystawiane przez dealerów japońskiej marki.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 Skyactiv-G 2.0 Skyactiv-G 2.5 Skyactiv-G 2.2 Skyactiv-D 2.2 Skyactiv-D
Pojemność skokowa 1998 cm³ 1998 cm³ 2488 cm³ 2191 cm³ 2191 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy diesel biturbo diesel biturbo
Moc maks. 160 KM 165 KM 192 KM 150 KM 175 KM
Maks. moment obr. 208 Nm 210 Nm 256 Nm 380 Nm 420 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,5 s 9,2 s 8,0 s 9,2 s 8,8 s
Prędkość maks. 197 km/h 200 km/h 194 km/h 202 km/h 207 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,6 l/100 km 6,0 l/100 km 7,2 l/100 km 5,2 l/100 km 5,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - CX-5 trafia do europejskich salonów
2015 - subtelne zmiany stylistyczne. Do gamy dołącza benzynowe 2.5 Skyactiv-G
2016 - w USA debiutuje II generacja CX-5
2017 - pierwsze egzemplarze nowej serii (typoszereg KF) dla nabywców z Europy

Mazda-CX5-I_5
Mazda CX-5 po liftingu

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Drobne usterki elektroniki
    W większości przypadków pomaga aktualizacja oprogramowania pokładowych systemów.
    Koszt naprawy: od 200 zł
  • Problemy z dieslami
    Pakiet startowy diesla to nowe podkładki pod wtryski i czyszczenie smoka pompy oleju
    Koszt napraw: od 2000 zł
  • Haczący mechanizm wybierania biegów
    Zdarzały się wymieniane na gwarancji sprzęgła i synchronizatory.
    Po gwarancji nikt już z tym nie walczył.
  • Pękanie przedniej szyby
    Przednie szyby nie są wzorem odporności na uderzenia drobnymi kamieniami.
    Koszt wymiany: od 2000 zł

ZALETY I WADY

+ Nowoczesna stylizacja, solidne wnętrze.
+ Niewielka usterkowość, zwłaszcza w połączeniu z silnikami benzynowymi.
+ Rozsądne spalanie, bogate wyposażenie.

- Sporo niedoróbek okresu dziecięcego.
- Popularność wśród złodziei.
- Problemy z korozją.

Mazda-CX5-I_4

WARTO KUPIĆ

Benzynową wersję o mocy 160 KM. Ma seryjny napęd na 4 koła. Optymalna wersja wyposażenia: SkyPassion.

UWAŻAJ NA

Problematyczne diesle z początkowego okresu produkcji i na samochody sprowadzone z USA (zwykle są po wypadku).

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA 17/24 pkt

Czytaj także