Tego jeszcze nie było: Kia ze swoim elektrycznym SUV-em EV9 rzuca wyzwanie konkurencji z segmentu premium. Jej przeciwnikami w pierwszym porównaniu są Mercedes EQS SUV i Audi Q8 e-tron.
Kia EV9 emanuje pewnością siebie już na parkingu. Równie śmiała jest jej cena: jak dotąd niewiele osób wydało ponad 300 tys. zł na Kię. Ale w porównaniu z konkurencją koreańskie auto wydaje się uczciwie wycenione. Flagowe elektryczne SUV-y ze znaczkiem Audi, a tym bardziej Mercedesa, wymagają bowiem znacznie większych inwestycji. Zapowiada się więc ciekawie – zarówno za kierownicą, jak i podczas przyznawania punktów.
Po samochodach o tak dużych gabarytach można oczekiwać przestronnych wnętrz. Audi jest jedynym SUV-em w zestawieniu, którego długość nie przekracza 5 m. Jako jedyne nie oferuje też wersji 7-miejscowej; zamiast tego całkowicie skoncentrowano się na dobrym zagospodarowaniu przestrzeni dla pięciu osób i bagażu. I trzeba przyznać, że udało się to całkiem dobrze. Drugie rzędy Kii i Mercedesa zapewniają jednak znacznie więcej miejsca i komfortu.
Zdecydowanie bardziej niż tył przekonuje przód Audi. Błyszczy najlepszą jakością wykonania, a ekran dotykowy, choć wymaga pewnego przyzwyczajenia, jest łatwy w obsłudze. Q8 e-tron traci natomiast punkty za bagażnik i jego funkcjonalność. Można jedynie złożyć w nim oparcie kanapy. Młodsi rywale oferują też szerszy zakres funkcji z zakresu bezpieczeństwa.
Audi imponuje wykonaniem – nic tu nie skrzypi ani nie trzeszczy. Także czytelność oszczędnych grafik cyfrowych interfejsów oraz łatwość obsługi reprezentują wysokie standardy. Pojemne schowki. Za kierownicą można usiąść dość nisko jak na SUV-a.
W tej dziedzinie prowadzi Mercedes, który ponadto zapewnia najwyższy komfort siedzenia: z przodu podróżuje się na wygodnych fotelach, zaś z tyłu zamontowano wielofunkcyjną kanapę. Choć wysoko poprowadzona deska rozdzielcza i masywna konsola środkowa odbijają się na przestronności, to tworzą bardzo przytulną atmosferę, a w EQS-ie i tak z pewnością nie jest ciasno. Warto jednak dwa razy rozważyć jasne, a przez to trudniejsze do utrzymania w czystości wyposażenie wnętrza, bo w tym samym kolorze są nawet dywaniki.
Luksusowy samochód z gwiazdą oferuje całkiem pakowny bagażnik (645 l), ale stosunkowo niską ładowność (testowy egzemplarz: 523 kg). Trudno nam stwierdzić, jak EQS sprawdza się jako pojazd dla siedmiu osób, bo do testu dostaliśmy wariant 5-miejscowy. Opadająca linia dachu i małe tylne okna pozwalają jednak wątpić w to, że trzeci rząd zapewnia równie komfortowe warunki podróżowania.
Kanciasta Kia EV9 z dużymi oknami i niemal pionowo opadającymi bokami wygląda jak sala gimnastyczna na kołach. Nawet w trzecim rzędzie można podróżować tu całkiem wygodnie, o ile siedzący na kanapie zechcą przesunąć ją o kilka centymetrów do przodu – co nie powinno stanowić problemu, ponieważ miejsca przed kolanami jest tam pod dostatkiem. Gorsze wrażenie robi krótkie siedzisko kanapy – odpowiednie podparcie ud nie jest jej mocną stroną. Rozwiązaniem mogą być opcjonalne indywidualne fotele, które zmieniają EV9 w pojazd 6-osobowy.
Mimo dużej konsoli środkowej także z przodu Kii nie brakuje swobody. Fotele ujmują przydatną podczas przystanków na ładowanie funkcją rozkładania; zrezygnowano jednak z wysuwanego podparcia ud, którego będzie brakować przede wszystkim wyższym osobom. Najwyższa ładowność oraz gigantyczna przestrzeń ładunkowa z elektrycznie składanym trzecim rzędem siedzeń czynią z EV9 najlepszy pojazd transportowy w tym gronie. Choć „wegańskie” wnętrze nie błyszczy równie wysoką jakością co Mercedes ani solidnością Audi, to nie daje też powodów do krytyki – z wyjątkiem uginającej się i skrzypiącej konsoli środkowej.
