Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo

Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo – TEST

Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo – TEST

Fabia to najtańsze 150-konne miejskie auto na rynku. Ale cena nie jest jego jedyną zaletą.

Czeska Skoda przez lata wyróżniała się na rynku niskimi cenami swoich samochodów. Z czasem ich jakość bardzo się poprawiła, co w oczywisty sposób pociągnęło za sobą wzrost cen – choć pozostały one na rozsądnym poziomie, nie wyróżniają się już tak pozytywnie na tle konkurencji.

Skoda Fabia Monte Carlo – rywale

 

W ofercie Skody wciąż można jednak znaleźć wyjątkowo korzystnie wycenione rodzynki. Na przykład widoczną na zdjęciach Fabię 1.5 TSI DSG. Samochód ten rywalizuje w niezbyt mocno obsadzonej części segmentu. Wśród aut miejskich zdecydowana większość rozwija maksymalnie 110-130 KM, mocniejszych samochodów w tej klasie jest zaledwie kilka. Można wybrać np. Seata Ibizę z tym samym 150-konnym silnikiem i automatyczną przekładnią, co w Fabii za 102 600 zł. Renault oferuje 140-konne Clio i życzy sobie za nie od 89 900 zł, ale występuje ono tylko z ręczną skrzynią. Tymczasem testowana Skoda kosztuje 93 800 zł, ma automat, a osiągami (katalogowo 0-100 km/h w 8 s) pokonuje obu konkurentów: Seata o 0,2 s, a Renault aż o 1,4 s.

Skoda Fabia Monte Carlo – osiągi

Skoda Fabia Monte Carlo_tyl
Miejski sportowiec - dobre osiągi przydają się w sprawnej jeździe po mieście.

Ale Fabia nie tylko przyspiesza dobrze (wynik naszych pomiarów, 8,1 s, właściwie potwierdził obietnice producenta), wrażenie robi także jej silnik, który chętnie „wkręca się” na obroty, ale dużą siłą wykazuje się już przy niskich. Ma zupełnie przyzwoite brzmienie i nieźle współpracuje z dwusprzęgłowym automatem. Ten ostatni w standardowym ustawieniu częściowo tłumi potencjał silnika, preferując wyższe biegi i spowalniając reakcję na nagłe dodanie gazu, ale po przełączeniu na sportowy tryb pozwala mu ożyć. Zmienia wtedy biegi szybciej i lepiej odpowiada na kickdown, a jednocześnie nie utrzymuje niepotrzebnie podwyższonych obrotów przy spokojnej jeździe, więc programu S z powodzeniem można tu używać na co dzień.

DANE TECHNICZNE Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo
Silnik benzynowy, turbo, R4, 16V
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna 150 KM/5000-6000
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1500-3500
Napęd, skrzynia biegów przedni, 7-biegowa, DSG
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość rozstaw osi 413/178/148/255 cm
Pojemność bagażnika 680-1190 l
Masa własna/ładowność 1249/421 kg
Pojemność zbiornika paliwa 40 l
Cena od 93 800 zł

W tak żwawym samochodzie z automatem spalanie na poziomie 9 l na 100 km w mieście i 4,8 l w trasie należy uznać za zupełnie niezłe.

DANE TESTOWE Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Prędkość maksymalna 225 km/h
Droga hamowania 100-0 km/h (zimne) 37,2 m
Średnie zużycie paliwa 6,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 580 km

Skoda Fabia Monte Carlo – prowadzenie

Układ jezdny miejskiej Skody został zestrojony na tyle sztywno, że auto jest zwinne, podatne na polecenia kierowcy i zachowuje stabilność nawet w ciasnych łukach czy po gwałtownym skręcie. Nie dorównuje hot hatchom, ale na krętej drodze potrafi zapewnić kierowcy trochę frajdy. Zarazem nie skazuje podróżnych na niewygody – zawieszenie sprawnie tłumi większość wstrząsów i gorzej (ale wciąż przyzwoicie) radzi sobie tylko z największymi wybojami. I to pomimo że w testowanej Fabii seryjne dla wersji Monte Carlo 16-calowe felgi zastąpiono o cal większymi.

Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo – wyposażenie

Skoda Fabia Monte Carlo_deska
W środku wersja Monte Carlo wyróżnia się czerwonymi detalami, dekoracjami udającymi karbon i czarną podsufitką.
Skoda Fabia Monte Carlo_zegary
 Udane cyfrowe zegary z wieloma widokami: 1900 zł.

Skoda została zupełnie nieźle wyposażona, oferuje też dużo opcji, ale i tak najważniejsza jest tu cena – w przypadku bliźniaczego VW Polo 93 800 zł nie pozwoli nawet na zakup odmiany ze 110-konnym silnikiem 1.0 TSI i automatem.

Skoda Fabia Monte Carlo_multimedia
Auto dobrze współpracuje z Apple CarPlay (bezprzewodowo – 250 zł) oraz Android Auto.

Skoda Fabia Monte Carlo – galeria zdjęć

 

Skoda Fabia  Monte Carlo – podsumowanie

Delikatnie usportowiona Skoda Fabia, ze swoim przestronnym wnętrzem i udanym zespołem napędowym, byłaby bardzo ciekawą propozycją, nawet gdyby tak nie błyszczała atrakcyjną ceną na tle konkurencji.

Czytaj także