Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Duster przód

Nowe, bardzo interesujące wersje napędowe Dacii Duster i Bigster

fot. Dacia

Nowe, bardzo interesujące wersje napędowe Dacii Duster i Bigster

Dacia coraz częściej stosuje w swoich autach zaawansowane i ciekawe rozwiązania techniczne. Najnowszy przykład – Duster i Bigster, w których właśnie debiutuje nowa wersja 4x4 z silnikiem zasilanym benzyną i LPG oraz elektrycznym napędem tylnej osi. 

Dacia rozpoczynała swój rynkowy powrót pod skrzydłami Renault od bardzo prostego (by nie powiedzieć siermiężnego) sedana Logana, a po nieco ponad dwóch dekadach ma całkiem szeroką gamę modelową, obejmującą m.in. bardzo interesujące SUV-y Duster i Bigster, a także najpopularniejszy nowy samochód Europy, czyli miejskiego hatchbacka Sandero. Trzeba przyznać, że to imponujące tempo rozwoju.

Ale Dacia nie zamierza zasypiać gruszek w popiele – planuje oczywiście nowe modele (m.in. miejskiego crossovera), a na bieżąco wprowadza modyfikacje w aktualnie oferowanych autach. Właśnie poinformowano o nowych wersjach silnikowych, które pojawią się w gamach Dustera oraz większego Bigstera.

LPG i 4x4

Zdecydowanie najciekawszą nowością jest dwupaliwowy napęd o nazwie hybrid G 150 4x4. Składa się on z benzynowej trzycylindrowej jednostki 1.2 (z instalacją mikrohybrydową 48 V) o mocy 140 KM współpracującej z silnikiem elektrycznym na tylnej osi generującym maksymalnie 31 KM. Moc systemowa wynosi 154 KM (maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego to 230 Nm, zaś elektrycznego – 87 Nm). 

Silnik benzynowy połączono z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów o sześciu przełożeniach (nowością jest to, że można ją obsługiwać także manetkami przy kierownicy), a silnik elektryczny współpracuje z dwuprzełożeniową skrzynią biegów. W efekcie możliwe jest zapewnienie wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach na pierwszym biegu oraz obniżenie prędkości obrotowej silnika elektrycznego przy wysokich prędkościach. Pozwala to na wykorzystanie napędu tylnego do 140 km/h. Tryb neutralny (wysprzęglenie) umożliwia całkowitą eliminację strat energii spowodowanych tarciem i ograniczenie zużycia paliwa podczas jazdy z napędem na przednie koła.

Zastosowane w nowej wersji akumulator litowo-jonowy 48 V o pojemności 0,84 kWh oraz silnik elektryczny połączony z tylnymi kołami umożliwiają pracę napędu w trybie wyłącznie elektrycznym w wielu fazach jazdy. Jak podano, Duster i Bigster hybrid G 150 4x4 w cyklu jazdy miejskiej mogą poruszać się tylko z napędem elektrycznym nawet przez 60% czasu.

Średnie zużycie paliwa Dustera /Bigstera z nowym napędem ma wynosić, odpowiednio, 7,1–7,2 l/100 km podczas zasilania LPG lub 5,5–5,6 l/100 km w przypadku zasilania benzyną bezołowiową. Auta mają zbiorniki na benzynę i LPG o pojemności 50 litrów każdy, co w przypadku Dustera może się przełożyć na pokonanie nawet do 1500 km na jednym tankowaniu.

Napęd hybrid G 150 4x4 w Dusterze i Bigsterze może pracować w sześciu trybach jazdy:

  • Auto: automatyczne przełączanie między trybami 4x2 i 4x4
  • Eco: oszczędność paliwa i możliwość przejścia do trybu 4x4 w przypadku niedostatecznej przyczepności
  • Snow: pewniejsze prowadzenie w trybie 4x4 na drogach o słabej przyczepności
  • Mud/Sand: wymusza tryb 4x4 w grząskim terenie
  • Lock: do jazdy offroadowej w bardzo nierównym terenie z niską prędkością
  • Hill Descent Control: zapewnia kontrolę nad układem kierowniczym i stałą prędkość przy jeździe w dół po śliskiej nawierzchni (w zakresie od 3 do 30 km/h).

Duster i Bigster z nowym zespołem napędowym zostaną wprowadzone do sprzedaży pod koniec tego roku.

Nowa gama Dustera

Zmiany w ofercie modelowej Dustera będą większe niż tylko dodanie opisanego wyżej wariantu hybrid G 150 4x4. Oto one w skrócie:

  • napęd hybrid 155, znany już z Bigstera, zastępuje dotychczasowy hybrid 140. Zastosowano w nim czterocylindrowy silnik benzynowy 1.8 109 KM, dwa elektryczne (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulator trakcyjny o pojemności 1,4 kWh i zelektryfikowaną automatyczną skrzynię biegów. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,6 l/100 km (jest o 8% niższe niż w przypadku wersji hybrid 140)
  • napęd mild hybrid 140 zastępuje dotychczasowy mild hybrid 130. Wykorzystano tutaj trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy nowej generacji o pojemności 1,2 litra pracujący w cyklu Millera (zoptymalizowana sprawność) z systemem „miękkiej hybrydy” 48 V oraz manualną 6-biegową przekładnię. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,4 l/100 km
  • napęd Eco-G 120 zastępuje dotychczasowy Eco G 100. Do dyspozycji jest o 20 KM więcej niż poprzednio. Auto ma dwa zbiorniki paliwa, na gaz i benzynę, każdy o pojemności 50 l. Łączny zasięg sięga 1380 km.

Poza wprowadzeniem nowych wersji napędowych w Dusterze w wersji wyposażenia Journey zostaną zastosowana nowa tapicerka (i dopasowane do niej detale wykończeniowe) oraz fotel kierowcy z regulacją podparcia lędźwiowego. Z kolei w odmianie Extreme wprowadzono nowe aluminiowe obręcze kół w kolorze czarnym.

dacia-duster-przod
Duster to drugi po Sandero najpopularniejszy model Dacii. Teraz otrzyma mocno zmienioną gamę napędową.
fot. Dacia
dacia-duster-deska-rozdzielcza
Wygodna pozycja za kierownicą, interesujący design, łatwa obsługa i twarde, ale solidnie zmontowane plastiki – taka jest kabina Dustera (i Bigstera też). 
fot. Dacia
dacia-duster-lopatki-zmiany-biegow
Nowość – łopatki do zmiany biegów w automacie w dwupaliwowej odmianie hybrydowej. 
fot. Dacia
dacia-duster-przyciski-lpg
Wygodne sterowanie systemami bezpieczeństwa jednym przełącznikiem i załączanie LPG fabrycznym przyciskiem.
fot. Dacia
dacia-bigster-tyl
Bigster otrzymuje ten sam dwupaliwowy układ napędowy (4x4) o mocy 154 KM, który debiutuje w Dusterze. 
fot. Dacia
dacia-bigster-deska-rozdzielcza
Kabina Bigstera różni się od tej w Dusterze przede wszystkim konsolą między siedzeniami (jest wyższa). 
fot. Dacia
dacia-bigster-dwignia-biegow
Optymalne rozwiązanie – sterowanie trybami jazdy za pomocą pokrętła.
fot. Dacia

Czytaj także