W 2023 roku u Skody będzie się działo bardzo wiele. Pojawią dwie niezwykle ważne nowości, a Kamiq i Scala przejdą modernizację. Ale to nie wszystko.
Swoje plany czeski koncern zdradził podczas dorocznej konferencji. W roku 2023 u Skody będzie się działo bardzo dużo, szczególnie w drugiej jego połowie. Wtedy to Czesi zaprezentują kolejne generacje Superba i Kodiaqa.
Oba modele mają otrzymać hybrydowe układy napędowe typu plug-in. O ile odmiana PHEV była już oferowana w Superbie aktualnej generacji, o tyle w przypadku Kodiaqa będzie to prawdziwa nowość. Co ciekawe, flagowa limuzyna Skody jest opracowywana razem z nowym Passatem, z którym ma być produkowana na jednej linii w fabryce w Bratysławie.
Kolejne ważne premiery Skody w tym roku to odświeżone Kamiq i Scala. Oba modele mają zostać poddane typowemu liftingowi, obejmującemu nie tylko ich wygląd, ale również wnętrze oraz inne aktualizacje.
Enyaq – jedyny na razie samochód elektryczny w ofercie Czechów – ma otrzymać flagową wersję wyposażenia Laurin & Klement. Czyli z bardzo bogatym wyposażeniem oraz wysokiej klasy wykończeniem.
Do Enyaqa ma dołączyć kolejny elektryczny model Skody. Będzie nosił nazwę Elroq i prawdopodobnie zostanie oparty na Volkswagenie ID.3. Oznacza to zastosowanie platformy MEB oraz tylny, a nie przedni napęd, jak w zaprezentowanym niedawno koncepcyjnym modelu ID. 2all.
Więcej informacji na temat Elroqa poznamy jeszcze w kwietniu podczas specjalnego wydarzenia Explore More 2.0, poświęconego autom na prąd. W dłuższej perspektywie należy się spodziewać kolejnych „elektryków” Skody. Obok Elroqa będą to podstawowy model, zastępujący Citigo-e iV, a także duży, 7-miejscowy SUV, którego zapowiedzą był koncepcyjny Vision 7S (TUTAJ dowiesz się, jak jeździ to auto).
W 2024 roku na rynku zadebiutuje Octavia po modernizacji. To auto pozostaje bestsellerem Skody ze sprzedażą 141 000 egzemplarzy w 2022 roku. Kolejne miejsce na liście najchętniej kupowanych modeli czeskiego wytwórcy zajęły Kamiq (96 300 szt.) oraz Kodiaq (94 500 szt.). Z kolei Fabia ze sprzedażą 92 700 szt. zapracowała w zeszłym roku na 4. pozycję.
2022 rok nie był dla Skody zbyt udany. Czesi dostarczyli 731 300 aut, co oznacza aż 16,7-procentowy spadek rok do roku. Był on spowodowany głównie czynnikami zewnętrznymi, jak niedobór półprzewodników, problemy z łańcuchami dostaw oraz inwazja Rosji na Ukrainę.
Wśród rynków, na których produkty Skody cieszą się największą popularnością, dominują Niemcy ze sprzedażą 134 300 szt., przed Czechami (71 200 szt.) oraz Indiami (51 900 szt.). W Polsce w zeszłym roku zarejestrowano 42 067 nowych aut czeskiej marki (dane PZPM), co oznacza spadek o 6,7% rok do roku i drugi wynik wśród marek – za Toyotą (73 862 szt.).