W „Motorze” nr 38 z 20 września 1970 roku prezentacja sportowo stylizowanej odmiany Skody 110, czyli 110 R Coupe – auta nazywanego czeskim/czechosłowackim Porsche.
Trzeba przyznać, że czechosłowacki przemysł motoryzacyjny wykazuje ostatnio wiele inicjatywy, szczególnie w dziedzinie przedstawiania nowych modeli samochodów.
Po opanowaniu wielkoseryjnej produkcji samochodów Skoda 1000 MB a obecnie Skoda 100, pojawiło się ostatnio w CSRS szereg udanych prototypów, będących zapowiedzią uruchamiania w przyszłości produkcji zupełnie nowych modeli samochodów. Opracowano już prototypy samochodu miejskiego z napędem elektrycznym (EMA 1) samochodu sportowego (UVMV 1100 GT Coupe) itd.
Na tegorocznych Międzynarodowych Targach Brneńskich największe zainteresowanie budził samochód Skoda 110 R-Coupe, będący sportową odmianą wytwarzanego obecnie wielkoseryjnie samochodu Skoda 100. Wytwarzany on będzie w zakładach w Kvasinach, które swego czasu zajmowały się produkcją sportowej odmiany samochodu Skoda — model Felicia; 16 000 samochodów tego modelu wyjechało z tej fabryki.
Skoda 110 R-Coupe to 2 + 2-osobowa, dwudrzwiowa odmiana samochodu Skoda 100. Wiele uwagi poświęcono bezpieczeństwu przeważonych osób; wnętrze pojazdu wyłożone jest miękką wykładziną, istnieje możliwość założenia, pasów bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach (z przodu mocowanych trzypunktowo, z tyłu dwupunktowo), przednia część wozu podczas ewentualnej kolizji ulega progresywnej deformacji i chroni w ten sposób załogę samochodu przed poważniejszymi obrażeniami.
Anatomiczne siedzenia przednie o kubełkowym kształcie mają spory zakres regulacji i są podobno bardzo wygodne. Tylne siedzenia pozwalają na przewożenie dwojga dzieci lub 2 osób dorosłych na krótkim odcinku drogi. Całkowita pojemność bagażnika wynosi 370 I z czego 250 l pod maską przednią, zaś 120 l za oparciem tylnych siedzeń.
Zupełnie inna, niż w seryjnych Skodach 100 jest tablica rozdzielcza z okrągłymi wskaźnikami: szybkościomierzem wycechowanym do 180 km/godz., obrotomierzem do 8 000 obr/min, wskaźnikiem poziomu paliwa, temperatury silnika i ciśnienia oleju. Bogata jest sygnalizacja świetlna poszczególnych urządzeń samochodu.
Oprócz znanych już z modelu Skoda 100 czteroszybkościowych wycieraczek o przerywanym cyklu pracy, samochód Skoda 110 R-Coupe wyposażony jest w elektryczny zmywacz szyb przednich. Schowek po prawej stronie tablicy rozdzielczej ma magnetyczny zamek, zaś zamek kierownicy i dźwignię otwierania maski samochodu umieszczono w taki sposób, aby nie mogły zranić kierowcy podczas ewentualnej kolizji.
Wszystkie okna samochodu oszklone są wielowarstwowym, klejonym, bezpiecznym szkłem, Tylna, znacznie pochylona szyba jest podgrzewana, co wyklucza jej obmarzanie zimą.
W sylwetce zewnętrznej samochodu rzuca się w oczy inny, wcale nie piękny wlot powietrza do chłodzenia silnika, listwa między fabrycznym napisem Skoda a reflektorami wozu, oraz napis S 110 R, umieszczony na masce silnika.
