Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Produkcja samochodu elektrycznego w fabryce Mercedesa

Były spadki, będą wzrosty? Ceny surowców do baterii gwałtownie drożeją

Były spadki, będą wzrosty? Ceny surowców do baterii gwałtownie drożeją

Mimo że przez lata ceny akumulatorów trakcyjnych do samochodów spadały, wygląda na to, że sytuacja ulegnie zmianie. Wszystko z powodu rosnących cen surowców wykorzystywanych do ich produkcji. 

Rozwój akumulatorów, a także ich coraz większa dostępność przyczyniły się do tego, że ceny baterii z roku na rok spadały. Aby to zobrazować, wystarczy posłużyć się przykładem. Otóż w 2010 roku 1 kWh akumulatora kosztował ponad 1000 dolarów, natomiast w 2021 roku – jedynie 105 dolarów.  

Choć nieustannie słyszymy o nowych technologiach, które mają sprawić, że baterie staną się bardziej wydajne i przy okazji tańsze, pozwalając na osiągnięcie coraz większych zasięgów z określonej pojemności, w najbliższej przyszłości sytuacja może nie być taka różowa. Wszystko przez gwałtownie rosnące ceny surowców niezbędnych do ich produkcji.  

Przykład? Choćby węglan litu, którego koszt w Chinach w połowie października podskoczył do ponad 300% względem tego samego miesiąca 2020 roku (do 28 675 dolarów za 1 tonę), z powodu dostaw, które nie odpowiadały większemu niż oczekiwano popytowi.  

Chiny mają drugą na świecie rezerwę litu, szacowaną na 3 500 000 ton. Najwięcej tego surowca znajduje się w Ameryce Południowej, a dokładniej w Chile, bo aż 7 500 000 ton.  

Z kolei cena siarczanu niklu przez 12 miesięcy zwiększyła się o 30% za 1 tonę i na koniec września wynosiła 5 658 dolarów, a wodorotlenku kobaltu – o ponad 80% (do 47 800 dolarów za 1 tonę). Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest kryzys energetyczny w Chinach, który doprowadził do przerw w dostawach energii, a w rezultacie do zwolnienia produkcji przemysłowej.  

„Początkowy, niewielki wzrost cen surowców zaobserwowano w momencie uruchomienia pierwszych gigafabryk i rozpoczęcia produkcji na dużą skalę. Teraz koszty surowców, zwłaszcza litu, rosną i wpływają na ceny baterii” – twierdzi Simon Moores, dyrektor generalny Benchmark Mineral Intelligence, londyńskiej agencji zajmującej się raportowaniem cen i dostarczaniem informacji na temat łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych.  

Według Mooresa ceny baterii z katodami wykonanymi z niklu, kobaltu i manganu mogą wzrosnąć do około 115 dolarów za 1 kWh w 2022 roku w porównaniu do 105 dolarów w tym roku. 

„Rynek akumulatorów prawdopodobnie ulegnie zmianie z powodu rosnących cen ogniw akumulatorowych, co jest nowym zjawiskiem dla branży, w przypadku której z roku na rok obserwowano spadki cen” – dodaje Moores. 

Czytaj także