Kia EV9 to wyjątkowy elektryczny SUV – zapewnia niezrównany komfort, świetne osiągi, a dzięki architekturze 800 V ładowanie akumulatora zajmuje mało czasu.
Kia EV9 robi wrażenie – zarówno niezwykłym designem, jak i zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi. Ten potężny SUV został skonstruowany w oparciu o zaawansowaną, modularną płytę podłogową E-GMP (Electric Global Modular Platform), stworzoną w założeniu dla samochodów elektrycznych.
EV9 mierzy ponad 5 m długości i ma ponad 3-metrowy rozstaw osi. Gwarantuje to fenomenalne warunki podróży, a komfort poprawia dodatkowo całkiem płaska podłoga, umożliwiająca swobodne postawienie stóp także pasażerowi zasiadającemu na środkowym miejscu w drugim rzędzie.
Standardowo EV9 jest siedmioosobowe, ale za dopłatą zamiast kanapy oferowane są dwa fotele w środkowym rzędzie. Co ważne, można je wszechstronnie regulować. W pakiecie Relax odbywa się to elektrycznie, zaś w tańszym Lounge – manualnie (ale to właśnie ten pakiet oferuje możliwość obracania siedzeń, również w stronę drzwi, by np. wygodnie przypiąć dziecko w foteliku).
Kokpit Kii EV9 jest zarówno nowoczesny (aż trzy ekrany: cyfrowe wskaźniki 12,3'', panel klimatyzacji 5,3'' i centralny wyświetlacz 12,3''), jak i wyjątkowo przyjazny w obsłudze.
EV9 oferuje wybór dwóch wersji silnikowych. Podstawowa, napędzana na tylne koła, ma jednostkę generującą 203 KM i 350 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s i może rozpędzić się do 180 km/h. Mocniejszy wariant ma dwa silniki (przekazujące moment obrotowy na koła obu osi) uzyskujące łącznie aż 384 KM i 600 lub 700 Nm (odpowiednio w wersjach Earth i GT-Line). Osiągi są iście sportowe – prędkość maksymalna wynosi 200 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6,0 s (Earth) lub zaledwie 5,3 s (GT-Line).
Obie odmiany korzystają z akumulatora trakcyjnego czwartej generacji o pojemności 99,8 kWh. Pozwala on na uzyskanie imponującego zasięgu dla tak olbrzymiego samochodu, wynoszącego od 505 km (GT-Line) do aż 563 km (wersja podstawowa RWD).
Niezmiernie istotne jest to, że Kia zastosowała w EV9 najbardziej zaawansowaną, 800-woltową architekturę elektryczną. To właśnie za sprawą 800 V moc ładowania przekracza 200 kW, a krzywa ładowania ma bardzo płaski przebieg, który utrzymywany jest na wysokich wartościach i pozwala w zaledwie 15 min uzyskać 249 km zasięgu.
Udogodnieniem jest także technologia V2G, która poza możliwością zasilania zewnętrznych urządzeń elektrycznych w przyszłości pozwoli przekształcić EV9 w mobilny bank energii.
Wśród rozwiązań technicznych Kii EV9 szczególnie istotna jest 800-woltowa architektura elektryczna o bardzo płaskim przebiegu krzywej ładowania. W efekcie uzupełnienie energii od 10 do 80% może zająć tylko 24 minuty.
W konkursie World Car of the Year (WCOTY) Kia EV9 otrzymała najważniejszy tytuł światowego samochodu roku oraz wygrała w kategorii „samochód elektryczny roku”. Została też wybrana przez kobiety (Women's Worldwide Car of the Year) światowym samochodem roku. Z kolei w organizowanym przez redakcję „Motoru” plebiscycie Auto Lider 2024 głosami czytelników EV9 uznano za elektryczne auto roku.
Kia tradycyjnie oferuje świetne warunki gwarancji (7 lat lub 150 tys. km), ale dla EV9 przygotowała też atrakcyjne warianty finansowania, tak leasingu, jak i wynajmu (szczegóły niżej). Co istotne, w obu przypadkach do auta dodawana jest w cenie przenośna ładowarka o mocy 11 kW.
Rata miesięczna wynajmu zawiera: