Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Duster, Toyota Yaris Cross – test, przody

Dacia Duster i Toyota Yaris Cross – czy rumuńska hybryda może się równać z japońską? | PORÓWNANIE

fot. Kacper Szczepański/Motor

Dacia Duster i Toyota Yaris Cross – czy rumuńska hybryda może się równać z japońską? | PORÓWNANIE

Zachowując niewysokie ceny, Dacia stale rozwija swoje auta. Duster dojrzał już na tyle, by bez kompleksów rzucać rękawicę liderom. Jak nowe, hybrydowe wydanie poradzi sobie z Toyotą Yaris Cross?

Jeszcze niedawno Dacia stanowiła na europejskim rynku swoistą osobną kategorię. Jej samochody miały bardzo niskie ceny, ale i wybitnie budżetowy charakter – raziły niechlujnie zmontowanymi twardymi plastikami o nieprzyjemnym zapachu, nie zachwycały też wyposażeniem. Dlatego nie miały bezpośrednich konkurentów.

Z czasem wyraźnie się jednak rozwinęły i dziś nie odstają już tak od reszty samochodów. Wciąż ustępują im jakością wykończenia, jednak znacznie mniej. A do tego – co ważniejsze – nadal nie przerażają ceną.

Dacia Duster, Toyota Yaris Cross 2
Zarówno Dacia, jak i Toyota dotarły do testu w modnych obecnie odcieniach szarości.
fot. Kacper Szczepański/Motor

W tym stadium rozwoju Dacia stanowi już poważne zagrożenie dla modeli spoza budżetowej strefy. Dobrym przykładem jest Duster, który w najnowszym wydaniu zyskał bardzo atrakcyjny wygląd i hybrydowy napęd. Sprawdziliśmy jego kompetencje w porównaniu z nieco mniejszym rywalem spod znaku Toyoty. To starcie bardzo popularnych modeli. Duster był w ubiegłym roku piętnastym najchętniej wybieranym nowym autem w Europie i ósmym w Polsce. Yaris Cross zajął, odpowiednio, ósme i czwarte miejsce.

Znośne ograniczenia – nadwozie, wnętrze

Choć reprezentują dwa segmenty – Yaris Cross to miejski SUV/crossover, a Duster zalicza się do tych kompaktowych – a ich rozmiary zauważalnie się różnią, nie dzieli ich przepaść. Nadwozie Dacii jest w przybliżeniu o 14,5 cm dłuższe, 5 cm szersze i 6,5 cm wyższe, o prawie 10 cm większy jest rozstaw osi.

Z perspektywy wnętrz różnice są zdecydowanie mniejsze. W obu autach mieszczą się nawet wysocy kierowcy, jednakowo narzekając na brak możliwości odsunięcia się dalej od pedałów. Mniejsza szerokość kabiny Yarisa nie jest wielkim problemem z przodu, gdzie do Dustera brakuje mu 5 cm. Najwyżej roślejsze osoby będą się tu trącać łokciami.

Z tyłu różnica jest większa (wynosi 8 cm), ale odczuwalnie rzutuje na komfort podróży tylko przy komplecie pasażerów. Gdy na kanapie Toyoty siedzą góra dwie osoby, nie grozi im ocieranie się ramionami, a o wystarczającą ilość miejsca na nogi i tak w obydwu autach trzeba prosić siedzących z przodu, którzy wcale nie narzekają na jej nadmiar. Idąc jednak na pewne kompromisy (w Yarisie trochę większe), zarówno rumuńskim, jak i japońskim samochodem w zadowalających warunkach mogą podróżować cztery osoby mierzące do 180-185 cm.

Różnic w zdolnościach pociągowych nie ma (w obu autach przyczepa może ważyć maksymalnie 750 kg), pod względem ładowności właściwie też (Dacia wygrywa o 5 kg, z wynikiem 490 kg). Rozbieżności pojawią się, gdy przyjdzie wykorzystać tę ładowność. Duster mieści za kanapą niezłe 430 l bagażu, Yaris Cross – skromne 320 l.

Zelektryfikowane – układ napędowy, spalanie

Mały kufer Toyoty nie do końca zasługuje jednak na krytykę. Oferowałby zupełnie przyzwoite 397 litrów, gdyby do testu trafił przednionapędowy Yaris Cross (w gamie są dwie hybrydy, 116- i 130-konna, obie dostępne z napędem na przód lub na 4 koła). Testujemy jednak absolutnie topowe wydanie, z benzynowym silnikiem 1.5 R3 o mocy 92 KM wspomaganym 84-konną „elektryką”.

