Gama wersji Monte Carlo obejmuje już trzy modele – Fabię, Scalę i Kamiqa. Sportowo stylizowane Skody nawiązują do tradycji i sukcesów marki w legendarnym Rajdzie Monte Carlo. Co je wyróżnia i z jakimi silnikami są dostępne?
Rajd Monte Carlo należy do najstarszych imprez motoryzacyjnych na świecie – po raz pierwszy odbył się w 1911 r. Jego organizację wspierał Albert I, książę Monako, któremu zależało na demonstrowaniu motoryzacyjnych innowacji i wytrzymałości automobili. A przy okazji na promowaniu Monako jako kurortu turystycznego.
Skoda ma na swoim koncie kilkanaście klasowych zwycięstw w Rajdzie Monte Carlo, a dla ich uczczenia wybrane modele oferuje w wydaniu Monte Carlo. Obecnie do tego grona należą nowa Fabia, Kamiq oraz Scala. I choć Monte Carlo to po prostu jedna z wersji wyposażenia figurująca w cenniku, zmiany nie ograniczają się tu jedynie do listy wyposażenia – szczególny nacisk położono na atrakcyjny, usportowiony design.
Z zewnątrz modele Skody w wersji Monte Carlo najłatwiej rozpoznać po czarnych dodatkach karoserii – należą do nich m.in.: dolny przedni spojler i osłony progów, obramowanie przedniego wlotu powietrza, obudowy lusterek, spojler dachowy oraz tylny dyfuzor. Współgrają z nimi czarne oznaczenia na tylnej pokrywie oraz wizualnie dopasowane obręcze kół.
Sportową atmosferę daje się odczuć także w kabinie, która zyskała mocno wyprofilowane, obszerne fotele ze zintegrowanymi zagłówkami – pokryte unikalną tapicerką z czerwonymi wstawkami. Akcenty w tym samym kolorze znalazły się na desce rozdzielczej i panelach drzwi, a wybrane elementy tapicerki zdobią kontrastowe, białe przeszycia. Zmiany dopełniają listwy, których faktura przypomina matowe włókno węglowe, a także mocno wyprofilowana trójramienna kierownica obszyta perforowaną skórą oraz nakładki na pedały ze stali nierdzewnej.
Odmiany Monte Carlo można łączyć z większością jednostek dostępnych dla poszczególnych modeli. W przypadku całej trójki optymalnym źródłem napędu jest benzynowy silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM, łączący sensowne osiągi z niewygórowanym spalaniem – nawet w kompaktowej Scali pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 10 s.
Najnowsza w rodzinie Fabia Monte Carlo (1.0 MPI 80 KM, 1.0 TSI 110 KM, 1.5 TSI 150 KM). Cena: od 75 100 zł.
Alternatywą jest 150-konna jednostka R4 1.5 TSI, która zapewnia już bardzo dobrą dynamikę. Zasilana nią Fabia rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 8,0 s, a więc na poziomie dawnych aut GTI.
Skody w wersjach Monte Carlo mają standardowo konfigurowane zawieszenia – nie wymagają więc kompromisów, jeśli chodzi o komfort tłumienia nierówności.
Na koniec ważna informacja w tych czasach: dostępność wszystkich modeli w salonach jest znacznie lepsza, zwłaszcza Kamiqa.