Choć jest niedużych rozmiarów, Volkswagen California ma wszystkie cechy samochodu turystycznego. Pod niektórymi względami przewyższa nawet tradycyjne, duże kampery. Sprawdzamy mieszkalną odmianę Transportera – czy rzeczywiście można ją użytkować zarówno jako zwykłe auto na co dzień, jak i kampera na czas wakacji?
Wielu osobom podróżowanie samochodem mieszkalnym kojarzy się z jazdą ogromnych rozmiarów kamperem. Tymczasem w rzeczywistości duże auta mieszkalne nie zawsze są optymalnym wyborem. Na drogach i kempingach Europy coraz popularniejsze stają się małe auta przystosowane do nocowania. Sztandarowym przykładem takiego pojazdu jest Volkswagen California.
Zbudowany na niewielkich rozmiarów Transporterze kamper zapewnia podróżującym mobilność na poziomie auta osobowego. Napędzana ponad 200-konnym dieslem California jest dynamiczna i nawet przy wysokich prędkościach prowadzi się stabilnie. Ponadto podczas jazdy po autostradzie mieszkalny Volkswagen zużywa niecałe 8 l/100 km. Gabaryty zewnętrzne umożliwiają też wjazd do miast i zatrzymywanie się na zwykłych parkingach, czego nie da się zrobić, podróżując dużym kamperem.
Dane techniczne i ceny | Volkswagen California 6.1 Ocean Edition |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 204 KM/4000 |
Maksymalny moment obrotowy | 450 Nm/1400 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | automatyczna/7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 490/190/199 cm |
Rozstaw osi | 300 cm |
Masa/ładowność | 2500/500 kg |
Masa przyczepy hamowanej | 2500 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l (ON 95) |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 203 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | b.d. |
Średnie zużycie paliwa | 8,0-8,5 l/100 km |
Zasięg | 870 km |
Cena | 369 950 zł |
Podobnie z aktywną turystyką wymagającą częstej zmiany miejsca. Nieduża California idealnie nadaje się do wjeżdżania na położone z dala od głównych dróg kempingi czy miejsca postoju „na dziko”.
Ale duża mobilność to nie wszystko. Czteroosobowy Volkswagen California zapewnia też wszystkim podróżnym wysoki poziom komfortu, czego nie można powiedzieć o tradycyjnych kamperach, w których tylne siedzenia są najczęściej ciasne i niewygodne. Podobnie z asystentami jazdy i układami bezpieczeństwa – podróżujący Californią mają do dyspozycji systemy rodem z aut osobowych.
Nowoczesny kokpit Californii nie ustępuje tym z osobowych modeli Volkswagena. Podczas podróży nieco brakuje podręcznych schowków, a jedyny zamykany drzwiczkami znajdujący się w części pasażera jest niedużych rozmiarów.
Wbrew pozorom nieduży Volkswagen California poza wysokim komfortem jazdy zapewnia też dobre warunki noclegowe. Wszystko dzięki doskonale przemyślanej, montowanej na etapie produkcji auta zabudowie i elektrycznie podnoszonemu dachowi. Po ustawieniu i wypoziomowaniu samochodu (pomagają w tym elektroniczne poziomice) jego wnętrze w kilkadziesiąt sekund można przystosować do noclegu. Wystarczy zaciągnąć znajdujące się w obudowach tapicerskich zasłony okien, rozłożyć łóżka, a gdy temperatura tego wymaga – uruchomić ogrzewanie postojowe lub rozsunąć ściany namiotu.
Z kolei po podniesieniu górnego łóżka we wnętrzu Californii można swobodnie chodzić i korzystać z rozkładanego stolika, kuchenki gazowej, zlewu czy 42-litrowej sprężarkowej lodówki.
Funkcjami kempingowymi, takimi jak m.in. oświetlenie wnętrza, podnoszenie dachu czy ogrzewanie postojowe, steruje się z dotykowego ekranu umieszczonego w podsufitce. Na wyświetlaczu można też sprawdzić stan naładowania akumulatorów oraz napełnienia zbiorników wodnych. Do ekranu da się sięgnąć także z górnego łóżka. Niestety w systemie zabrakło języka polskiego, ale menu jest proste i intuicyjne.
Górne łóżko jest nieco szersze, ale i na dolnym mogą komfortowo leżeć dwie dorosłe osoby, nawet wysokie.
Przednie fotele można obracać, tworzy się w ten sposób wygodną strefę dzienną podczas kempingowania.
Pod tylnymi siedzeniami znajduje się pojemna szuflada, w której umieszczono korbę do rozkładania bocznej markizy.
Niestety w systemie obsługującym funkcje kempingowe nowej Californii zabrakło możliwości ustawienia języka polskiego.
Volkswagen California 6.1 udowadnia, że nawet w małych gabarytów samochodzie można umieścić funkcjonalną zabudowę mieszkalną. Ponadto niezaprzeczalnym atutem tego samochodu jest fakt, że po sezonie wyjazdowym można go użytkować na co dzień.