Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen California 6.1 Ocean Edition w ruchu

Volkswagen California 6.1 Ocean Edition – własnym domem na wakacje | TEST

fot. „Motor”

Volkswagen California 6.1 Ocean Edition – własnym domem na wakacje | TEST

Choć jest niedużych rozmiarów, Volkswagen California ma wszystkie cechy samochodu turystycznego. Pod niektórymi względami przewyższa nawet tradycyjne, duże kampery. Sprawdzamy mieszkalną odmianę Transportera – czy rzeczywiście można ją użytkować zarówno jako zwykłe auto na co dzień, jak i kampera na czas wakacji? 

Wielu osobom podróżowanie samochodem mieszkalnym kojarzy się z jazdą ogromnych rozmiarów kamperem. Tymczasem w rzeczywistości duże auta mieszkalne nie zawsze są optymalnym wyborem. Na drogach i kempingach Europy coraz popularniejsze stają się małe auta przystosowane do nocowania. Sztandarowym przykładem takiego pojazdu jest Volkswagen California.

TEST_VW_CALIFORNIA_jazda
Na trasie Californią podróżuje się tak jak autem osobowym. Jest dynamiczna i pewnie się prowadzi, nawet przy dużych prędkościach.

Volkswagen California 6.1: użytkowanie na co dzień

Zbudowany na niewielkich rozmiarów Transporterze kamper zapewnia podróżującym mobilność na poziomie auta osobowego. Napędzana ponad 200-konnym dieslem California jest dynamiczna i nawet przy wysokich prędkościach prowadzi się stabilnie. Ponadto podczas jazdy po autostradzie mieszkalny Volkswagen zużywa niecałe 8 l/100 km. Gabaryty zewnętrzne umożliwiają też wjazd do miast i zatrzymywanie się na zwykłych parkingach, czego nie da się zrobić, podróżując dużym kamperem. 

Dane techniczne i ceny Volkswagen California 6.1 Ocean Edition
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 204 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy 450 Nm/1400
Napęd przedni
Skrzynia biegów automatyczna/7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 490/190/199 cm
Rozstaw osi 300 cm
Masa/ładowność 2500/500 kg
Masa przyczepy hamowanej 2500 kg
Pojemność zbiornika paliwa 70 l (ON 95)
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 203 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d.
Średnie zużycie paliwa 8,0-8,5 l/100 km
Zasięg 870 km
Cena 369 950 zł

Podobnie z aktywną turystyką wymagającą częstej zmiany miejsca. Nieduża California idealnie nadaje się do wjeżdżania na położone z dala od głównych dróg kempingi czy miejsca postoju „na dziko”.

Ale duża mobilność to nie wszystko. Czteroosobowy Volkswagen California zapewnia też wszystkim podróżnym wysoki poziom komfortu, czego nie można powiedzieć o tradycyjnych kamperach, w których tylne siedzenia są najczęściej ciasne i niewygodne. Podobnie z asystentami jazdy i układami bezpieczeństwa – podróżujący Californią mają do dyspozycji systemy rodem z aut osobowych.

Volkswagen California 6.1: zabudowa kamperowa

Wbrew pozorom nieduży Volkswagen California poza wysokim komfortem jazdy zapewnia też dobre warunki noclegowe. Wszystko dzięki doskonale przemyślanej, montowanej na etapie produkcji auta zabudowie i elektrycznie podnoszonemu dachowi. Po ustawieniu i wypoziomowaniu samochodu (pomagają w tym elektroniczne poziomice) jego wnętrze w kilkadziesiąt sekund można przystosować do noclegu. Wystarczy zaciągnąć znajdujące się w obudowach tapicerskich zasłony okien, rozłożyć łóżka, a gdy temperatura tego wymaga – uruchomić ogrzewanie postojowe lub rozsunąć ściany namiotu.

Z kolei po podniesieniu górnego łóżka we wnętrzu Californii można swobodnie chodzić i korzystać z rozkładanego stolika, kuchenki gazowej, zlewu czy 42-litrowej sprężarkowej lodówki.

Funkcjami kempingowymi, takimi jak m.in. oświetlenie wnętrza, podnoszenie dachu czy ogrzewanie postojowe, steruje się z dotykowego ekranu umieszczonego w podsufitce. Na wyświetlaczu można też sprawdzić stan naładowania akumulatorów oraz napełnienia zbiorników wodnych. Do ekranu da się sięgnąć także z górnego łóżka. Niestety w systemie zabrakło języka polskiego, ale menu jest proste i intuicyjne. 

Volkswagen California 6.1: podsumowanie

  • Bardzo dobre wykorzystanie przestrzeni, wysoki poziom mobilności, zabudowa wykonana na etapie produkcji auta
  • Mała liczba schowków w desce rozdzielczej

Volkswagen California 6.1 udowadnia, że nawet w małych gabarytów samochodzie można umieścić funkcjonalną zabudowę mieszkalną. Ponadto niezaprzeczalnym atutem tego samochodu jest fakt, że po sezonie wyjazdowym można go użytkować na co dzień.

Czytaj także