Dla Dacii hitem sezonu tej jesieni będzie premiera Dustera trzeciej generacji. Ale w kolejce czeka następny ważny debiut – większego modelu Bigster. Konstrukcyjnie ma być on... wydłużonym Dusterem.
Dacia Bigster na rynku zadebiutuje w 2025 roku. Ma się wyróżniać przede wszystkim przestronną kabiną, typową dla modeli klasy średniej, a jednocześnie kosztować tyle, co przeciętne modele o klasę mniejsze.
Oczekuje się, że Bigster będzie w dużej mierze oparty na przyszłym Dusterze. Ma go z nim łączyć mniej więcej to samo, co Peugeoty 3008 i 5008. Oba auta będą mieć wspólny projekt przedniej części nadwozia, a różnić się między sobą od środkowego słupka.
W rezultacie Bigster ma wyglądać niczym rozciągnięty Duster (długość ok. 4,6 m), co oczywiście stanowi krok w kierunku ograniczenia kosztów. Z kolei nowy Duster stylistycznie będzie bazował na koncepcyjnym Bigsterze, pokazanym w 2021 roku.
Wewnątrz nowa, duża Dacia zaoferuje bardzo przestronną kabinę i przestrzeń dla 5 lub 7 osób. Kokpit oraz wystrój wnętrza mają być wspólne z Dusterem nowej generacji. Co ciekawe, podstawowa wersja może nie mieć ekranu dotykowego w desce rozdzielczej, tylko specjalną stację dokującą dla smartfona.
Prawdopodobnie też zrezygnuje ona z rozbudowanych systemów wsparcia kierowcy, co znów stanowi ukłon w stronę działu odpowiedzialnego w Dacii za koszty. Na pokładzie ma być po prostu to, co niezbędne do homologacji.
Dacia Bigster powstanie na platformie CMF-B, która zwykle trafia do mniejszych modeli koncernu Renault. Jest ona już wykorzystywana w Sandero, Loganie i Joggerze. Pojawi się również w przyszłym Dusterze.
Bigster, podobnie jak Duster, nie otrzyma już diesla. Między jego przednimi kołami ma pracować jeden z silników czysto benzynowych lub układ hybrydowy, który debiutował w Renault Australu. Czyli oparty na 1,2-litrowej jednostce 3-cylindrowej.
Ale napęd 4x4 zostanie zachowany. Oczekuje się, że w sprzedaży pojawi się przynajmniej jedna taka odmiana. Poza tym Bigster ma otrzymać fabryczną instalację LPG stanowiącą alternatywę dla poczciwego diesla ze względu na niskie koszty eksploatacji.
Typowo dla Dacii Bigster ma być konkurencyjny cenowo. Między wierszami można wyczytać, że będzie to najtańszy SUV w swojej klasie, z ceną startującą z poziomu około 22 000 euro (ok. 97 000 zł).
Dla porównania aktualnie dostępna generacja Dustera kosztuje od 79 900 zł. Taką kwotę trzeba zapłacić za podstawowy model przednionapędowy, wprawiany w ruch przez 90-konny silnik 3-cylindrowy.
Bigster w salonach zadebiutuje w 2025 roku. Razem z Dusterem ma powstawać w rumuńskim Mioveni.