California 6.1 Beach Camper na co dzień może służyć jako samochód rodzinny lub do pracy, a w weekend nieźle sprawdzi się w roli kampera.
Pandemia przyspieszyła rozwój szeroko rozumianego karawaningu – czy to z wykorzystaniem przyczepy, czy też kampera. Sprzedaż jednych i drugich rośnie, bo ludzie muszą wyjeżdżać, ale jednocześnie chcą zapewnić sobie dystans od innych.
Volkswagen oferuje w każdym modelu dostawczym odmianę kempingową o nazwie California. Ta oparta na Transporterze 6.1 ma kilka wersji wyposażeniowych, różniących się m.in. zabudową kuchni i łóżek. W teście występuje podstawowy model Beach Camper.
Wprawdzie California jest pięcioosobowa, ale jeśli chce się w niej spać, warto od razu przyjąć, że lepiej, gdy na wycieczkę pojadą cztery osoby. Tyle bowiem pasażerów może tu bez problemu nocować. By zmienić Californię w sypialnię dla wszystkich, należy złożyć kanapę na płasko (wymaga to sporo siły i zręczności) i przykryć składanym materacem oraz otworzyć dach.
Trzeba odsunąć roletę nad fotelami, odpiąć zaczepy i wypchnąć dach (wersja obsługiwana elektrohydraulicznie kosztuje od 7540 zł). Zamykanie jest mniej wygodne, wymaga bowiem precyzyjnego ułożenia tkaniny.
DANE TECHNICZNE | VW California 6.1 Beach Camper |
---|---|
Silnik | diesel, biturbo |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 204 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 450 Nm/1400 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 490/190/199 cm |
Rozstaw osi | 300 cm |
Średnica zawracania | 11,9 m |
Masa/ładowność | 2530/550 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 637/4300 l |
Poj. zbiornika paliwa | 80 l (ON) |
Opony | 215/60 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 199 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,7 l/100 km |
Zasięg | 910 km |
Cena od | 260 330 zł |
California umożliwia też szybkie zorganizowanie biwaku. Wystarczy rozwinąć markizę (wyposażenie opcjonalne, koszt – od 2090 zł), ze schowka pod pokrywą bagażnika wyjąć krzesełka, a z tylnych drzwi – stolik. Gdy trzeba się przenieść do wnętrza, cztery osoby spokojnie usiądą do posiłku twarzą do siebie, bo przednie siedzenia są obracane.
By nad głową było więcej przestrzeni, podstawę górnego łóżka można unieść. Samo gotowanie na małej kuchence nie będzie jednak ani specjalnie wygodne (jeden palnik), ani praktyczne, bo bardzo łatwo zabrudzić kabinę.
California ma spore koła i prześwit (19,3 cm), a dzięki napędowi 4x4 z opcjonalną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego (3180 zł) naprawdę dzielnie radzi sobie z dala od ubitych dróg. Na asfalcie z kolei może się podobać jej stabilność i całkiem niezła zwinność.
Biturbodiesel 2.0 o mocy 204 KM zapewnia porządną dynamikę także w trasie, a skrzynia łagodnie i wystarczająco szybko żongluje biegami.
DANE TESTOWE | VW California 6.1 Beach Camper |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,5 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,8 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 60,8 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,1 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 95 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,3 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 10,9/7,5/9,2 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 860 km |
Podsumowując, by móc mówić o prawdziwej wygodzie podczas długich wakacyjnych wyjazdów, kamper powinien być wyposażony w większą kuchnię, węzeł sanitarny i umeblowanie – najlepiej na zamówienie. Ale z Californii Beach Camper także można mieć wiele przyjemności i pożytku.
Trzeba tylko pamiętać, że po prostu lepiej się ona sprawdzi jako pojazd weekendowy (nawet na nasze ulubione przedłużone weekendy). Testowane auto ma jednak niezaprzeczalną przewagę nad dużymi kamperami (np. takimi jak Grand California zbudowana na Crafterze) – bez problemu można z niego wygodnie korzystać na co dzień (np. wjechać na parking podziemny).
Bardzo udany i wszechstronny pojazd rodzinno-rekreacyjny. Niestety bardzo drogi.
Po ostatniej modernizacji auto otrzymało m.in. cyfrowe wskaźniki, nowe multimedia, kierownicę i systemy bezpieczeństwa. Widoczność – świetna.
Gdy kanapę przesunie się do przodu, przestrzeń ładunkowa rośnie do znacznych rozmiarów. Pod siedziskami są szuflady.