Duże, przestronne auta, cichy napęd elektryczny i wiele funkcji poprawiających komfort: to solidne podstawy. Zważywszy na cenę, Kia szczególnie rozpieszcza swoich podróżujących licznymi udogodnieniami. Już w bazowej wersji seryjnie zamontowano podgrzewane i wentylowane fotele – nawet w drugim rzędzie. W cenę wliczono też trójstrefową klimatyzację automatyczną i rolety przeciwsłoneczne szyb bocznych z tyłu. Ogromna kabina EV9 zapewnia wysoki poziom komfortu akustycznego, choć pod tym względem Kia – zarówno subiektywnie, jak i obiektywnie – ustępuje rywalom.
Na szczególną pochwałę zasługuje stalowe zawieszenie z regulacją prześwitu z tyłu, które sprawia, że ok. 2,6-tonowa Kia gwarantuje przyzwoity komfort podczas pokonywania nierówności. Choć niekiedy, na małych wybojach, EV9 wpada w drżenie, to na większych czuć już tylko minimalne kołysanie.
Rywale zdobywają w tej konkurencji więcej punktów przede wszystkim ze względu na swoje bardziej wyrafinowane zawieszenia z pneumatyką i adaptacyjnymi amortyzatorami. Mistrzem komfortu jest Mercedes, który miękko wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni. Trzeba jednak polubić lekkie kołysanie masywnego nadwozia. Kabinę EQS-a najskuteczniej wyizolowano akustycznie, niemal całkowicie eliminując nieprzyjemne odgłosy, jedynie podczas jazdy z prędkością autostradową daje się słyszeć szum wiatru. Do tego SUV ze Stuttgartu oferuje najwygodniejsze fotele w stawce.
Złoty środek prezentuje Audi, którego zawieszenie jeszcze lepiej reaguje pod pełnym obciążeniem i tylko w niewielkim stopniu ustępuje rywalowi z Niemiec. Pod względem wyciszenia Q8 e-tron także plasuje się między Kią a Mercedesem. Szkoda tylko, że producent z Ingolstadt poskąpił na funkcjach poprawiających komfort cieplny: dopłacić trzeba nawet za podgrzewane fotele.
Wysoka moc – od 360 KM (Mercedes) do 408 KM (Audi) – potężny, stale dostępny moment obrotowy dostarczany przez dwa silniki (po jednym na oś) oraz znaczna masa to wspólne cechy opisywanej trójki.
Ale są też różnice: Kia w szczególności imponuje przyspieszeniem, co potwierdzają pomiary (100 km/h w 4,9 s). Żaden z rywali nie rozpędza się z takim impetem – nawet najmocniejsze Audi, które jest mniej żywiołowe przede wszystkim przy mniejszym obciążeniu. Najwięcej punktów Q8 e-tron traci jednak z uwagi na znaczny apetyt na energię: uzyskane średnio w teście 30,3 kWh/100 km nie jest powodem do dumy, zwłaszcza jak na najmniejszy samochód w zestawieniu. Co prawda Kia zużywa niewiele mniej, lecz ma też znacznie większą powierzchnię czołową. Ze względu na pojemniejszy akumulator Q8 e-tron oferuje wyższy zasięg. Ale przy powściągliwym obchodzeniu się z pedałem gazu zarówno Audi, jak i Kia pokonają na jednym ładowaniu ponad 400 km.
Mistrzem efektywności jest najcięższy zawodnik w tym trio: przy zużyciu wynoszącym 26,4 kWh/100 km Mercedes potrzebuje o prawie 4 kWh/100 km mniej niż Audi, a dzięki jeszcze większemu magazynowi energii jego realny zasięg może wynieść nawet 500 km. To m.in. zasługa aerodynamicznie zoptymalizowanego nadwozia.
