Gdzie w Polsce jeździ się najlepiej? Sprawdzamy, które miasta okazały się najbardziej przyjazne kierowcom według najnowszego rankingu Oponeo i Yanosika. Pod uwagę wzięto m.in. liczbę kolizji, średnie prędkości jazdy i koszty eksploatacji. Sosnowiec na szczycie, ale są też niespodzianki.
Aktualny „Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom” to już dziewiąta edycja tego zestawienia. Opracowują je eksperci Oponeo.pl i Yanosika. Zostało ono podzielone na dwie grupy, czyli miasta poniżej 300 tys. mieszkańców i powyżej.
Zestawienie jest tworzone na podstawie porównania największych polskich miejscowości w siedmiu kategoriach. Są to liczba kolizji, średnia prędkość jazdy, a także koszty związane z użytkowaniem samochodu (m.in. wymiany opon, paliwa, polisy OC).
Informacje pozwalające na stworzenie tego opracowania pochodzą od użytkowników systemu Yanosik, baz Oponeo.pl oraz od instytucji miejskich. W aktualnym zestawieniu zrezygnowano z kategorii carsharingu, ze względu na jego słaby rozwój.
W tegorocznym rankingu doszło do zmiany lidera w grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców. Otóż miano najbardziej przyjaznego przypadło Bydgoszczy, która uzyskała ocenę 45 punktów. Na kolejnych miejscach znalazły się Lublin (38 pkt.) oraz Warszawa razem z Krakowem (po 36 pkt.).
W przypadku miejscowości o liczbie mieszkańców poniżej 300 tys. na pierwszym miejscu uplasował się Sosnowiec, który pozycję lidera okupuje już po raz trzeci. Zdobył on 54 punkty, wyprzedzając o zaledwie 1 punkt drugą Częstochowę. Podium uzupełniają Gliwice z 48 pkt.
„Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025” wskazuje również metropolie, w których m.in. poruszamy się najszybciej i gdzie dochodzi do najmniejszej liczby kolizji. Oczywiście te cząstkowe wyniki wchodzą w skład ogólnego zestawienia.
W pierwszym przypadku brane pod uwagę są średnia prędkość w centrum i poza nim. Wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców na czele uplasowała się Warszawa, która wyprzedziła Lublin oraz Szczecin.
W przypadku miast poniżej 300 tys. mieszkańców na prowadzeniu znajdują się Katowice przed Sosnowcem i Gliwicami. Tutaj średnia prędkość, szczególnie poza centrum, jest wyższa niż w metropoliach powyżej 300 tys. mieszkańców.
Badanie „Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025” wskazuje również miasta, w których dochodzi do najmniejszej liczby kolizji na 1000 mieszkańców. Także tutaj mamy dwie kategorie – do 300 tys. i powyżej 300 tys. mieszkańców.
Bezsprzecznie najlepszym wskaźnikiem wykazuje się Wrocław, w przypadku którego w ciągu roku doszło do 4828 kolizji, ale średnio na 1000 osób było ich 7,2. Drugie miejsce pod tym względem w grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców zajął Szczecin (8,3), a trzecia była Bydgoszcz (8,8).
Wśród mniejszych miast najbezpieczniejsza okazała się Częstochowa, gdzie w 2024 roku odnotowano 8,3 kolizji na 1000 mieszkańców. Wyprzedziła ona Radom (8,6) oraz Kielce (8,8).