Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes EQB

Piąty „elektryk” w gamie – Mercedes EQB

Piąty „elektryk” w gamie – Mercedes EQB

Mercedes EQB to elektryczny odpowiednik wykorzystującego silniki spalinowe modelu GLB.

Tempo prezentowania przez Mercedesa elektrycznych samochodów jest takie, że można się pogubić. Właśnie pokazane EQB to już piąty „elektryk” w gamie niemieckiej firmy (a niedługo pojawią się kolejne auta klas wyższej i luksusowej). Obecnie składają się na nią kompaktowe SUV-y EQA i EQB, SUV klasy średniej EQC, luksusowy EQS oraz duży minivan EQV.

Najnowszy model, czyli EQB, został oparty na SUV-ie GLB z tradycyjnej gamy. Podobieństwo jest jednoznaczne, mimo że EQB ma inaczej stylizowane partie przednią i tylną, co powoduje, że cała gama elektrycznych aut prezentuje się spójnie (taki sam zabieg zastosowano w przypadku przekształcenia GLA w EQA).

EQB należy do kompaktowej linii SUV-ów Mercedesa, ale jest wyjątkowo wyrośnięty jak na ten segment. Mierzy bowiem aż 468,4 cm na długość, a jego rozstaw osi to 282,9 cm. To sprawia, że poza wersją pięcioosobową będzie, tak jak w GLB, oferowana siedmioosobowa. Mercedes jednak asekuracyjnie zaznacza, że na siedzeniach w bagażniku zmieszczą się osoby o wzroście do 1,65 m lub dzieci w fotelikach. Pojemność bagażnika EQB wynosi od 495 do 1710 l (5 os.) lub od 465 do 1620 l (7 os.). W pięcioosobowym GLB podstawowa pojemność wynosi 560 l. Kanapa 2. rzędu ma standardowo oparcia z regulacją kąta pochylenia, a opcjonalnie regulację wzdłużną w zakresie 14 cm (co pozwala na powiększenie bagażnika o maksymalnie 190 l).

Mercedes nie podał jeszcze pełnej specyfikacji EQB. W Chinach auto pokazano w topowej 292-konnej odmianie 4x4. Na Starym Kontynencie pojawi się kilka wersji – przednio- i czteronapędowych – z silnikami o różnej mocy (m.in. ponad 272 KM). W europejskim EQB zostaną zastosowane akumulatory o pojemności 66,5 kWh netto (przy użyciu ładowarki 100 kW uzupełnienie energii od 10 do 80% zajmuje ok. pół godziny). Jedna z odmian – 350 4Matic – ma zasięg 419 km, ale w planach jest taka, która na jednym ładowaniu będzie w stanie przejechać znacznie więcej.

Jeśli gama EQB będzie taka jak modelu EQA, bazowy wariant powinien mieć jeden 190-konny silnik napędzający koła przednie (EQA 250 przyspiesza do „setki” w 8,9 s, a zasięg według normy WLTP wynosi 426 km). Można założyć, że skoro za EQA trzeba zapłacić minimum 199 900 zł, cena EQB przekroczy 210 tys. zł (podobna różnica, jak w przypadku spalinowych GLA i GLB).

EQB najpierw zadebiutuje na rynku chińskim (na niego będzie produkowane w Pekinie), ale pod koniec tego roku pojawi się także w Europie (trafi tu z fabryki na Węgrzech). Co ciekawe, baterie do EQB będą wytwarzane m.in. w zakładach w Jaworze na Dolnym Śląsku.

2020-09-29_Image_20C0580-015
EQB wygląda jak GLB z przodem od EQA.
Mercedes
2020-09-29_Image_20C0580-007
EQB ma 468,4 cm długości, a jego spalinowy odpowiednik, czyli GLB, jest o 5 cm krótszy.
Mercedes
2020-09-29_Image_20C0580-017
Największą różnicą z tyłu w stosunku do GLB jest pas świetlny.
Mercedes
2020-10-05_Image_21C0202-003
Grill taki, jak we wszystkich „elektrykach” Mercedesa.
Mercedes
2020-10-08_Image_21C0202-009
Poza wersjami 4Matic będą oferowane także przednionapędowe.
Mercedes
2020-10-07_Image_21C0202-007
W porównaniu z także kompaktowym EQA większe EQB ma bardziej rodzinny charakter.  
Mercedes
2020-10-12_Image_21C0202-015
Poza różnicami w detalach wykończenia kokpit jest taki, jak m.in. w GLB. 
Mercedes
2020-10-09_Image_21C0202-016
Seryjna nawigacja uwzględnia postoje na ładowanie i moc ładowarek w danym miejscu.  
Mercedes
2020-09-26_Image_20C0580-033
Fotele w bagażniku są opcjonalne.
Mercedes

Czytaj także