Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota GR Yaris ruch

Spóźnialscy nie muszą się martwić – Toyota GR Yaris

Toyota

Spóźnialscy nie muszą się martwić – Toyota GR Yaris

U dilerów ponownie ruszają zapisy na GR Yarisa. Auto ma być dostępne do końca 2022 r.

Toyota GR Yaris to fenomen. Mały, dziki, niezbyt praktyczny (ale za to drogi) samochód, który z miejsca zdobył rzesze fanów. To pokazuje, jak bardzo w dobie elektryfikacji, permanentnego mówienia o emisji dwutlenku węgla itd. ludzie potrzebują aut z krwi i kości. Takich, które potrafią dać wielkie emocje i radość z jazdy w czystej postaci. I niekoniecznie epatując przy tym niewiarygodnymi wartościami mocy czy piekielnie szybkim rozpędzaniem się do „setki”.

Szalony popyt na GR Yarisa

Popularność GR Yarisa okazała się tak wielka, że każda partia samochodów przeznaczonych dla poszczególnych dystrybutorów sprzedawała się na pniu.

Warto przypomnieć, jak to wyglądało w Polsce. Najpierw na nasz rynek przeznaczono 305 egzemplarzy, a przedsprzedaż rozpoczęła się 4 maja 2020 r. Do czasu uruchomienia produkcji auta (24 października 2020 r.) zamówiono 187 samochodów, czyli ponad 60% z przyznanej puli. Co ciekawe, GR Yarisa nie można było wtedy zobaczyć na żywo, ani odbyć jazdy testowej. Jeszcze w 2020 r. polski oddział Toyoty „zaklepał” kolejne sto sztuk, a w lutym bieżącego roku następne trzysta egzemplarzy (zamówienia na nie zebrano w ciągu zaledwie dwóch dni). Łącznie w Polsce sprzedano bądź zarezerwowano już 752 GR Yarisy.

I choć GR Yaris jest w założeniu samochodem limitowanym, Toyota postanowiła nadal go oferować, by zaspokoić wciąż wysoki popyt. Polskie salony japońskiej marki rozpoczęły już przyjmowanie zamówień na kolejne samochody, a dostępność GR Yarisa została przedłużona do końca 2022 r. Na razie nie podano jednak, jak dużo egzemplarzy zostanie dla nas przeznaczonych (można zakładać, że tak jak poprzednio sytuacja będzie się dynamicznie zmieniać w zależności od popytu).

Prawdziwy hot hatch

GR Yaris to model absolutnie unikalny – samochód homologacyjny dla rajdówki WRC nowej generacji. Nie dość, że w przeciwieństwie do „normalnego” Yarisa został zbudowany w oparciu o dwie połączone płyty podłogowe (GA-B Yarisa i GA-C Corolli), to ma napęd na cztery koła i wyjątkowo mocny trzycylindrowy silnik 1.6 turbo. Rozwija on aż 261 KM i 360 Nm, co pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 s i rozpędzić się do prędkości maksymalnej 230 km/h (elektronicznie ograniczonej).

Toyota GR Yaris przód
GR Yaris ma ze zwykłym modelem niewiele wspólnego.
Toyota
Toyota GR Yaris tył
Potężnie poszerzone nadkola, obniżona linia dachu (wykonanego z karbonu) i szyby bez ramek – GR Yaris to samochód absolutnie wyjątkowy.  
Toyota
Toyota GR Yaris przód ruch
GR Yaris nie udaje samochodu, którym można jeździć po torze. On się naprawdę w takich warunkach czuje jak w domu.
Toyota
Toyota GR Yaris tył uch
Yaris ma napęd na 4 koła ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego miedzy osie (3 tryby – od 60/40 do 30/70 przód-tył). W rękach wprawnego kierowcy jazda tylnonapędowymi poślizgami jest jak najbardziej możliwa.
Toyota
Toyota GR Yaris deska
Kabina – przyjemnie wykończona i całkiem wygodna. Manualna skrzynia biegów jest bardzo precyzyjna.
Toyota
Toyota GR Yaris siedzenia
Siedzenia są wygodne i dobrze wyprofilowane, ale umieszczono je za wysoko.
Toyota

Czytaj także