Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia

Kia EV9 – nadjeżdża wielki elektryczny SUV

Kia EV9 – dwa auta, jedno przodem, drugie tyłem

Kia EV9 – nadjeżdża wielki elektryczny SUV

Nowy flagowy elektryczny SUV Kia o nazwie EV9 imponuje nie tylko potężnymi rozmiarami i stylizacją, ale także najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi.

Kia od pewnego czasu dawała przedsmak tego, jak może wyglądać jej nowy topowy elektryczny SUV. Trudno się jednak było spodziewać, że seryjne EV9 będzie aż tak bliskie niesamowitemu prototypowi pokazanemu w 2021 r.

I to m.in. dlatego design EV9 robi tak piorunujące wrażenie – zarówno cała sylwetka i proporcje auta, jak i wysmakowane detale, w tym oświetlenie (szczególnie innowacyjne światła do jazdy dziennej zintegrowane z grillem) czy niezwykłe, dopracowane pod względem aerodynamicznym felgi.

EV9 to naprawdę wielki samochód, mierzący 501 cm. Jeśli dodamy do tego 310-centymetrowy rozstaw osi, jasne stanie sie, że kabina będzie wręcz rozpieszczać jadących ogromem przestrzeni i wyjątkowym komfortem.

Kia EV9 bok
Kia EV9 to wielki SUV (długość 501 cm, rozstaw osi 310 cm).  Ma przy tym świetny współczynnik oporu powietrza Cx=0,28.
Kia

SUV pojawi się w wersjach 6- lub 7-osobowych. Przewidziano aż cztery warianty siedzeń drugiego rzędu: 3-osobową kanapę, niezależne fotele podstawowe, fotele typu relaksacyjnego i dwumiejscowe fotele obrotowe.

Wśród zastosowanych technologii trzeba koniecznie zwrócić uwagę na możliwość korzystania ze zdalnych aktualizacji samochodu w Kia Connect Store już po jego zakupie i np. doposażania go w nowe funkcje.

Oczywiście EV9 ma multum zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. W przyszłości dołączy do nich innowacyjny układ Highway Driving Pilot. Ten korzystający z 15 czujników (w tym dwóch lidarów) system umożliwi autu warunkową jazdę autonomiczną na poziomie 3 (tam, gdzie będzie to dozwolone).

Kia EV9 GTL deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza jest minimalistyczna i elegancka. Kierowca ma do dyspozycji 12,3-calowe wskaźniki, płynnie przechodzące w ekran o tej samej wielkości. 
Kia

EV9 robi ogromne wrażenie także układami napędowymi. Do wyboru przewidziano wersje z jednym silnikiem umieszczonym z tyłu, który ma 218 KM (z akumulatorem 76,1 kWh) lub 204 KM (wersja long range z baterią 99,8 kWh; jej zasięg to ponad 541 km), a także wariant AWD. Został on wyposażony w dwa silniki rozwijające łącznie 385 KM i 600 Nm (akumulator 99,8 kWh).

EV9 otrzyma funkcję Vehicle-to-Grid, dzięki której będzie można sprzedać do sieci energię zgromadzoną w akumulatorach.

Topowe EV9 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,0 s. Później można będzie zdalnie dokupić funkcję boost (moment wzrasta do 700 Nm; 0-100 km/h: 5,3 s). Co ważne, dzięki 800-woltowej architekturze elektrycznej i funkcji ultraszybkiego ładowania potrzeba tylko 15 minut do zwiększenia zasięgu o 239 km.

Ceny EV9 poznamy po wakacjach, a samochód trafi do polskich salonów już w IV kwartale br.

Czytaj także