DANE TECHNICZNE I CENY Dacia Duster Hybrid 140 4x2 Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid DF AWD-i
Silnik  benzynowy + elektr. benzynowy + elektr.
Pojemność skokowa 1598 cm3 1490 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R3/12
Moc maksymalna (benz.) 90 KM/5600 92 KM/5500
Moc maksymalna (el./syst.) 49/140 KM 84/130 KM
Maks. moment obr. (benz.) 148 Nm/3600 120 Nm/3600
Maks. moment obr. (el./syst.) 205/b.d. Nm 185/b.d. Nm
Napęd przedni 4x4
Skrzynia biegów aut./wielotrybowa aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 434/181/166 cm 420/177/160 cm
Rozstaw osi 266 cm 256 cm
Średnica zawracania 10,9 m 10,6 m
Masa/ładowność/masa przyczepy 1380/490/750 kg 1290/485/750 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 430/1609 l 320/b.d. l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95) 36 l (Pb 95)
Opony 215/60 R18 215/50 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 160 km/h 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s 11,3 s
Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km 4,5-5,4 l/100 km
Zasięg teoretyczny 1020 km 800 km
Cena od 111 400 zł od 129 900 zł

Duster do niedawna oferował pełne spektrum napędów sprzed ery elektryfikacji, mógł spalać każdy rodzaj paliwa. I tylko wersja na LPG miała wyłącznie przedni napęd, te na benzynę czy ON dało się też kupić z układem 4x4.

Nowa generacja modelu pożegnała diesla, jego miejsce zajęła testowana hybryda. Dostępna wyłącznie z przednim napędem (4x4 łączy się tylko z benzynową jednostką). Ale i automatem, jako jedyna w ofercie. I to niekonwencjonalnym (choć typowym dla aliansu Renault-Nissan), bo tzw. wielotrybowym, z czterema biegami dla sekcji benzynowej (1.6 R4, 90 KM) i dwoma dla elektrycznej (49 KM).

Podczas spokojnej jazdy obydwa układy napędowe zachowują się w dosyć zbliżony sposób. Całkiem sprawnie odpowiadają na dodanie gazu i nie hałasują nadmiernie. Większe rozbieżności ujawnia dopiero „dynamiczne” rozpędzanie, podczas którego Toyota drażni wyjącym na wysokich obrotach silnikiem (Dacia zmienia przełożenia – może nie jak automat, ale eliminując jednostajny jęk spod maski; choć czasem zdarza jej się „przeciągnąć bieg”).

Opisywane SUV-y dość niechętnie wyrywają z miejsca i oferują co najwyżej wystarczające osiągi. Duster jeszcze jako tako rozpędza się przy dwucyfrowych prędkościach, wyższe tempo w obu autach wymaga już pewnej cierpliwości przy rozpędzaniu, zwłaszcza podczas jazdy z obciążeniem.

DANE TESTOWE Dacia Duster Hybrid 140 4x2 Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid DF AWD-i
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,7 s 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 11,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,2 m 36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,8 m 36,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,0 dB 60,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,5 dB 65,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7 2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 5,3/5,3/5,3 l/100 km 6,0/4,8/5,4 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 940 km 660 km

Hybrydowych wersji zwykle nie kupuje się jednak z myślą o dynamicznej jeździe, lecz o oszczędzaniu na paliwie. A z tym testowane samochody radzą sobie równie dobrze. Średnio podczas testu zadowalały się mniej niż 5,5 l benzyny na 100 km (Toyota więcej zużywa w korkach, a mniej w trasie, Dacia tu i tu wykazuje taki sam „apetyt”). Dopiero jazda 140 km/h przynosi wyraźnie wyższe wyniki – ok. 8 l.

Choć spalanie obu aut jest podobne, to zasięg już nie. Duster dzięki większemu zbiornikowi (50 wobec 36 litrów w Yarisie) może przejeżdżać między tankowaniami o niemal połowę większy dystans.

Całkiem wygodnie – komfort, prowadzenie

Co nie dziwi, dynamicznych aspiracji nie zdradzają też układy jezdne testowanych samochodów. Yaris Cross wykazuje jeszcze pewną dozę zwinności (i w razie czego trochę lepiej hamuje), ale ani jeden, ani drugi uczestnik testu nie przepada za ciasnymi łukami i gwałtownymi manewrami – ich elektronika pokładowa ma wtedy co robić.