Do napędu samochodu Skoda 110 R zastosowano 1,1-litrowy silnik o podwyższonym do 9,5 stopniu sprężania, wyposażony w inny wałek rozrządu oraz dwustopniowy gaźnik opadowy Jikov 32 DDSR. Automatyczne ssanie zastąpiono ręcznie sterowanym urządzeniem rozruchowym. Inny jest układ wydechowy silnika, tłoki wyposażono w jeden chromowany pierścień uszczelniający, drugi półzgarniający, trzeci zgarniający.
Miska olejowa silnika jest bogato użebrowanym odlewem ze stopu lekkiego. Lepsze chłodzenie oleju przy trwale utrzymywanych wysokich prędkościach zapewnia chłodnica oleju umieszczona w przewodach przed chłodnicą wody. Ta ostatnia z trzema rzędami rurek zapewnia lepsze chłodzenie silnika. Prądnicę prądu stałego zastąpiła prądnica prądu przemiennego — alternator dający prąd 35 A przy napięciu 14 V.
Podwozie samochodu jest identyczne jak w modelu Skoda 100, przy czym zastosowane są niskociśnieniowe, dętkowe opony promieniowe 155 SR 14 z nowoczesnym deseniem OR 6, pompowane z przodu do 1,4 kG na cm2 zaś z tyłu na do 1,8 kG na cm2; są to opony wytwarzane w zakładach w Gotwaldovie na licencji włoskiej firmy Pirelli.
Nie ustalono jeszcze ceny nowego samochodu Skoda 110 R-Coupe; wiadomo, że jego produkcja rozpocznie się w zakładach w Kvasinach w ciągu roku 1971.
Silnik — czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, pochylony w prawo pod kątem 30°, chłodzony wodą, umieszczony z tyłu samochodu, napędzający koła tylne. Średnica cylindra — 72 mm. Skok tłoka — 68 mm. Pojemność skokowa — 1107 cm3. Stopień sprężania — 9,5. Moc maksymalna 62 KM — SAE przy 5 500 obr/min., 52 KM — DIN przy 4 650 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 8,8 kgm SAE przy 3 500 obr/min. Gaźnik — dwuprzelotowy Jikov 32 DDSR. Instalacja elektryczna — 12 V. Prądnica prądu przemiennego — alternator.
Przeniesienie napędu: sprzęgło — suche, jednotarczowe, sterowane hydraulicznie. Skrzynia przekładniowa — czteroprzekładniowa, całkowicie synchronizowana, sterowana dźwignią umieszczoną na podłodze. Przełożenia: I b. — 3,80, II b. — 2,12, III b. — 1,41, IV b. — 0,96, tylny bieg 3,27. Przełożenie przekładni głównej —4,444.
Podwozie: zawieszenie kół przednich na wahaczach poprzecznych, sprężyny śrubowe, z amortyzatorami umieszczonymi we wnętrzu sprężyn. Zawieszenie kół tylnych: wahacze wzdłużne, sprężyny śrubowe, amortyzatory umieszczone we wnętrzu sprężyn. Hamulce — przednie tarczowe, tylne bębnowe, dwuobwodowy układ hamulcowy, hamulec ręczny — mechaniczny, działający na koła tylne. Ogumienie — opony promieniowe Barum 155 SR 14. Ciśnienie — przód 1,4 kg/cm2, tył 1,8 kg/cm2.
Nadwozie: samonośne z płytą podłogową, dwudrzwiowe, 2 + 2-osobowe. Pojemność bagażników 370 l.
Wymiary — masy: długość x szerokość x wysokość — 4,155 x 1,62 x 1,34 m. Rozstaw kół x rozstaw osi przód/tył — 2,4 x 1,28/1,25 m. Prześwit — 17,5 cm. Masa własna 835 kg. Masa w stanie gotowym do drogi — 885 kg. Dopuszczalne obciążenie całkowite – 320 kg. Dane trakcyjne (fabryczne): szybkość maksymalna 145 km na godz., zużycie paliwa 8,5 l/100 km. Przyspieszenia 0-400 m — 18,5 sek.
Tekst: Stanisław Szelichowski; „Motor” 38/1970