Dacia coraz częściej stosuje w swoich autach zaawansowane i ciekawe rozwiązania techniczne. Najnowszy przykład – Duster i Bigster, w których właśnie debiutuje nowa wersja 4x4 z silnikiem zasilanym benzyną i LPG oraz elektrycznym napędem tylnej osi.
Dacia rozpoczynała swój rynkowy powrót pod skrzydłami Renault od bardzo prostego (by nie powiedzieć siermiężnego) sedana Logana, a po nieco ponad dwóch dekadach ma całkiem szeroką gamę modelową, obejmującą m.in. bardzo interesujące SUV-y Duster i Bigster, a także najpopularniejszy nowy samochód Europy, czyli miejskiego hatchbacka Sandero. Trzeba przyznać, że to imponujące tempo rozwoju.
Ale Dacia nie zamierza zasypiać gruszek w popiele – planuje oczywiście nowe modele (m.in. miejskiego crossovera), a na bieżąco wprowadza modyfikacje w aktualnie oferowanych autach. Właśnie poinformowano o nowych wersjach silnikowych, które pojawią się w gamach Dustera oraz większego Bigstera.
Zdecydowanie najciekawszą nowością jest dwupaliwowy napęd o nazwie hybrid G 150 4x4. Składa się on z benzynowej trzycylindrowej jednostki 1.2 (z instalacją mikrohybrydową 48 V) o mocy 140 KM współpracującej z silnikiem elektrycznym na tylnej osi generującym maksymalnie 31 KM. Moc systemowa wynosi 154 KM (maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego to 230 Nm, zaś elektrycznego – 87 Nm).
Silnik benzynowy połączono z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów o sześciu przełożeniach (nowością jest to, że można ją obsługiwać także manetkami przy kierownicy), a silnik elektryczny współpracuje z dwuprzełożeniową skrzynią biegów. W efekcie możliwe jest zapewnienie wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach na pierwszym biegu oraz obniżenie prędkości obrotowej silnika elektrycznego przy wysokich prędkościach. Pozwala to na wykorzystanie napędu tylnego do 140 km/h. Tryb neutralny (wysprzęglenie) umożliwia całkowitą eliminację strat energii spowodowanych tarciem i ograniczenie zużycia paliwa podczas jazdy z napędem na przednie koła.
Zastosowane w nowej wersji akumulator litowo-jonowy 48 V o pojemności 0,84 kWh oraz silnik elektryczny połączony z tylnymi kołami umożliwiają pracę napędu w trybie wyłącznie elektrycznym w wielu fazach jazdy. Jak podano, Duster i Bigster hybrid G 150 4x4 w cyklu jazdy miejskiej mogą poruszać się tylko z napędem elektrycznym nawet przez 60% czasu.
Średnie zużycie paliwa Dustera /Bigstera z nowym napędem ma wynosić, odpowiednio, 7,1–7,2 l/100 km podczas zasilania LPG lub 5,5–5,6 l/100 km w przypadku zasilania benzyną bezołowiową. Auta mają zbiorniki na benzynę i LPG o pojemności 50 litrów każdy, co w przypadku Dustera może się przełożyć na pokonanie nawet do 1500 km na jednym tankowaniu.
Napęd hybrid G 150 4x4 w Dusterze i Bigsterze może pracować w sześciu trybach jazdy:
Duster i Bigster z nowym zespołem napędowym zostaną wprowadzone do sprzedaży pod koniec tego roku.
Zmiany w ofercie modelowej Dustera będą większe niż tylko dodanie opisanego wyżej wariantu hybrid G 150 4x4. Oto one w skrócie:
Poza wprowadzeniem nowych wersji napędowych w Dusterze w wersji wyposażenia Journey zostaną zastosowana nowa tapicerka (i dopasowane do niej detale wykończeniowe) oraz fotel kierowcy z regulacją podparcia lędźwiowego. Z kolei w odmianie Extreme wprowadzono nowe aluminiowe obręcze kół w kolorze czarnym.