Na salonie samochodowym w Tokio Toyota zaprezentowała limitowaną odmianę swojego przebojowego hot hatcha – GR Yarisa. Zmiany nie są tylko kosmetyczne.
GR Yaris pojawił się w 2020 r. i z miejsca zjednał sobie serca miłośników prawdziwie sportowych hot hatchy za sprawą mocnego turbodoładowanego silnika 1.6 R3 połączonego z manualną skrzynią, napędu na cztery koła, zadziornej aparycji i takiegoż charakteru.
Teraz, dokładnie w dwa lata od debiutu GR Yarisa na tokijskim salonie Toyota pokazała w tym samym miejscu jego wersję po fabrycznym tuningu – GRMN Yarisa (skrót ten oznacza Gazoo Racing tuned by Meister of Nürburgring). Niestety, inaczej niż w przypadku standardowego wariantu, GRMN Yaris nie trafi na rynki inne niż japoński. A i tam zaledwie 500 szczęśliwców będzie mogło go kupić (co więcej odbędzie się specjalna loteria, pozwalająca wyłonić osoby, które otrzymają możliwość zarezerwowania auta).
GR Yaris brał udział w różnych zawodach sportowych – zarówno w wyścigach (startował w nich sam szef koncernu Toyota – Akio Toyoda, pod pseudonimem Morizo), jak i w rajdach. I to właśnie doświadczenia zdobyte w ogniu walki na torach i odcinkach specjalnych miały wpływ na powstanie GRMN Yarisa.
GRMN Yaris bazuje na GR Yarisie w japońskiej specyfikacji RZ „High performance” z silnikiem mocniejszym niż w aucie znanym u nas (272 zamiast 261 KM). Samochód będzie oferowany w wersji standardowej GRMN oraz z dwoma pakietami do wyboru: Circuit, czyli torowym (opcja fabryczna, tylko 50 sztuk) lub Rally (opcja dilerska).
W tym pierwszym znajdą się m.in. się 18-calowe felgi BBS, wzmocnione hamulce, amortyzatory Bilsteina, nakładki przedniego zderzaka i progów oraz karbonowy tylny spojler, natomiast w drugim – amortyzatory GR (prześwit będzie wynosił 130 mm - o 10 mm więcej niż w GRMN i GRMN z pakietem Circuit), inny stabilizator oraz osłony podwozia.
W porównaniu ze standardowym GR Yarisem RZ „High performance” GRMN Yaris otrzymał skrzynię biegów o zmienionych przełożeniach, wytrzymalsze sprzęgło, inne mechanizmy różnicowe z przodu i z tyłu, a jego silnik rozwija też wyższy moment obrotowy (390 zamiast 370 Nm). Ponadto, by zmniejszyć masę auta (o około 20 kg), zastosowano karbonowe maskę (z wylotem powietrza) oraz tylny spojler (dach jest standardowo z tego materiału) oraz usunięto kanapę. GRMN Yaris ma także wzmocnioną karoserię (m.in. o 545 więcej spawów) i rozpórkę usztywniającą kielichy tylnego zawieszenia.
Stworzeniu auta towarzyszy powołanie specjalnego programu, który będzie umożliwiał nabywcom dostosowywanie samochodów do ich osobistych preferencji, co także jest wzorowane na możliwościach znanych ze świata sportów samochodowych.