Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Mercedes EQS

Elektryczna ekstraklasa – Mercedes EQS

Mercedes

Elektryczna ekstraklasa – Mercedes EQS

Mercedes EQS to pierwszy luksusowy samochód elektryczny. Ma bardzo pojemne baterie (107,8 kWh) i zasięg dochodzący do 770 km.

Mercedes bardzo dynamicznie rozwija gamę samochodów elektrycznych. Niedawno pokazano małego SUV-a EQA (w niedzielę 18.04 światło dzienne ujrzy EQB), a teraz debiutuje najbardziej imponujący samochód świata z takim napędem – EQS.

To pierwsze auto Mercedesa, które zostało zbudowane na modułowej architekturze dla modeli klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem (w kolejce do debiutu czekają model EQE, oparty na nim SUV, a także SUV bazujący na EQS-ie).

EQS to samochód o bardzo dużych rozmiarach. Ma 521,6 cm długości (standardowa klasa S: 518 cm), 192,6 cm szerokości, 151,2 cm wysokości oraz 321 cm rozstawu osi. Wyposażono go seryjnie w tylne koła skrętne o kąt 4,5 stopnia (średnica zawracania 11,9 m), a opcjonalnie wynosi on 10 stopni (średnica zawracania: 10,9 m). EQS otrzymał też pneumatyczne zawieszenie Airmatic o zmiennej charakterystyce tłumienia.

Co ciekawe, EQS nie jest klasycznym sedanem, a liftbackiem, co w zasadniczy sposób poprawia łatwość korzystania z bagażnika, którego pojemność wynosi od 610 do 1770 l.

Na początku Mercedes EQS będzie dostępny w dwóch wariantach. Oto ich najważniejsze parametry:

  • 450+: akumulator 107,8 kWh, jeden silnik 333 KM, 568 Nm, napęd tylny, prędkość maksymalna 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
  • 580 4Matic: akumulator 107,8 kWh, dwa silniki łącznie rozwijające 524 KM i 824 Nm, napęd 4x4, prędkość maksymalna 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 4,3 s

Na razie Mercedes nie podał zasięgu dla każdego wariantu. Można przypuszczać, że 770 km o których wspomina, dotyczą lżejszej i słabszej wersji z napędem tylnym. Tak czy inaczej, jest to wartość imponująca, która czyni z EQS-a prawdziwie funkcjonalnego „elektryka”.

Jak docelowo będzie wyglądać kompletna gama modelu EQS jeszcze nie ujawniono, ale wiadomo, że w planach jest na pewno szczególnie mocna odmiana z silnikami generującymi aż 762 KM, a także taka z mniejszymi bateriami o pojemności 90 kWh.

W standardowym wyposażeniu znajduje się pokładowa ładowarka 11 kW, a w opcji 22 kW. Maksymalna moc ładowania wynosi 200 kW. Wtedy uzupełnienie energii zajmuje około pół godziny, natomiast z domowego wallboxa 11 kW około dziesięciu godzin. Oprogramowanie do zarządzania bateriami będzie można aktualizować zdalnie.

W EQS-ie zastosowano wiele ciekawych rozwiązań. Poniżej prezentujemy wybrane z nich z nich, a także różne ciekawe fakty w „telegraficznym skrócie”.

  • EQS jest najbardziej aerodynamicznym seryjnym samochodem świata (Cx: od 0,20).
  • Dzięki usłudze Ionity Unlimited wszyscy europejscy klienci Mercedes me Charge mogą bezpłatnie korzystać z sieci szybkiego ładowania Ionity przez rok.
  • Nawigacja planuje postoje na ładowanie oraz na bieżąco reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy.
  • Aktywacja nowych funkcji samochodu już po jego zakupie będzie możliwa zdalnie.
  • Wśród opcji znajdą się automatyczne drzwi, które otworzą się samoczynnie po zbliżeniu się kierowcy do auta. Można nimi sterować także poprzez system MBUX.
  • EQS-em można parkować za pomocą smartfona (wjechać na miejsce i z niego wyjechać), a gdy pozwoli na to infrastruktura, auto będzie w stanie parkować samoczynnie.
  • Światła Digital Light mogą wyświetlać na drodze oznaczenia nawigacyjne lub symbole ostrzegawcze.
  • Za dopłatą będzie oferowany system Drive Pilot, który sprawi, że EQS może poruszać się z prędkością do 60 km/h w korku lub przy dużym natężeniu ruchu w trybie zautomatyzowanym na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (najpierw w Niemczech; od pierwszej połowy 2022 r.). W tym czasie kierowca będzie mógł wykonywać inne czynności.
  • W pakiecie Energizing Air Control Plus zastosowano wydajny filtr HEPA, który usuwa 99,65% zanieczyszczeń (w tym do 86% wirusów i 90% bakterii).
  • EQS wykorzystuje 350 sensorów do monitorowania świata zewnętrznego i kabiny. Co więcej, korzystając ze sztucznej inteligencji (AI), może się na bieżąco uczyć i rozszerzać swoje możliwości.
20C0714_071
EQS przerasta na długość standardową klasę S.
Mercedes
20C0714_073
EQS jest liftbackiem. 
Mercedes
21C0123_003
Dostępne będą trzy linie stylizacyjne: standardowa, AMG i Electric Art. Na zdjęciach auto w premierowej wersji Edition One. 
Mercedes
20C0714_063
MBUX Hyperscreen jest najwyższą wersją wyświetlaczy: to trzy ekrany pod wspólną taflą szkła o szerokości 141 cm. System ma 8-rdzeniowy procesor oraz 24 GB RAM-u.  
Mercedes
21C0230_012
Rozstaw osi jest o 10,4 cm większy niż w standardowej klasie S i taki, jak w jej wersji wydłużonej (321 cm). 
Mercedes
21C0167_012
EQS powstał na nowej platformie dla aut elektrycznych. Do wyboru jest wersja z silnikiem z tyłu i napędem na jedną oś lub dwoma jednostkami i układem 4x4.
Mercedes
21C0167_028
EQS korzysta z nowej generacji akumulatorów o znacznie większej gęstości energii.
Mercedes
21C0230_009
Tylne koła skrętne to wyposażenie seryjne.
Mercedes
21C0193_005
Perfekcyjnie dopracowana aerodynamika skutkuje współczynnikiem Cx 0,20.
Mercedes
21C0222_001
EQS będzie oferował funkcję jazdy autonomicznej.
Mercedes

Czytaj także