Jednak i to nie jest najistotniejsze w hybrydowych SUV-ach. Ważne, że żadna z tych „pseudoterenówek” nie zawodzi na wybojach. Całkiem skutecznie tłumią i większe pojedyncze nierówności, i powtarzające się mniejsze, i pofałdowania na drogach szybkiego ruchu. Przy intensywniejszej pracy podwozia obydwu aut hałasują. Na w miarę niezniszczonej drodze trudno jednak narzekać na warunki, mimo że oba mają swoje słabsze strony (Duster oferuje mniej wygodne podczas dłuższych podróży fotele, Yaris Cross ma gorzej wyciszone wnętrze).

Dacia Duster, Toyota Yaris Cross 3
Z niedużymi wybojami obydwa samochody radzą sobie nieźle, ale na niektórych, jak nierówny bruk, hałasują.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Co oczywiste, na zaśnieżonej drodze lepiej poradzi sobie wyposażona w napęd obu osi Toyota, na suchym asfalcie o jego obecności świadczą jednak tylko umieszczone między fotelami pokrętło wyboru trybów pracy napędu i odpowiednie grafiki na ekranach.

Zazębiające się oferty – cena, wyposażenie

Napęd 4x4 i najwyższa wersja wyposażeniowa (seryjne m.in. ekran head-up i właściwie kompletny pakiet asystentów) sprawiają, że testowany Yaris Cross kosztuje niemal 160 tys. zł. A to wykreśla go z kręgu zainteresowania wielu osób rozważających zakup Dustera.

Nikt jednak nie każe wybierać topowego wydania – w specyfikacji Style (trzeciej z sześciu w cenniku) z przednim napędem i ceną nieprzekraczającą 130 tys. zł Toyota stanowi zdecydowanie poważniejszą konkurencję dla Dustera. Podobnie jak w słabszym wydaniu o mocy 116 KM, osiągającym 100 km/h pół sekundy wolniej od 130-konnego, a kosztującym od ok. 110 tys. zł.

Hybrydowy Duster w podstawowo wyposażonej wersji Expression (ręczna klimatyzacja, tempomat, kamera cofania, 2 ekrany, alufelgi 17'') kosztuje 111 400 zł. W dwóch wyższych, różniących się nieco charakterem: 117 400 zł. Testowana Journey ma w tej cenie m.in. automatyczną „klimę”, nawigację, ładowarkę indukcyjną czy felgi 18''. Więcej niż wystarczający zestaw.

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Dacia Duster Toyota Yaris Cros
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 34 24
Wykończenie i ergonomia 10 6 7
Wyciszenie 10 8 6
Multimedia i obsługa 10 7 8
Bagażnik 20 13 8
SUMA 100 68 53
Układ napędowy
Osiągi 30 15 13
Praca silnika 10 6 7
Skrzynia biegów/napęd 10 6 8
Zużycie paliwa 30 25 25
SUMA 80 52 53
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 12 14
Komfort jazdy 30 14 14
Układ kierowniczy 10 7 7
Hamulce 20 11 12
SUMA 90 44 47
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 20 8
Poziom wyposażenia 40 17 27
Systemy bezpieczeństwa 30 14 17
Wyposażenie dodatkowe 10 2 3
SUMA 130 53 55
RAZEM 400 217 208
MIEJSCA   1 2

Dacia Duster, Toyota Yaris Cross – podsumowanie porównania hybrydowych SUV-ów

Wygrana hybrydowej wersji nowego Dustera z rywalem uznanej i doświadczonej w produkcji hybryd marki Toyota pokazuje, jak wielki postęp wykonał rumuński producent. Duster nadal przyzwoicie jeździ i niedużo kosztuje, a do tego w końcu świetnie wygląda. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że zwycięstwo zawdzięcza w dużej mierze przestronniejszemu wnętrzu – jeśli ktoś nie potrzebuje tyle miejsca, może równie dobrze uznać, że lepszy jest Yaris Cross.

Dacia Duster, Toyota Yaris Cross
fot. Kacper Szczepański/Motor

Dacia Duster Hybrid 140 4x2 Journey – galeria zdjęć

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT Premiere Edition – galeria zdjęć

Czytaj także