Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda 2 II

Mazda 2 II

Mazda 2 II

Auto technicznie spokrewnione z Fiestą Mk VI. W Maździe 2 nacisk położono na stylizację i wrażenia z jazdy.

  • Lata produkcji: 2007-2014
  • Silniki: benz. 1.3-1.5 (75-103 KM), diesle 1.4-1.6 (68-95 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, sed
  • Długość/rozstaw osi: 388/249 cm, szerokość/wysokość: 169/147 cm, bagażnik: 250-787 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Mazda od dłuższego czasu przedkłada estetykę swoich samochodów i wrażenia z jazdy nimi ponad przestronność czy funkcjonalność. Nie należy więc oczekiwać że Mazda 2 będzie wyjątkowo praktyczna. Mimo że należy do większych aut w segmencie rozczarowuje też bagażnikiem. Mimo sportowych aspiracji „dwójka” ma dość wysoko umieszczone fotele, co ułatwia wsiadanie.

Mazda-2-II_3
Wysoko umieszczony lewarek jest przyjemny w obsłudze. Tworzywa twarde, ale solidnie zmontowane.

SILNIKI

Benzynowe silniki lubią pracę na wysokich obrotach. Wrażenia z jazdy są więc bardziej intensywne niż mogłoby wynikać z suchych danych. Dopóki nie są wyposażane w instalacje LPG o usterkach nie ma mowy. Diesle to udane konstrukcje koncernu PSA. Za sprawą wysokiego momentu obrotowego 1.6 MZ-CD jeździ zaskakująco żwawo.

AWARYJNOŚĆ

W ocenie serwisów i użytkowników "dwójka" jest najmniej problematyczną Mazdą. Naprawy ograniczają się do wymian części zużywających się podczas eksploatacji.

KOSZTY

Wiele elementów mechanicznych ma zamienniki – procentuje pokrewieństwo z Fordem.

SYTUACJA RYNKOWA

Dopiero po pojawieniu się na rynku wtórnym Mazda 2 rozwinęła w Polsce skrzydła – nowe auta były zbyt drogie. Do wyboru jest blisko 250 używanych „dwójek”. W większości importowanych. Krajowe egzemplarze z pewną historią trzymają cenę.

Mazda-2-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Diesel 1.4 MZ-CD był dostępny w latach 2007-2009. Zastąpił go żwawszy 1.6 MZ-CD.
  • Wszystkie wersje silnikowe miały 5-biegowe skrzynie.
  • Opcją dla najmocniejszego silnika benzynowego 1.5 był „automat” – niestety tylko czterobiegowy, a więc ograniczający osiągi.
  • Na niektórych rynkach, np. w USA, Mazda 2 była oferowana w nadwoziu sedan. Takie auta sporadycznie pojawiają się na polskim rynku wtórnym.

CENY

8000 zł – Sprowadzone diesle 1.4, często w trzydrzwiowej wersji. Wysokie przebiegi, przeciętne wyposażenie.
15 000 zł – Budżet pozwalający na swobodne przebieranie w ogłoszeniach. W zasięgu będą nawet auta kupione w Polsce.
27 000 zł – Auta z lat 2013-2014 z krajowych salonów, często od pierwszego właściciela. Przebiegi poniżej 70 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.3 MZR 1.3 MZR FL 1.3 MZR 1.5 MZR 1.4 MZ-CD 1.6 MZ-CD 1.6 MZ-CD
Pojemność skokowa 1349 cm³ 1349 cm³ 1349 cm³ 1498 cm³ 1399 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 75 KM 84 KM 86 KM 102 KM 68 KM 90 KM 95 KM
Maks. moment obr. 119 Nm 121 Nm 122 Nm 133 Nm 160 Nm 212 Nm 205 Nm
Przysp. 0-100 km/h 14,9 s 13,6 s 12,9 s 10,4 s 15,5 s 12,0 s 11,5 s
Prędkość maks. 168 km/h 172 km/h 172 km/h 188 km/h 162 km/h 170 km/h 175 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 6,9 l/100 km 5,8 l/100 km 4,3 l/100 km 4,1 l/100 km 4,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - debiutuje druga odsłona Mazdy 2
2009 - gamę wzmacnia diesel 1.6 MZ-CD
2010 - modernizacja, obejmująca m.in. odświeżenie pasa przedniego i palety silników
2014 - zakończenie produkcji Mazdy 2 II, pojawia się trzecia generacja „dwójki”, którą zbudowano w technologii Skyactiv, zakładającej optymalizację elementów

Mazda-2-II_5
Mazda 2 po modernizacji z 2014 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Uszkodzenia lakieru
    Miękka powłoka lakiernicza jest podatna na powstawanie odprysków i zarysowań.
    Woskowanie nadwozia: od 250 zł
  • Stukające zawieszenie
    W pierwszej kolejności poddają się łączniki przedniego stabilizatora.
    Koszt wymiany (2 szt.): od 200 zł
  • Problemy z klapką wlewu paliwa
    Utrudnione zamykanie i otwieranie klapki można rozwiązać czyszczeniem i smarowaniem.
    Naprawa samodzielna: 0 zł
  • Zapchany filtr sadzy
    Produkowane po 2010 r. diesle mają filtr sadzy, któremu szkodzi jazda tylko w mieście.
    Regeneracja DPF: od 600 zł

ZALETY I WADY

+ Wzorowa trwałość, niska utrata wartości.
+ Ponadprzeciętne właściwości jezdne.
+ Lubiące obroty silniki benzynowe.

- Wyśrubowane ceny najlepszych aut.
- Ograniczona funkcjonalność, mały bagażnik.
- Przeciętna jakość tworzyw wykończeniowych.
- Podatny na uszkodzenia lakier.

Mazda-2-II_4
Podwójna podłoga niweluje próg załadunku. Pojemność jest ograniczona.

WARTO KUPIĆ

Pięciodrzwiowy samochód z polskiego salonu. Najmniej straci na wartości i będzie najłatwiejszy do sprzedania.

UWAŻAJ NA

Trzydrzwiowe diesle 1.4 MZ-CD. Takie samochody są ospałe, a rodzaj nadwozia dodatkowo ogranicza ich funkcjonalność.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także