Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Octavia pierwsza generacja – przód

130 lat Skody – od rowerów po rynkowe przeboje na czterech kołach

fot. Skoda

130 lat Skody – od rowerów po rynkowe przeboje na czterech kołach

Zaczęło się od… nieuprzejmej odpowiedzi na reklamację roweru. Laurin i Klement zamiast dalej dobijać się do aroganckiego producenta, założyli własny warsztat. Od rowerów przeszli do motocykli, aż w końcu – do samochodów. Dziś Skoda świętuje 130. urodziny i ma co wspominać.

Historia Skody rozpoczęła się w 1895 r. – ale nie od samochodu. Vaclav Klement nie mógł dostać części do swojego niemieckiego roweru, a na list wysłany do producenta otrzymał odpowiedź: „prosimy o wiadomość w zrozumiałym dla nas języku”. Wspólnie ze swoim przyjacielem Vaclavem Laurinem zajął się więc naprawą, a wkrótce i produkcją rowerów (pod marką Slavia).

Rowery, motocykle, w końcu – pierwsze auto

Niebawem przyszedł czas na pierwszy własny motocykl, a już w 1905 r. pojawił się pierwszy automobil – Voiturette A. W 1925 r., w obliczu problemów finansowych spowodowanych m.in. pożarem zakładów, firma połączyła siły z koncernem zbrojeniowym Skoda. 

W okresie międzywojnia marka stopniowo zdobywała coraz większą popularność na rodzimym rynku, a w czasach komuny – mimo niesprzyjających warunków – rozwijała swoje własne konstrukcje. Co ciekawe, pod koniec lat 50. eksportowała samochody nawet do USA. Mimo niszowej konstrukcji z silnikiem z tyłu modele Skody znajdowały nabywców w Europie Zachodniej.

Świadomi technicznego zacofania, w latach 80. czescy inżynierowie opracowali nowoczesny samochód – hatchbacka Favorit, z przednim napędem oraz nadwoziem zaprojektowanym przez włoskie studio Bertone.

Nowa era

W dobie transformacji firma rozpoczęła poszukiwania inwestora; poważne zainteresowanie wyraziły nawet BMW i Mercedes. Ostatecznie w grze pozostali Renault oraz Volkswagen, który zaproponował najlepszą ofertę, obiecał pozostawić centrum rozwojowe marki i był faworytem związków zawodowych. Pierwszym modelem który pojawił się już skrzydłami VW była Felicia.

skoda octavia – generacje, przody
Mimo rosnącej popularności SUV-ów (obecnie przypada na nie 55% sprzedaży marki) najchętniej wybieranym modelem pozostaje kompaktowa Octavia, która doczekała się już czwartej współczesnej generacji. W 2024 r. znalazła ona 215 tys. nabywców.
fot. Skoda

Na przestrzeni ostatnich ponad 20 lat Skoda przeszła ogromną metamorfozę i zdefiniowała siebie na nowo, jako producenta rozsądnych, porządnych aut o korzystnej relacji wartości do ceny, który nie eksperymentuje na klientach.

Dziś jest dochodową marką (8,3% marży w 2024 r.) z atrakcyjnymi modelami o zróżnicowanej gamie napędów – co potwierdza trzecie miejsce w europejskich statystykach sprzedaży. I być może to właśnie rozsądek jest największą siłą Skody.

Kluczowe modele Skody

L&K Voiturette A (1905)

skoda voiturette a – przód
fot. Skoda

Dwuosobowy pojazd z 7-konnym silnikiem, zdolny rozpędzić się do 40 km/h. Miał relatywnie atrakcyjną cenę.

SkodaPopular (1933-1946)

skoda popular – przód
fot. Skoda

Jak sama nazwa głosi – mały, popularny model Skody, znany także z motorsportu (1936: 2. miejsce w klasie w Rajdzie Monte Carlo).

Skoda Superb (1934-1949) 

skoda superb pierwszej generacji z 1934 roku
fot. Skoda

Flagowy model Skody, oferowany z jednostkami R6 oraz... V8. Jego konstrukcja posłużyła do produkcji pojazdów wojskowych.

Skoda Octavia (1959)

skoda octavia 1959 pierwsza generacja
fot. Skoda

Ósmy model Skody produkowany po II wojnie – stąd nazwa „Octavia”. Obok sedana były kombi oraz kabriolet – Felicia.

Skoda 105 (1976-1990)

skoda 105
fot. Skoda

Jedna z przedstawicielek rodziny tylnosilnikowych modeli produkowanych w latach 1976-1990. Produkcja: ponad 2 mln szt.

Skoda Octavia (1996)

skoda octavia combi 1996 przód
fot. Skoda

Przełom w historii Skody – pierwsza generacja Octavii zbudowana na platformie Golfa IV, powstało prawie 1,5 mln sztuk.

Skoda Yeti (2009)

skoda yeti – przód
fot. Skoda

Pierwszy SUV Skody, doczekał się blisko 700 tys. sprzedanych egzemplarzy. Kompaktowy, ale nieduży, za to nieprzeciętnie funkcjonalny.

Skoda Enyaq (2020)

skoda enyaq – przód
fot. Skoda

Pierwsza wolumenowa elektryczna Skoda, spory sukces sprzedażowy (jak dotąd blisko 326 tys. egzemplarzy).

Nierozłącznie ze sportem motorowym

sportowe skody na torze
fot. Skoda

Skoda ma na koncie liczne sukcesy w sporcie motorowym. W Rajdzie Monte Carlo producent startował już w 1912 r.; od tamtej pory odniósł tam liczne sukcesy, m.in. Popularem i pierwszą Octavią oraz Favoritem.

W latach 70. wyścigowe trofea zdobywał model 130 RS na zdjęciu z lewej), zwany „czeskim Porsche”. W ostatnich kilkunastu latach na rajdowych trasach triumfują kolejne pokolenia rajdowych Fabii.

Muzeum Skody w Mladej Boleslavi

muzeum skody w mladej boleslavi
fot. Skoda

Otwarte w 1995 r. przyfabryczne muzeum odwiedziło już ponad 4 mln gości. Przestrzeń wystawowa o powierzchni około 1800 m kw. prezentuje liczne unikalne pojazdy i eksponaty, obiekt regularnie organizuje też wystawy tematyczne (w ostatnich latach m.in. wszystkie pokolenia Superba czy 50-lecie wariantów RS).

Przyszłość: nowe elektryczne SUV-y

skoda epiq przód
fot. Skoda

Skoda bazuje na zdywersyfikowanej gamie napędów, ale zwiększa swoje zaangażowanie w elektromobilność.

Już w 2026 r. do oferty dołączą dwa kolejne elektryczne SUV-y: miejski, niedrogi Epiq (fot. wyżej), z 425 km deklarowanego zasięgu i dużym bagażnikiem, a także duży 7-osobowy model, który będzie inspirowanym konceptem Vision 7S sprzed kilku lat. W planach jest też elektryczne kompaktowe kombi wielkości Octavii. 

Czytaj także