DANE TECHNICZNE I CENY | Audi Q8 e-tron 55 quattro | Kia EV9 AWD Earth | Mercedes EQS SUV 450 4Matic |
---|---|---|---|
Silnik | 2 x elektryczny | 2 x elektryczny | 2 x elektryczny |
Moc systemowa | 408 KM | 385 KM | 360 KM |
Systemowy moment obrotowy | 664 Nm | 700 Nm | 800 Nm |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./1-biegowa | aut./1-biegowa | aut./1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 492/194/163 cm | 502/198/178 cm | 513/196/172 cm |
Rozstaw osi | 293 cm | 310 cm | 321 cm |
Średnica zawracania | 12,3 m | 13,1 m | 11,0 m |
Masa własna/ładowność | 2510/670 kg | 2550/690 kg | 2765/645 kg |
Maks. masa przyczepy | 1800 kg | 2500 kg | 1800 kg |
Maks. moc ładowania (AC/DC) | 22/170 kW | 11/240 kW | 22/200 kW |
Poj. bagażnika p. + t. (min./maks.) | 62 + 569/1637 l | 52 + 333/2318 l | – + 645/2100 l |
Poj. akumulatora (netto) | 106 kWh | 99,6 kWh | 118 kWh |
Opony | 255/50 R20 | 285/45 R21 | 275/45 R21 |
Osiągi (dane producenta) | |||
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 200 km/h | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,6 s | 6,0 s | 6,1 s |
Średnie zużycie energii | 20,7 kWh/100 km | 22,8 kWh/100 km | 20,6 kWh/100 km |
Zasięg | 442 km | 416 km | 541 km |
Cena bazowej wersji z tym silnikiem | 382 900 zł | 343 900 zł | 609 300 zł |
Napięcie 800 V sprawia, że Kię można ładować wyjątkowo sprawnie. System automatycznie przygotowuje baterię, szybko zwiększa moc i zapewnia imponującą krzywą. W przedziale do 80% ani Audi, ani Mercedes nie są w stanie dorównać EV9. Co prawda także sprawnie pobierają prąd, lecz z niższą mocą. Przy uzupełnianiu energii powyżej 80% tempo ładowania się wyrównuje, ale w żadnym przypadku nie staje się ono powolne. Przewagą Audi i Mercedesa jest możliwość zasilania prądem zmiennym o mocy 22 kW (opcja), podczas gdy użytkownik Kii musi się zadowolić pokładową ładowarką AC o mocy 11 kW.
Nawigacja uwzględniająca postoje na ładowanie we wszystkich trzech samochodach spisuje się bez zarzutu. Przy okazji przesyłanych bezprzewodowo aktualizacji oprogramowania – w najlepszym przypadku – stale uzupełniana jest też baza stacji ładowania.
DANE TESTOWE | Audi Q8 e-tron 55 quattro | Kia EV9 AWD Earth | Mercedes EQS SUV 450 4Matic |
---|---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,8 s | 1,9 s | 2,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,8 s | 4,9 s | 5,9 s |
Przyspieszenie 0-150 km/h | 11,2 s | 11,1 s | 12,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,2 m | 32,9 m | 35,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,1 m | 33,3 m | 33,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56,0 dB | 56,0 dB | 51,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,0 dB | 63,0 dB | 61,0 dB |
Czas okrążenia toru testowego | 1:45,7 min | 1:47,0 min | 1:49,0 min |
Prędkość w slalomie (co 18 m) | 61,4 km/h | 61,0 km/h | 62,2 km/h |
Średnie testowe zużycie energii | 30,3 kWh/100 km | 28,7 kWh/100 km | 26,4 kWh/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 350 km | 330 km | 440 km |
Niewielu właścicieli oczekuje od pojazdów o masie ok. 2,5 t wybitnej dynamiki jazdy. Dzięki zwartemu nadwoziu, najniższej masie i najmocniejszemu napędowi Audi ma najlepsze warunki, by zaimponować na torze. I faktycznie nie zawodzi, a wręcz zauważalnie je dopracowano: przed liftingiem ten SUV irytował niezbyt czułym układem kierowniczym i wyraźną tendencją do podsterowności, teraz bardzo neutralnie pokonuje zakręty i zapewnia lepsze informacje zwrotne. Choć hamulce są łatwe w dozowaniu, to przez dość długie drogi wytracania prędkości Q8 e-tron traci cenne punkty.
