Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Fabia Monte Carlo przód i bok

W sportowym stylu – Skody Fabia, Scala i Kamiq w wersjach Monte Carlo

W sportowym stylu – Skody Fabia, Scala i Kamiq w wersjach Monte Carlo

Gama wersji Monte Carlo obejmuje już trzy modele – Fabię, Scalę i Kamiqa. Sportowo stylizowane Skody nawiązują do tradycji i sukcesów marki w legendarnym Rajdzie Monte Carlo. Co je wyróżnia i z jakimi silnikami są dostępne?

  • Sportowo stylizowane wydania modeli Fabia, Kamiq oraz Scala
  • Nawiązania do historii Skody w kultowym Rajdzie Monte Carlo

Rajd Monte Carlo należy do najstarszych imprez motoryzacyjnych na świecie – po raz pierwszy odbył się w 1911 r.  Jego organizację wspierał Albert I, książę Monako, któremu zależało na demonstrowaniu motoryzacyjnych innowacji i wytrzymałości automobili. A przy okazji na promowaniu Monako jako kurortu turystycznego.  

Skoda ma na swoim koncie kilkanaście klasowych zwycięstw w Rajdzie Monte Carlo, a dla ich uczczenia wybrane modele oferuje w wydaniu Monte Carlo. Obecnie do tego grona należą nowa Fabia, Kamiq oraz Scala. I choć Monte Carlo to po prostu jedna z wersji wyposażenia figurująca w cenniku, zmiany nie ograniczają się tu jedynie do listy wyposażenia – szczególny nacisk położono na atrakcyjny, usportowiony design.

Skody Monte Carlo Fabia Scala Kamiq
Aktualna „kolekcja" Monte Carlo, czyli (od lewej) – Fabia, Scala i Kamiq.
Skoda

Skody Monte Carlo – co je wyróżnia?

Z zewnątrz modele Skody w wersji Monte Carlo najłatwiej rozpoznać po czarnych dodatkach karoserii – należą do nich m.in.: dolny przedni spojler i osłony progów, obramowanie przedniego wlotu powietrza, obudowy lusterek, spojler dachowy oraz tylny dyfuzor. Współgrają z nimi czarne oznaczenia na tylnej pokrywie oraz wizualnie dopasowane obręcze kół. 

Sportową atmosferę daje się odczuć także w kabinie, która zyskała mocno wyprofilowane, obszerne fotele ze zintegrowanymi zagłówkami – pokryte unikalną tapicerką z czerwonymi wstawkami. Akcenty w tym samym kolorze znalazły się na desce rozdzielczej i panelach drzwi, a wybrane elementy tapicerki zdobią kontrastowe, białe przeszycia. Zmiany dopełniają listwy, których faktura przypomina matowe włókno węglowe, a także mocno wyprofilowana trójramienna kierownica obszyta perforowaną skórą oraz nakładki na pedały ze stali nierdzewnej. 

Skody Fabia, Scala i Kamiq Monte Carlo – silniki i ceny

Odmiany Monte Carlo można łączyć z większością jednostek dostępnych dla poszczególnych modeli. W przypadku całej trójki optymalnym źródłem napędu jest benzynowy silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM, łączący sensowne osiągi z niewygórowanym spalaniem – nawet w kompaktowej Scali pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 10 s.

Alternatywą jest 150-konna jednostka R4 1.5 TSI, która zapewnia już bardzo dobrą dynamikę. Zasilana nią Fabia rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 8,0 s, a więc na poziomie dawnych aut GTI.

Skody w wersjach Monte Carlo mają standardowo konfigurowane zawieszenia – nie wymagają więc kompromisów, jeśli chodzi o komfort tłumienia nierówności.

Na koniec ważna informacja w tych czasach: dostępność wszystkich modeli w salonach jest znacznie lepsza, zwłaszcza Kamiqa.

Wyróżniki modeli Skody w wersjach Monte Carlo na przykładzie nowej Fabii

Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Skoda Popular Sport – przód i bok
1936 Skoda Popular Sport zajęła świetne 2. miejsce w swojej klasie w 15. edycji Rajdu Monte Carlo na dystansie 3852 km. Z tej okazji powstała seria Popular Sport Monte Carlo.
Skoda
Skoda Octavia TS
1961-1963 1,2-litrowe Octavie TS przez 3 lata z rzędu triumfowały w Rajdzie Monte Carlo w kategorii 1300 cm3. W 1961 r. Octavia była szósta w „generalce”.
Skoda
Skoda 130 RS – przód i bok
1977 Model 130 RS odnosi klasowe zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo i w Rajdzie Akropolu. „Porsche ze Wschodu”, jak go nazywano, miało 140-konny silnik i ważyło 720 kg.
Skoda
Skoda Favori na podium Rajdu Monte Carlo 1994
1991-1994 W tych latach kompaktowa, przednionapędowa Skoda Favorit odnosiła klasowe zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo cztery razy z rzędu. 
Skoda
Skoda Fabia na podium Rajdu Monte Carlo 2019
2017, 2018, 2021, 2022 W ostatnich latach liczne sukcesy na rajdowych trasach świętowała Fabia Rally2 – w tym klasowe zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo.
Skoda
Skoda Fabia RS Rally2
2022 Premiera nowej rajdowej Fabii, zbudowanej na aktualnej, czwartej generacji modelu – RS Rally2. Nowy silnik, wyższy poziom bezpieczeństwa. Start w Monte Carlo w 2023 r.
Skoda

Czytaj także