Mercedes EQS to pierwszy luksusowy samochód elektryczny. Ma bardzo pojemne baterie (107,8 kWh) i zasięg dochodzący do 770 km.
Mercedes bardzo dynamicznie rozwija gamę samochodów elektrycznych. Niedawno pokazano małego SUV-a EQA (w niedzielę 18.04 światło dzienne ujrzy EQB), a teraz debiutuje najbardziej imponujący samochód świata z takim napędem – EQS.
To pierwsze auto Mercedesa, które zostało zbudowane na modułowej architekturze dla modeli klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem (w kolejce do debiutu czekają model EQE, oparty na nim SUV, a także SUV bazujący na EQS-ie).
EQS to samochód o bardzo dużych rozmiarach. Ma 521,6 cm długości (standardowa klasa S: 518 cm), 192,6 cm szerokości, 151,2 cm wysokości oraz 321 cm rozstawu osi. Wyposażono go seryjnie w tylne koła skrętne o kąt 4,5 stopnia (średnica zawracania 11,9 m), a opcjonalnie wynosi on 10 stopni (średnica zawracania: 10,9 m). EQS otrzymał też pneumatyczne zawieszenie Airmatic o zmiennej charakterystyce tłumienia.
Co ciekawe, EQS nie jest klasycznym sedanem, a liftbackiem, co w zasadniczy sposób poprawia łatwość korzystania z bagażnika, którego pojemność wynosi od 610 do 1770 l.
Na początku Mercedes EQS będzie dostępny w dwóch wariantach. Oto ich najważniejsze parametry:
450+: akumulator 107,8 kWh, jeden silnik 333 KM, 568 Nm, napęd tylny, prędkość maksymalna 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
580 4Matic: akumulator 107,8 kWh, dwa silniki łącznie rozwijające 524 KM i 824 Nm, napęd 4x4, prędkość maksymalna 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 4,3 s
Na razie Mercedes nie podał zasięgu dla każdego wariantu. Można przypuszczać, że 770 km o których wspomina, dotyczą lżejszej i słabszej wersji z napędem tylnym. Tak czy inaczej, jest to wartość imponująca, która czyni z EQS-a prawdziwie funkcjonalnego „elektryka”.
Jak docelowo będzie wyglądać kompletna gama modelu EQS jeszcze nie ujawniono, ale wiadomo, że w planach jest na pewno szczególnie mocna odmiana z silnikami generującymi aż 762 KM, a także taka z mniejszymi bateriami o pojemności 90 kWh.
W standardowym wyposażeniu znajduje się pokładowa ładowarka 11 kW, a w opcji 22 kW. Maksymalna moc ładowania wynosi 200 kW. Wtedy uzupełnienie energii zajmuje około pół godziny, natomiast z domowego wallboxa 11 kW około dziesięciu godzin. Oprogramowanie do zarządzania bateriami będzie można aktualizować zdalnie.
W EQS-ie zastosowano wiele ciekawych rozwiązań. Poniżej prezentujemy wybrane z nich z nich, a także różne ciekawe fakty w „telegraficznym skrócie”.
EQS jest najbardziej aerodynamicznym seryjnym samochodem świata (Cx: od 0,20).
Dzięki usłudze Ionity Unlimited wszyscy europejscy klienci Mercedes me Charge mogą bezpłatnie korzystać z sieci szybkiego ładowania Ionity przez rok.
Nawigacja planuje postoje na ładowanie oraz na bieżąco reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy.
Aktywacja nowych funkcji samochodu już po jego zakupie będzie możliwa zdalnie.
Wśród opcji znajdą się automatyczne drzwi, które otworzą się samoczynnie po zbliżeniu się kierowcy do auta. Można nimi sterować także poprzez system MBUX.
EQS-em można parkować za pomocą smartfona (wjechać na miejsce i z niego wyjechać), a gdy pozwoli na to infrastruktura, auto będzie w stanie parkować samoczynnie.
Światła Digital Light mogą wyświetlać na drodze oznaczenia nawigacyjne lub symbole ostrzegawcze.
Za dopłatą będzie oferowany system Drive Pilot, który sprawi, że EQS może poruszać się z prędkością do 60 km/h w korku lub przy dużym natężeniu ruchu w trybie zautomatyzowanym na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (najpierw w Niemczech; od pierwszej połowy 2022 r.). W tym czasie kierowca będzie mógł wykonywać inne czynności.
W pakiecie Energizing Air Control Plus zastosowano wydajny filtr HEPA, który usuwa 99,65% zanieczyszczeń (w tym do 86% wirusów i 90% bakterii).
EQS wykorzystuje 350 sensorów do monitorowania świata zewnętrznego i kabiny. Co więcej, korzystając ze sztucznej inteligencji (AI), może się na bieżąco uczyć i rozszerzać swoje możliwości.