Neutralnie prowadzi się też Kia, która w obszarze granicznym ujawnia jednak tendencję do nadsterowności, co w połączeniu z największymi ruchami nadwozia może przyczyniać się do niepokoju i odbijać się na bezpieczeństwie jazdy. Układ kierowniczy jest tu niezbyt czuły, a średnica zawracania okazuje się dużo większa niż w przypadku rywali. Azjatycki pojazd zaskakuje za to niezwykle skutecznym hamowaniem – 33,3 m potrzebne na zatrzymanie się ze 100 km/h to niemal poziom samochodów sportowych.
Mercedes EQS SUV podobnie skutecznie wytraca prędkość, choć czucie hamulca jest tu znacznie słabsze. Opcjonalna tylna oś o maksymalnym kącie skrętu 10 stopni zapewnia przyjemną zwrotność np. podczas parkowania, ale – wbrew oczekiwaniom – nie poprawia dynamiki. Na torze EQS w żadnym momencie nie jest w stanie ukryć swojej wysokiej masy własnej (testowy egzemplarz: blisko 2,9 t).
PUNKTACJA TESTOWA | Maks. liczba pkt. | Audi | Kia | Mercedes |
---|---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | ||||
Wymiary wnętrza | 50 | 37 | 45 | 40 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 9 | 7 | 8 |
Wyciszenie | 10 | 7 | 7 | 8 |
Multimedia i obsługa | 10 | 9 | 7 | 8 |
Bagażnik | 20 | 14 | 23 | 15 |
SUMA | 199 | 76 | 89 | 79 |
Układ napędowy | ||||
Osiągi | 30 | 21 | 23 | 21 |
Praca napędu | 10 | 10 | 10 | 10 |
Zasięg | 10 | 5 | 5 | 7 |
Zużycie energii | 30 | 1 | 3 | 6 |
SUMA | 80 | 37 | 41 | 44 |
Właściwości jezdne | ||||
Prowadzenie | 30 | 24 | 18 | 21 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 21 | 27 |
Układ kierowniczy | 10 | 7 | 5 | 7 |
Hamulce | 20 | 13 | 14 | 13 |
SUMA | 90 | 68 | 58 | 68 |
Wyposażenie i koszty | ||||
Cena zakupu | 50 | 33 | 36 | 19 |
Poziom wyposażenia | 40 | 12 | 29 | 34 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 12 | 17 | 17 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 6 | 3 | 8 |
SUMA | 130 | 63 | 85 | 78 |
RAZEM | 400 | 244 | 273 | 269 |
MIEJSCA | 3 | 1 | 2 |
Kia EV9 AWD to wielka niespodzianka: koreański gigant pozytywnie wyróżnia się na tle niemieckiej konkurencji z segmentu premium i zasłużenie wygrywa porównanie. Kia oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny. Bardzo komfortowy, lecz też drogi Mercedes EQS SUV ostatecznie musi więc zadowolić się drugim miejscem. Trzecie zajmuje Audi Q8 e-tron, które imponuje solidnością, a po ostatnim liftingu stało się bardziej harmonijne i zyskało pojemniejszy akumulator, ale mimo to nie jest w stanie konkurować z większymi rywalami.
Audi Q8 e-tron po liftingu wyraźnie zyskało na dynamice jazdy – prowadzi się bardziej komunikatywnie.
Audi imponuje wykonaniem – nic tu nie skrzypi ani nie trzeszczy. Także czytelność oszczędnych grafik cyfrowych interfejsów oraz łatwość obsługi reprezentują wysokie standardy. Pojemne schowki. Za kierownicą można usiąść dość nisko jak na SUV-a.
Jak na „zwykłe” zawieszenie Kia zapewnia dobry komfort. Do tego świetnie hamuje. Układ kierowniczy bez należytego wyczucia.
Fotele Kii z unikalną funkcją relaksu z wysuwanym podnóżkiem – w sam na postój podczas ładowania w trasie.
Kia konsekwentnie wykorzystuje swoje ogromne gabaryty – miejsca jest w bród. Minus: krótkie siedziska.
Przeciętny dostęp, za to bardzo pojemna przestrzeń bagażowa (od 333 przez 828 aż po 2318 l). Także ładowność jest największa w porównaniu (690 kg).
Duży (od 645 do 2100 l) bagażnik Mercedesa jest starannie wykończony i oferuje pokaźny schowek pod podłogą, w sam raz na przewody do ładowania.