Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
VW California 6.1 Beach Camper – test

VW California 6.1 Beach Camper – test

VW California 6.1 Beach Camper – test

California 6.1 Beach Camper na co dzień może służyć jako samochód rodzinny lub do pracy, a w weekend nieźle sprawdzi się w roli kampera.

Pandemia przyspieszyła rozwój szeroko rozumianego karawaningu – czy to z wykorzystaniem przyczepy, czy też kampera. Sprzedaż jednych i drugich rośnie, bo ludzie muszą wyjeżdżać, ale jednocześnie chcą zapewnić sobie dystans od innych.

Volkswagen oferuje w każdym modelu dostawczym odmianę kempingową o nazwie California. Ta oparta na Transporterze 6.1 ma kilka wersji wyposażeniowych, różniących się m.in. zabudową kuchni i łóżek. W teście występuje podstawowy model Beach Camper.

VW California 6.1 Beach Camper - przód

VW California 6.1 Beach Camper: kabina

Wprawdzie California jest pięcioosobowa, ale jeśli chce się w niej spać, warto od razu przyjąć, że lepiej, gdy na wycieczkę pojadą cztery osoby. Tyle bowiem pasażerów może tu bez problemu nocować. By zmienić Californię w sypialnię dla wszystkich, należy złożyć kanapę na płasko (wymaga to sporo siły i zręczności) i przykryć składanym materacem oraz otworzyć dach.

VW California 6.1 Beach Camper - wnętrze
By stworzyć dolne łóżko, trzeba rozłożyć siedzenia, a potem przykryć je materacem.

Trzeba odsunąć roletę nad fotelami, odpiąć zaczepy i wypchnąć dach (wersja obsługiwana elektrohydraulicznie kosztuje od 7540 zł). Zamykanie jest mniej wygodne, wymaga bowiem precyzyjnego ułożenia tkaniny.

DANE TECHNICZNE VW California 6.1 Beach Camper
Silnik diesel, biturbo
Pojemność skokowa 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 204 KM/4000
Maks. moment obrotowy 450 Nm/1400
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 490/190/199 cm
Rozstaw osi 300 cm
Średnica zawracania 11,9 m
Masa/ładowność 2530/550 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 637/4300 l
Poj. zbiornika paliwa 80 l (ON)
Opony 215/60 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 199 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Średnie zużycie paliwa 8,7 l/100 km
Zasięg 910 km
Cena od 260 330 zł

California umożliwia też szybkie zorganizowanie biwaku. Wystarczy rozwinąć markizę (wyposażenie opcjonalne, koszt – od 2090 zł), ze schowka pod pokrywą bagażnika wyjąć krzesełka, a z tylnych drzwi – stolik. Gdy trzeba się przenieść do wnętrza, cztery osoby spokojnie usiądą do posiłku twarzą do siebie, bo przednie siedzenia są obracane.

VW California 6.1 Beach Camper - kuchenka
Jednopalnikową kuchnię wysuwa się z boku nadwozia. Butlę gazową umieszczono w schowku po prawej stronie.

By nad głową było więcej przestrzeni, podstawę górnego łóżka można unieść. Samo gotowanie na małej kuchence nie będzie jednak ani specjalnie wygodne (jeden palnik), ani praktyczne, bo bardzo łatwo zabrudzić kabinę.

VW California 6.1 Beach Camper: wrażenia z jazdy

California ma spore koła i prześwit (19,3 cm), a dzięki napędowi 4x4 z opcjonalną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego (3180 zł) naprawdę dzielnie radzi sobie z dala od ubitych dróg. Na asfalcie z kolei może się podobać jej stabilność i całkiem niezła zwinność.

Biturbodiesel 2.0 o mocy 204 KM zapewnia porządną dynamikę także w trasie, a skrzynia łagodnie i wystarczająco szybko żongluje biegami.

DANE TESTOWE VW California 6.1 Beach Camper
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 60,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 66,1 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 95 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,3
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 10,9/7,5/9,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 860 km

Podsumowując, by móc mówić o prawdziwej wygodzie podczas długich wakacyjnych wyjazdów, kamper powinien być wyposażony w większą kuchnię, węzeł sanitarny i umeblowanie – najlepiej na zamówienie. Ale z Californii Beach Camper także można mieć wiele przyjemności i pożytku.

VW California 6.1 Beach Camper - deska rozdzielcza
W wyniku ostatniej modernizacji auto otrzymało m.in. cyfrowe wskaźniki, nowe multimedia, kierownicę i systemy bezpieczeństwa. Widoczność – świetna.

Trzeba tylko pamiętać, że po prostu lepiej się ona sprawdzi jako pojazd weekendowy (nawet na nasze ulubione przedłużone weekendy). Testowane auto ma jednak niezaprzeczalną przewagę nad dużymi kamperami (np. takimi jak Grand California zbudowana na Crafterze) – bez problemu można z niego wygodnie korzystać na co dzień (np. wjechać na parking podziemny).

VW California 6.1 Beach Camper: test – podsumowanie 

  • Świetna przestronność, duży bagażnik, miejsce do spania dla 4 osób, dobre osiągi
  • Przeciętna ładowność, niewielka kuchnia, wysoka cena, niezbyt bogate wyposażenie

Bardzo udany i wszechstronny pojazd rodzinno-rekreacyjny. Niestety bardzo drogi.

Czytaj także